Zbylut Grzywacz

"The Nude of a Sitting Woman"

oil/canvas, 77 x 54,50 cm

Object ID 162449

Od renesansowych studiów anatomicznych po impresjonistyczną grę światła – akt przez wieki zajmował szczególne miejsce w sztuce i edukacji akademickiej. Stanowił nie tylko studium ludzkiego ciała, lecz także pretekst do poszukiwań estetycznych i symbolicznych. Przez ten pryzmat, poszukiwań formalnych można postrzegać akt w odniesieniu do twórczości Zbyluta Grzywacza: „W czasach Akademii moje główne zainteresowania dotyczyły formy, nie treści. Zanim zostałem malarzem fabuły i znaczeń, rysowałem głównie akty i martwe natury; typowa ikonografia akademicka, żadnych kompozycji z wyobraźni. Liczył się przede wszystkim warsztat, szukanie formy, sposobów rysunkowych (…)” ((Auto)portret artysty z czasów młodości. Ze Zbylutem Grzywaczem rozmawia Joanna Boniecka, [w:] Zbylut Grzywacz 1939-2004, kat. wyst., marzec-czerwiec 2009, Muzeum Narodowe w Krakowie, red. Joanna Boniecka i Jacek Waltoś, Kraków 2008, s. 20). Prezentowany akt to przykład wczesnej twórczości Grzywacza, która powstała w okresie studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Azymut na tym etapie twórczości Zbyluta Grzywacza wyznaczały eksperymenty inspirowane doświadczeniami kubistów. Od Pabla Picassa i George’a Braque wywiódł lekcję konstruowania obrazu, a na malowidłach Poussina uczył się budowania kompozycji. Akty Grzywacza przedstawiają i przybierają różne postacie: fotorealistycznych rysunków ołówkiem, ekspresyjnych prac wykonanych tuszem, efemerycznych pasteli na papierze pakowym, a także monumentalnych olejnych kompozycji malarskich. Figuratywny język sztuki traktował jako sposób komunikacji pomiędzy autorem a odbiorcą, a zarazem sposób na „uziemienie” sztuki w rzeczywistym doświadczeniu. Tego rodzaju imperatyw twórczy przyświecał członkom krakowskiej grupy Wprost (1966-1986), której współtwórcą był Grzywacz. Jak podkreślał Tadeusz Nyczek: „Wprostowcy (...) zamanifestowali zainteresowanie właśnie dla życia, a nie życia sztuki, obeszli spory wewnątrzartystyczne, by zaznaczyć swoją obecność przede wszystkim wśród ludzi” (T. Nyczek, Paradoksy grupy Wprost, „Twórczość” 1979, nr 3, s. 94).

More Information
Artist Zbylut Grzywacz
Artist's Life (1939 - 2004)
Title "The Nude of a Sitting Woman"
Date 1958
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 77 x 54.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa ekspresja
Signature signed and dated on the reverse: 'Zb 1958'
Literature Zbylut Grzywacz 1939 - 2004, catalogue, ed. Joanna Boniecka, Jacek Waltoś, Kraków 2008, s. 336 (spis)), (il.)
Requires a permit to export outside of Poland No
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Zbylut Grzywacz

oil/canvas, 77 x 54,50 cm

"The Nude of a Sitting Woman"

Object ID 162449
zł13,000
Details
More Information
Artist Zbylut Grzywacz
Artist's Life (1939 - 2004)
Title "The Nude of a Sitting Woman"
Date 1958
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 77 x 54.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa ekspresja
Signature signed and dated on the reverse: 'Zb 1958'
Literature Zbylut Grzywacz 1939 - 2004, catalogue, ed. Joanna Boniecka, Jacek Waltoś, Kraków 2008, s. 336 (spis)), (il.)
Requires a permit to export outside of Poland No
Search engine powered by ElasticSuite