Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Zbylut Grzywacz
"The Nude of a Sitting Woman"
oil/canvas, 77 x 54,50 cm
Od renesansowych studiów anatomicznych po impresjonistyczną grę światła – akt przez wieki zajmował szczególne miejsce w sztuce i edukacji akademickiej. Stanowił nie tylko studium ludzkiego ciała, lecz także pretekst do poszukiwań estetycznych i symbolicznych. Przez ten pryzmat, poszukiwań formalnych można postrzegać akt w odniesieniu do twórczości Zbyluta Grzywacza: „W czasach Akademii moje główne zainteresowania dotyczyły formy, nie treści. Zanim zostałem malarzem fabuły i znaczeń, rysowałem głównie akty i martwe natury; typowa ikonografia akademicka, żadnych kompozycji z wyobraźni. Liczył się przede wszystkim warsztat, szukanie formy, sposobów rysunkowych (…)” ((Auto)portret artysty z czasów młodości. Ze Zbylutem Grzywaczem rozmawia Joanna Boniecka, [w:] Zbylut Grzywacz 1939-2004, kat. wyst., marzec-czerwiec 2009, Muzeum Narodowe w Krakowie, red. Joanna Boniecka i Jacek Waltoś, Kraków 2008, s. 20). Prezentowany akt to przykład wczesnej twórczości Grzywacza, która powstała w okresie studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Azymut na tym etapie twórczości Zbyluta Grzywacza wyznaczały eksperymenty inspirowane doświadczeniami kubistów. Od Pabla Picassa i George’a Braque wywiódł lekcję konstruowania obrazu, a na malowidłach Poussina uczył się budowania kompozycji. Akty Grzywacza przedstawiają i przybierają różne postacie: fotorealistycznych rysunków ołówkiem, ekspresyjnych prac wykonanych tuszem, efemerycznych pasteli na papierze pakowym, a także monumentalnych olejnych kompozycji malarskich. Figuratywny język sztuki traktował jako sposób komunikacji pomiędzy autorem a odbiorcą, a zarazem sposób na „uziemienie” sztuki w rzeczywistym doświadczeniu. Tego rodzaju imperatyw twórczy przyświecał członkom krakowskiej grupy Wprost (1966-1986), której współtwórcą był Grzywacz. Jak podkreślał Tadeusz Nyczek: „Wprostowcy (...) zamanifestowali zainteresowanie właśnie dla życia, a nie życia sztuki, obeszli spory wewnątrzartystyczne, by zaznaczyć swoją obecność przede wszystkim wśród ludzi” (T. Nyczek, Paradoksy grupy Wprost, „Twórczość” 1979, nr 3, s. 94).
| Artist | Zbylut Grzywacz |
|---|---|
| Artist's Life | (1939 - 2004) |
| Title | "The Nude of a Sitting Woman" |
| Date | 1958 |
| Medium | oil |
| Material, base | canvas |
| Kind | malarstwo sztalugowe |
| Dimensions | 77 x 54.5 cm |
| Category Name | Painting & Drawing |
| Style | nowa ekspresja |
| Signature | signed and dated on the reverse: 'Zb 1958' |
| Literature | Zbylut Grzywacz 1939 - 2004, catalogue, ed. Joanna Boniecka, Jacek Waltoś, Kraków 2008, s. 336 (spis)), (il.) |
| Requires a permit to export outside of Poland | No |
Zbylut Grzywacz
oil/canvas, 77 x 54,50 cm
"The Nude of a Sitting Woman"
| Artist | Zbylut Grzywacz |
|---|---|
| Artist's Life | (1939 - 2004) |
| Title | "The Nude of a Sitting Woman" |
| Date | 1958 |
| Medium | oil |
| Material, base | canvas |
| Kind | malarstwo sztalugowe |
| Dimensions | 77 x 54.5 cm |
| Category Name | Painting & Drawing |
| Style | nowa ekspresja |
| Signature | signed and dated on the reverse: 'Zb 1958' |
| Literature | Zbylut Grzywacz 1939 - 2004, catalogue, ed. Joanna Boniecka, Jacek Waltoś, Kraków 2008, s. 336 (spis)), (il.) |
| Requires a permit to export outside of Poland | No |