Włodzimierz Pawlak

"Flowers III"

oil/canvas, 65 x 46 cm

Object ID 132454

Korzeniem twórczości Włodzimierza Pawlaka jest aktywność w ramach Gruppy (1982-92), której członkowie podejmowali tematykę nowej ekspresji. To z niej Pawlak wykształcił charakterystyczny język artystyczny traktujący malarstwo jako wyraz własnych doświadczeń życiowych. W realizowanych pismach, akcjach czy działaniach ulotnych twórca pozostał przede wszystkim formalistą. Forma stanowiła dla niego źródło wyrazu, metafory i opowieści. Wszystkie te cechy wyróżniały jego postawę na tle działań większości przedstawicieli nurtu nowego malarstwa. Dziełem Pawlaka symbolicznie zamykającym czas zaangażowania w kwestie publiczne był obraz „Polacy formują flagę narodową”, pokryty drobnymi kreskami, wyrytymi blisko siebie w tkance grubo nanoszonej farby. Charakterystyczną cechą konsekwentnie podejmowaną w całej twórczości jest narracyjność obrazów, opowiadanie skrótem oraz dopełnianie formy wizualnej literackim opisem. Z kolei pierwsze odniesienia Pawlaka do nurtu kolorystycznego pojawiły się już we wczesnym okresie twórczości artysty – prace nawiązujące do malarstwa lat 30. i sztuki powojennej Jana Cybisa i Eugeniusza Eibischa znalazły się m.in. w teczce artysty, na której podstawie dostał się do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Geometryczne podejście Włodzimierza Pawlaka do formy, widoczne zarówno w prezentowanym obrazie „Kwiaty III”, jak i powstałych w podobnym czasie „Notatkach o sztuce”, ma swoje źródła w grupie obrazów powstałych już w latach 1987-88 z cyklu „Tablice dydaktyczne”. Charakterystycznym wypełnieniem płaszczyzny obrazów Pawlaka są graficzne siatki ideogramów, wykresów, map, znaków symbolizujących wiedzę i kulturę. Sam artysta w jednej z wypowiedzi przyznał, że jego późniejsza twórczość jest stopniowym odejściem od tradycyjnych koncepcji obrazu w celu uzyskania najskromniejszych i najprostszych środków wyrazu. Pawlak w swojej twórczości podejmuje badania nad zakresem znaczeń. Poprzez dobór podstawowych pojęć określa granice, zestawia wybrane obiekty i znaki. Kluczową rolę w kreowaniu wartości wizualnych odgrywa wyobraźnia. Tym samym obrazy stają się urzeczywistnieniem myśli artysty. Podstawowym narzędziem jest dla Pawlaka język abstrakcji wręcz o znamionach naukowych i filozoficznych. Artysta porządkuje rzeczywistość według sekwencji i przekształceń wynikających z matematycznego rygoru geometrii. Jak zauważa Janusz Zagrodzki: „Artysta napięciem, subtelnością i bezpośredniością rejestruje swoje odczucia i przekazuje je odbiorcom. Jest to ten rodzaj oddziaływania, w którym widz zatrzymuje wzrok na szczególe, włącza się w strukturę obrazu, współistnieje z nim, pozwala zawładnąć sobą. (…) Celem było zawarcie w obrazie pełni doznań, od duchowości ku fizyczności” (Janusz Zagrodzki, Poważny jak biel i czerń, [w:] Włodzimierz Pawlak. Autoportret w powidokach, [red.] Agnieszka Szewczyk, katalog wystawy, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2008, s. 26). Z kolei Bogusław Deptuła, pisząc o jednym z cykli malarskich, umieszcza twórczość artysty w kontekście dokonań przedstawicieli awangardy: „Na cykl Pawlaka daje się spojrzeć także jak na swego rodzaju kronikę malarskich wysiłków mających na celu sprostanie rygorowi wyzwania postawionego wraz z jego rozpoczęciem. Realizacja podobnego malarskiego zamiaru nie jest łatwa, bo staje się raczej rodzajem pojedynku z formą, a nie prostym przemarszem przez wiele formalnych i technicznych rozwiązań. Oczywiście, można w tych obrazach odnaleźć reminiscencje poszukiwań pierwszej awangardy, z Kazimierzem Malewiczem i Władysławem Strzemińskim na czele, ich sztuka jest zresztą wielkim i niekończącym się źródłem dla artystycznych i intelektualnych poszukiwań Pawlaka. Awangarda radziecka wywarła przemożny wpływ na postawę, zainteresowania i poszukiwania polskiego malarza. Wśród obdarzanych szczególnie wnikliwym spojrzeniem, których dzieła po malarsku studiował, są Aleksander Rodczenko, Michaił Łarionow, Natalia Gonczarowa, Wasilij Kandinsky, a także dwaj polscy prekursorzy nowej sztuki —Władysław Strzemiński i Henryk Stażewski” (Bogusław Deptuła, źródło: https://asp.waw.pl/2018/11/27/wlodzimierz- -pawlak-traktat-moralny-wystawa-laureata-nagrody-im-jana-cybisa/, dostęp: 27.05.2023).

More Information
Artist Włodzimierz Pawlak
Artist's Life (b. 1957)
Title "Flowers III"
Date 2011
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 65 x 46 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'WŁODZIMIERZ PAWLAK | KWIATY III | 65 x 46 | 2011'
Requires a permit to export outside of Poland No
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Włodzimierz Pawlak

oil/canvas, 65 x 46 cm

"Flowers III"

Object ID 132454
PLN 30,000
Details
More Information
Artist Włodzimierz Pawlak
Artist's Life (b. 1957)
Title "Flowers III"
Date 2011
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 65 x 46 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'WŁODZIMIERZ PAWLAK | KWIATY III | 65 x 46 | 2011'
Requires a permit to export outside of Poland No
Search engine powered by ElasticSuite