Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Władysław Jackiewicz
"Painting XIV/90"
oil/canvas, 150 x 120 cm
„Malarstwo Jackiewicza należy do rzadkiej w naszej epoce zgiełku i agresji sztuki kontemplacyjnej, sztuki więc, która łączy w sobie – konieczne w długotrwałym kontakcie – mistrzostwo formy z bogactwem treści. W malarstwie swym potwierdza również starą, zapomnianą regułę: im węższy motyw i oszczędniejsze środki, tym bogatsze jest wnętrze artysty i większe jego umiejętności i talent”. Jerzy Madeyski, „Życie Literackie”, nr 41, 12.10.1986 Kobiecy akt stanowi główny motyw twórczości Władysława Jackiewicza. Nagie ciało kobiety było jego swoistą obsesją i najczęściej pojawiającym się przedmiotem twórczych rozważań, obecnym już od wczesnych lat 70., a kontynuowanym przez kolejne dekady. Akty w ujęciu Jackiewicza, choć pełne erotyzmu, a niekiedy namiętności, cechują się niezwykłą subtelnością i elegancją. Delikatne linie, pastelowe barwy oraz wyrafinowana kreska to charakterystyczne elementy tych dzieł. Artysta uważał bowiem, że kobiece ciało jest najdoskonalszym kształtem, jaki stworzył Bóg. W procesie twórczym nie towarzyszyły mu jednak konkretne modelki. Ciała, które malował na swoich obrazach, odtwarzał z pamięci. Jackiewicz twierdził, że obecność w pracowni innej osoby zakłócałaby skupienie, które uważał za niezbędne do powstania dzieła. A tak subtelne i wrażliwe malarstwo wymagało skupienia absolutnego. „Maluję z pamięci – podkreślał w rozmowie z Barbarą Szczepułą z Dziennika Bałtyckiego. – Mam w głowie obrazy zrobione przez lepszych ode mnie, to eliminuje potrzebę korzystania z modela. Moje zauroczenie aktem zaczęło się, gdy zobaczyłem ‘Śpiącą Wenus’ Giorgione (…)”. Malarz jednak podkreślał, że jego zainteresowaniu towarzyszyła nieśmiałość, dlatego na swoich płótnach jedynie sugeruje kształty ud, bioder czy talii, ale nie przedstawia części kobiecego ciała dosłownie. W efekcie jego prace to abstrakcyjne kompozycje, na których jedynie za pomocą linii podsuwa skojarzenie z pełnymi kształtami postaci. Gabriela Kurowska określiła styl Jackiewicza jako „malarstwo rozważne, porządkujące, czyste i nienadużywające środków wyrazu. Nie pozwala też na zbytnią egzaltację. Kompozycje są wytworne i przemyślane. (…) Artysta odbywa własny dialog z Naturą, wdaje się z nią w subtelną grę, włącza w nią osobiste doświadczenia z formą, strukturą kompozycji, dyscypliną i konstrukcją obrazu. Kompozycje Jackiewicza, choć bliskie abstrakcji i nowoczesne, budowane są z uszanowaniem tradycyjnych wartości malarskich. Wzbudzają zachwyt zdystansowaniem, spokojem, lekkością, elegancją, a także rzadką dziś czystością gatunku” (Gabriela Kurowska [w:] Władysław Jackiewicz, malarstwo, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2004, s. 3).
Artist | Władysław Jackiewicz |
---|---|
Artist's Life | (1924 - 2016) |
Title | "Painting XIV/90" |
Date | 1990 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 150 x 120 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | nowa figuracja |
Signature | signed lower right: 'Jackiewicz' |
Other Notes | described and dated on the loom: 'W. JACKIEWICZ OBRAZ XIV/90' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Władysław Jackiewicz
oil/canvas, 150 x 120 cm
"Painting XIV/90"
Artist | Władysław Jackiewicz |
---|---|
Artist's Life | (1924 - 2016) |
Title | "Painting XIV/90" |
Date | 1990 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 150 x 120 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | nowa figuracja |
Signature | signed lower right: 'Jackiewicz' |
Other Notes | described and dated on the loom: 'W. JACKIEWICZ OBRAZ XIV/90' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |