Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Wilhelm Kotarbiński
"Ibises" ("Egyptian woman listening to the ballad of a slave")
oil/canvas, 44 x 65 cm
Wilhelm Kotarbiński pozostaje jednym z najważniejszych polskich przedstawicieli akademizmu, wymienianym obok postaci takich jak Henryk Rodakowski czy Henryk Siemiradzki. Pochodził z rodziny szlacheckiej, mógł liczyć więc na dobrą edukację, którą odbierał początkowo w gimnazjum klasycznym w Warszawie, a potem w powstałej po zamknięciu w 1865 warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Mimo sprzeciwu ojca zapożyczył się u swojego wuja, by móc wyjechać do Włoch w 1871 jako stypendysta Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. Zaczął studiować od 1875 w Rzymie wAkademii Świętego Łukasza, pod kierownictwem Francesco Podestiego, znanego chociażby zwykonanych w 1855 fresków w Muzeach Watykańskich. Kotarbiński spędził początki swojego tak zwanego okresu rzymskiego (1871-87) w skrajnej biedzie, jedząc niewiele i mieszkając często w pomieszczeniu bez łóżka, śpiąc na stole przykrytym prześcieradłem. Po zachorowaniu na dur powrotny uratował go lekarz oraz dwaj malarze – Paweł iAleksander Swiedomscy, którzy zatrudnili go w swojej pracowni. Kotarbiński po ukończeniu studiów w Rzymie zaczął przyjmować zlecenia na obrazy o tematyce antycznej, tworząc w założonej w mieście pracowni, udzielał w niej również lekcji malarstwa. W tym czasie malarz zaprzyjaźnił się ze wspomnianym Henrykiem Siemiradzkim, udało mu się również pozyskać pierwszych poważnych klientów. Obiecujący okres rzymski przerwała jednak decyzja o realizacji zamówienia na wykonanie, wraz z innymi malarzami rosyjskimi, fresków w soborze św. Włodzimierza w Kijowie. Wydarzenie to otwiera okres kijowski w twórczości artysty, który trwać będzie aż do jego śmierci w 1921. W 1888 malarz żeni się iwykupuje majątek na terenie dzisiejszej Białorusi – Kalsk. Stamtąd wielokrotnie wyjeżdżał do Kijowa, gdzie przyjmuje szereg zamówień na dekoracje wnętrz hotelowych. W tym czasie, aż do 1895, pracował nad wspomnianym zleceniem w cerkwi św. Włodzimierza, które pozostaje jednym zważniejszych osiągnięć sztuki tego czasu. Co ciekawe, ciężko ustalić dokładne autorstwo dzieł w przypadku tego zlecenia, gdyż poszczególne elementy nie są sygnowane, a sam Kotarbiński nie mógł pracować samodzielnie ze względu na swoją katolicką wiarę. W okresie kijowskim malarz rozwija szereg motywów związanych z szeroko pojętą kulturą orientalną. Charakterystyczne dla tego obszaru zainteresowań malarza są podejmowane często wątki biblijne wwyraźnym, bliskowschodnim sztafażu, nierzadko paradoksalnie zbliżające go do maniery realistycznej. Z drugiej tworzy on szereg prac w fantazyjny sposób odnoszących się do modnej wówczas kultury starożytnego Egiptu. Kotarbiński, zgodnie zwarsztatem akademickim, podejmuje się rekonstrukcji realiów życia portretowanych postaci, jednak buduje wyraźnie poetycką atmosferę zbliżającą go również do dzieł tworzącego wAnglii Lawrence’aAlma-Tademy. Wśród tematów Kotarbińskiego przewijają się takie jak „Córka Kairu”, „Egipcjanka”, „Kleopatra” czy powracający wątek ibisów. Prezentowane dzieło stanowi najpewniej mniejszą wersję właśnie „Ibisów”. Dzieło wyróżnia charakterystyczna, bogata paleta barw. Jak wspominał w 1895 Henryk Piątkowski: „[Kotarbiński] jest przede wszystkim kolorystą, w szlachetnym znaczeniu tego słowa, z impulsu, z poczucia wewnętrznego, z potrzeby ducha. Świat przedstawia mu się w postaci plam kolorowych, bardzo barwnych, w harmonijną zlewających się gamę. Wyszukane tony, łagodnie jednoczące się w artystyczną całość, może zbyt fantastyczną gazą osłaniają rzeczywistość”. Ta charakterystyczna dla akademików, a często później krytykowana łagodność, była domeną, w której najlepiej odnajdywał się Kotarbiński. Warto zwrócić uwagę na charakterystyczną dla obrazu niemalże jednoplanowość: można odnieść wrażenie, że zatopione w kontemplacji muzyki Egipcjanki są otoczone ornamentalnym układem fantazyjnie ułożonych ptaków. Jednocześnie wrażenie dekoracyjności podkreślają partie strojów, w których odcienie kremowych bieli zderzają się z fantazyjnie kreowaną warstwą dekoracji szat.
Artist | Wilhelm Kotarbiński |
---|---|
Artist's Life | (1849 - 1922) |
Title | "Ibises" ("Egyptian woman listening to the ballad of a slave") |
Date | circa 1900 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 44 x 65 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | modernizm |
Signature | signed lower right: 'W. Kotarbinsky' |
Other Notes | hardly legible inscription on the reverse, on the stretcher two stamps of storehouse of painting supplies |
Literature | compare: postcard with artwork's reproduction, ed. Bracia Rzepkowicz, Warsaw, 1900-1912 "Biesiada Literacka" 1902, no. 41, p. 284 (fig. in carbon copy) "Tygodnik Ilustrowany" 1902, no. 17, p. 327 (fig.) |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |
Wilhelm Kotarbiński
oil/canvas, 44 x 65 cm
"Ibises" ("Egyptian woman listening to the ballad of a slave")
Artist | Wilhelm Kotarbiński |
---|---|
Artist's Life | (1849 - 1922) |
Title | "Ibises" ("Egyptian woman listening to the ballad of a slave") |
Date | circa 1900 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 44 x 65 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | modernizm |
Signature | signed lower right: 'W. Kotarbinsky' |
Other Notes | hardly legible inscription on the reverse, on the stretcher two stamps of storehouse of painting supplies |
Literature | compare: postcard with artwork's reproduction, ed. Bracia Rzepkowicz, Warsaw, 1900-1912 "Biesiada Literacka" 1902, no. 41, p. 284 (fig. in carbon copy) "Tygodnik Ilustrowany" 1902, no. 17, p. 327 (fig.) |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |