Tomasz Tatarczyk

"White Dyptich" from the sereis "Books"

oil/canvas, rope, 120,40 x 121 cm

Object ID 157418

„Decyzja na czerń i biel jest taka, bo te kolory są najbardziej dosadne, najmocniejsze. Zapamiętałem, co mówił profesor Owidzki o Hiszpanach, którzy uważają, że najbardziej dramatycznym widokiem jest czarny ptak na białym śniegu. Wprowadzenie dodatkowego koloru to dla mnie decyzja wymagająca specjalnego uzasadnienia. Kolory w moich obrazach oczywiście są, ale odkrywa się je w miarę uważnego oglądania… Kiedy przystępuję do malowania, mam płótno zagruntowane, przyklejone, zaznaczone węglem podstawowe proporcje i już samo zaznaczenie węglem tych odległości, zarys kompozycji, jest czarny na białym. Czasami robię grunt bielą złamaną – wtedy, kiedy mam już sprecyzowaną wizję. Czasem używam koloru, maluję po prostu kolorem, ale potem, w miarę jak postępuje proces malowania, im dłużej pracuję, tym bardziej gama kolorystyczna zbliża się do swoich przeciwstawień: czerni i bieli. Kiedy wreszcie dochodzę do wniosku, że dodawanie czegokolwiek nic już nie zmienia, uznaję malowanie za skończone. Mówię oczywiście o długim, powolnym procesie charakterystycznym dla malarstwa olejnego. Używam pędzla niedużej szerokości i nakładam farbę impastowo, muszę więc czekać, aż jedna warstwa zaschnie, zanim przystąpię do kładzenia drugiej, żeby nie nakładać mokrego na mokre”. Tomasz Tatarczyk w rozmowie z Agnieszką Morawińska, Tomasz Tatarczyk. Malarstwo, Warszawa 2004, s. 45 Zaprezentowana praca składa się z dwóch płócien połączonych ze sobą czarnym sznurkiem. Sznurek ten scala dwie części dyptyku. Prace, które artysta tworzył we wczesnych latach 80., miały charakter eksperymentalny. Lokują się one na pograniczu instalacji, rzeźby, malarstwa, a także prac typu site-specific. W tym okresie sięgał on po nieszablonowe rozwiązania oraz testował różnorodne materiały. Obrazy te są dyskretnie podziurawione. Twórca w celu połączenia części stosował zwykle sznurek lub zawiasy. W swoje formie dzieło nawiązuje do kształtu księgi, którą można swobodnie otwierać i zamykać, zachęcając jednakowo widza do interakcji. Obiekty te mogłyby być wieszane lub stawiane pionowo. Zaprezentowana praca należy do wspomnianego, wczesnego cyklu prac „Księgi”, jednak artysta po pewnym czasie przestał stosować owo nazewnictwo. Prace jednak nadal wykonywał na tej samej zasadzie i nadawał im podobną formę. Prezentowane dzieło zdaje się kontynuować ideę pracy dyplomowej zatytułowanej „Przedmioty bezużyteczne”, którą artysta wykonał na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem Jana Tarasina. Inspirowany dokonaniami profesora artysta, stworzył cykl monochromatycznych dzieł, które – jak twierdził – miały na celu nieodwzorowanie rzeczywistości, ale uwiecznienie możliwości płynących z obserwacji, pozornie nieinteresujących i porzuconych przedmiotów, takich jak kartka papieru, niemających na celu cieszenia ludzkiego oka. Nie wprawiają w dobre samopoczucie, lecz istnieją same dla siebie. Kompozycje uwieczniające przedmioty tego typu, niejako zamrażają je, a jednocześnie cechują się chłodem. Tatarczyk żył i tworzył poza miastem, gdzie pomiędzy malarstwem a życiem codziennym nie było żadnych barier. Jego pracownia znajdowała się w ustronnej wsi Waliły, a okoliczne krajobrazy były nieskończonym źródłem artystycznej eksploracji oraz inspiracji. Pracownia ta stała się również miejscem, które regularnie odwiedzali jego przyjaciele – byli wśród nich między innymi Koji Kamoji i Tomasz Ciecierski. Artysta w przemyślany wybierał sposób tematy swoich przedstawień i niezwykle ograniczał zakres poruszanych tematów. W jego pracach ujawnia się refleksyjny stosunek do natury, malarstwo jest sensualne, dominuje w nim aura skupienia i kontemplacji. Niewątpliwie skromność i szczerość jego obrazów stanowią o tym, że znalazły one uznanie u tak wielu odbiorców. Charakterystyczne jest zainteresowanie Tatarczyka wycinkiem rzeczywistości odartym z anegdoty – wybierał motyw, który studiował aż do osiągnięcia pożądanych rezultatów.

More Information
Artist Tomasz Tatarczyk
Artist's Life (1947 - 2010)
Title "White Dyptich" from the sereis "Books"
Date 1982-83
Medium oil
Material, base canvas, rope
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 120.4 x 121 cm (entire object)
Category Name Painting & Drawing
Style abstrakcja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'TOMASZ TATARCZYK | "DYPTYK | BIAŁY" | 1982/83| TATARCZYK'
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited Tomasz Tatarczyk, Studio Gallery, Warsaw, 1985
Tomasz Tatarczyk. „Księgi”, Wizytująca Gallery, Warsaw, 16.01-13.02.2016
„The Art of Balance: Between Geometry and Variability”, BWA Contemporary Art Gallery, Katowice, 7.02-9.03.2025
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Tomasz Tatarczyk

oil/canvas, rope, 120,40 x 121 cm

"White Dyptich" from the sereis "Books"

Object ID 157418
Ask for price
Details
More Information
Artist Tomasz Tatarczyk
Artist's Life (1947 - 2010)
Title "White Dyptich" from the sereis "Books"
Date 1982-83
Medium oil
Material, base canvas, rope
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 120.4 x 121 cm (entire object)
Category Name Painting & Drawing
Style abstrakcja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'TOMASZ TATARCZYK | "DYPTYK | BIAŁY" | 1982/83| TATARCZYK'
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited Tomasz Tatarczyk, Studio Gallery, Warsaw, 1985
Tomasz Tatarczyk. „Księgi”, Wizytująca Gallery, Warsaw, 16.01-13.02.2016
„The Art of Balance: Between Geometry and Variability”, BWA Contemporary Art Gallery, Katowice, 7.02-9.03.2025
Search engine powered by ElasticSuite