Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Tomasz Sętowski
Church interior
oil/canvas, 90 x 81 cm
4 września bieżącego roku otworzyła się francuska odsłona wystawy „Imagine 100 lat międzynarodowego surrealizmu”. Powstała ona z okazji okrągłej rocznicy legendarnego „Manifeste du surréalisme” André Bretona. Manifest składał się głównie z rozważań nad funkcją i znaczeniem wyobraźni oraz snu. Breton poddawał krytyce postawę pozytywizmu, którą określał jako zaprzeczenie wzlotu intelektualnego. O tym, jak innowacyjne było jego podejście do literatury, może świadczyć fakt, iż w części pt. „Tajemnice sztuki magicznej surrealizmu” Breton przedstawił możliwość stworzenia poematu surrealistycznego z fragmentów tytułów gazet. Wymienił kilka stworzonych przez siebie, np. „Na odosobnionym folwarku z każdym dniem pogarsza się to, co przyjemne”, lub „Uważajcie na tlejący ogień w modłach o dobrą pogodę” i „Wędrowny śpiewak gdzie go szukać? w pamięci w domu na balu żarliwych”. (Adam Ważyk; Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, Warszawa 1976, s. 10). Ciężko zatem nie oprzeć się wrażeniu, że w pierwszym „Manifeście surrealizmu” postulaty były bardziej zabawą z formą. Pisanie manifestów, głoszenie rewolucji surrealistycznej – z początku miało znamiona zabawnego małpowania ruchów społecznych (w czym zresztą surrealiści nie byli pierwsi). Mesjanistyczne ambicje nabrały niewiarygodnej powagi dopiero w „Drugim manifeście surrealizmu”. Mesjanizm był głównym tematem pierwotnego chrześcijaństwa, którego nawet nazwa jest silnie związana z mesjanizmem (z greki Christos – Mesjasz). W centrum mesjanizmu znajduje się prorocza nadzieja, odnosząca się do końca historii świata – w języku Biblii określanego jako koniec „tego wieku”. Dzieła Tomka Sętowskiego, których doskonałe przykłady możemy podziwiać w niniejszym katalogu, są zaproszeniem do odkrycia innego świata. Jest to alternatywny wymiar pełen fantastycznych wizji. Bogate w detale i kolory prace to prawdziwa uczta dla oczu. W trzech pracach z niniejszego katalogu („Babel”, „Wnętrze kościoła” i „Potop”) na pierwszy plan wysuwa się zamiłowanie Sętowskiego do piękna architektury oraz urbanistyki. Pozornie normalny świat miesza się tu z metafizyką innych światów, zaś zwykła rzeczywistość na płótnach tego malarza przeobraża się w oniryczną opowieść. Symbolika Sętowskiego nie jest oczywista i nieraz stanowi prawdziwe wyzwanie interpretacyjne. W zamyśle ma to skłaniać miłośników sztuki do samodzielnego odkrywania kolejnych pokładów znaczeń – na podstawie własnych emocji, wspomnień i skojarzeń. Prawdziwym wyzwaniem może być analiza dzieła „Bajka”. Dobrze, że zostało opatrzone tytułem, w przeciwnym razie byłoby ciężko odgadnąć, co owe abstrakcyjne dzieło przedstawia. Bez wątpienia Tomasz Sętowski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli realizmu magicznego i jednocześnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów tego nurtu. Powszechnie jest uznawany za przedstawiciela tak zwanej pierwszej grupy surrealistów. Z powodzeniem tworzy nie tylko obrazy na płótnie, ale również rzeźby, rysunki, grafiki i akwarele. Ten wszechstronny częstochowski artysta lat odnosi spektakularne sukcesy na skalę międzynarodową. Mimo wystaw na całym świecie „polski Salvador Dalí” – jak niekiedy zwie się Tomka Sętowskiego na łamach prasy – najlepiej czuje się w stworzonym przez siebie Muzeum Wyobraźni w Częstochowie. Tam znajduje się jego własny azyl. Już kiedy wyjdzie się z dworca PKP w Częstochowie, pierwsze, co rzuca się w oczy strudzonego wędrowca, to ogromnych rozmiarów mural. „Strażnik Czasu” powstał w 2018 z inicjatywy zegarmistrza Stefana Rybickiego i samego Tomasza Sętowskiego, który wykonał malunek. Dzieło ma 100 metrów długości, 12 metrów wysokości i powierzchnię blisko 1500 metrów kwadratowych. Głównym motywem muralu jest czas. Zleceniodawca wkomponował w obraz zegar, który pokazuje aktualną godzinę. Dodatkowo do muralu zgrabnie wpleciono elementy, które symbolizują Częstochowę. Mural nie jest pierwszym dziełem Tomasza Sętowskiego, powstałym w Częstochowie. Już w 2014 na ścianie wieżowca przy ulicy Dąbrowskiego 1 namalował monumentalną „Wieżę Babel”. Chętnym, którzy chcieliby mieć mniejszą wersję „Babel”, polecamy uwadze dzieło z niniejszej aukcji.
Artist | Tomasz Sętowski |
---|---|
Artist's Life | (b. 1961) |
Title | Church interior |
Date | 1994 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 90 x 81 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | sztuka fantastyczna |
Signature | signed and dated lower left: 'Sętowski 94' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Tomasz Sętowski
oil/canvas, 90 x 81 cm
Church interior
Artist | Tomasz Sętowski |
---|---|
Artist's Life | (b. 1961) |
Title | Church interior |
Date | 1994 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 90 x 81 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | sztuka fantastyczna |
Signature | signed and dated lower left: 'Sętowski 94' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |