Tomasz Sętowski

Church interior

oil/canvas, 90 x 81 cm

Object ID 145211

4 września bieżącego roku otworzyła się francuska odsłona wystawy „Imagine 100 lat międzynarodowego surrealizmu”. Powstała ona z okazji okrągłej rocznicy legendarnego „Manifeste du surréalisme” André Bretona. Manifest składał się głównie z rozważań nad funkcją i znaczeniem wyobraźni oraz snu. Breton poddawał krytyce postawę pozytywizmu, którą określał jako zaprzeczenie wzlotu intelektualnego. O tym, jak innowacyjne było jego podejście do literatury, może świadczyć fakt, iż w części pt. „Tajemnice sztuki magicznej surrealizmu” Breton przedstawił możliwość stworzenia poematu surrealistycznego z fragmentów tytułów gazet. Wymienił kilka stworzonych przez siebie, np. „Na odosobnionym folwarku z każdym dniem pogarsza się to, co przyjemne”, lub „Uważajcie na tlejący ogień w modłach o dobrą pogodę” i „Wędrowny śpiewak gdzie go szukać? w pamięci w domu na balu żarliwych”. (Adam Ważyk; Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, Warszawa 1976, s. 10). Ciężko zatem nie oprzeć się wrażeniu, że w pierwszym „Manifeście surrealizmu” postulaty były bardziej zabawą z formą. Pisanie manifestów, głoszenie rewolucji surrealistycznej – z początku miało znamiona zabawnego małpowania ruchów społecznych (w czym zresztą surrealiści nie byli pierwsi). Mesjanistyczne ambicje nabrały niewiarygodnej powagi dopiero w „Drugim manifeście surrealizmu”. Mesjanizm był głównym tematem pierwotnego chrześcijaństwa, którego nawet nazwa jest silnie związana z mesjanizmem (z greki Christos – Mesjasz). W centrum mesjanizmu znajduje się prorocza nadzieja, odnosząca się do końca historii świata – w języku Biblii określanego jako koniec „tego wieku”. Dzieła Tomka Sętowskiego, których doskonałe przykłady możemy podziwiać w niniejszym katalogu, są zaproszeniem do odkrycia innego świata. Jest to alternatywny wymiar pełen fantastycznych wizji. Bogate w detale i kolory prace to prawdziwa uczta dla oczu. W trzech pracach z niniejszego katalogu („Babel”, „Wnętrze kościoła” i „Potop”) na pierwszy plan wysuwa się zamiłowanie Sętowskiego do piękna architektury oraz urbanistyki. Pozornie normalny świat miesza się tu z metafizyką innych światów, zaś zwykła rzeczywistość na płótnach tego malarza przeobraża się w oniryczną opowieść. Symbolika Sętowskiego nie jest oczywista i nieraz stanowi prawdziwe wyzwanie interpretacyjne. W zamyśle ma to skłaniać miłośników sztuki do samodzielnego odkrywania kolejnych pokładów znaczeń – na podstawie własnych emocji, wspomnień i skojarzeń. Prawdziwym wyzwaniem może być analiza dzieła „Bajka”. Dobrze, że zostało opatrzone tytułem, w przeciwnym razie byłoby ciężko odgadnąć, co owe abstrakcyjne dzieło przedstawia. Bez wątpienia Tomasz Sętowski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli realizmu magicznego i jednocześnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów tego nurtu. Powszechnie jest uznawany za przedstawiciela tak zwanej pierwszej grupy surrealistów. Z powodzeniem tworzy nie tylko obrazy na płótnie, ale również rzeźby, rysunki, grafiki i akwarele. Ten wszechstronny częstochowski artysta lat odnosi spektakularne sukcesy na skalę międzynarodową. Mimo wystaw na całym świecie „polski Salvador Dalí” – jak niekiedy zwie się Tomka Sętowskiego na łamach prasy – najlepiej czuje się w stworzonym przez siebie Muzeum Wyobraźni w Częstochowie. Tam znajduje się jego własny azyl. Już kiedy wyjdzie się z dworca PKP w Częstochowie, pierwsze, co rzuca się w oczy strudzonego wędrowca, to ogromnych rozmiarów mural. „Strażnik Czasu” powstał w 2018 z inicjatywy zegarmistrza Stefana Rybickiego i samego Tomasza Sętowskiego, który wykonał malunek. Dzieło ma 100 metrów długości, 12 metrów wysokości i powierzchnię blisko 1500 metrów kwadratowych. Głównym motywem muralu jest czas. Zleceniodawca wkomponował w obraz zegar, który pokazuje aktualną godzinę. Dodatkowo do muralu zgrabnie wpleciono elementy, które symbolizują Częstochowę. Mural nie jest pierwszym dziełem Tomasza Sętowskiego, powstałym w Częstochowie. Już w 2014 na ścianie wieżowca przy ulicy Dąbrowskiego 1 namalował monumentalną „Wieżę Babel”. Chętnym, którzy chcieliby mieć mniejszą wersję „Babel”, polecamy uwadze dzieło z niniejszej aukcji.

More Information
Artist Tomasz Sętowski
Artist's Life (b. 1961)
Title Church interior
Date 1994
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 90 x 81 cm
Category Name Painting & Drawing
Style sztuka fantastyczna
Signature signed and dated lower left: 'Sętowski 94'
Requires a permit to export outside of Poland No
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Tomasz Sętowski

oil/canvas, 90 x 81 cm

Church interior

Object ID 145211
PLN 47,000
Details
More Information
Artist Tomasz Sętowski
Artist's Life (b. 1961)
Title Church interior
Date 1994
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 90 x 81 cm
Category Name Painting & Drawing
Style sztuka fantastyczna
Signature signed and dated lower left: 'Sętowski 94'
Requires a permit to export outside of Poland No
Search engine powered by ElasticSuite