Tadeusz Makowski

"Fruits in a basket"

oil/paperboard, 19 x 25,50 cm

Object ID 141938

W 1908 roku, gdy Makowski przyjechał do Paryża, nad Sekwaną rodził się kubizm. Choć w kolejnych latach polski malarz wszedł w bliskie kontakty z przedstawicielami tego kierunku oraz włączył do swojej sztuki kubistyczne metody obrazowania, związek z tą malarską doktryną był dla niego przelotnym eksperymentem. „Kubizowałem, ażeby rozszerzyć formę – wyznawał artysta – Ale kubizm przerodził się w sztukę bardzo dekoracyjną, a poza tym zrównywał wszelkie indywidualności”. W artystycznej biografii Makowskiego monografistka malarza Władysława Jaworska wydzieliła okres 1918-22 jako czas odejścia od kubistycznych eksperymentów i formowania się osobistego, poetyckiego stylu artysty, co łączy się z corocznymi wyjazdami malarza do Owernii. U podstaw tej zmiany legło m.in. zainteresowanie dawnymi mistrzami niderlandzkimi, których pojedyncze prace z uwagą studiował w muzeum w często odwiedzanej miejscowości Le Puy. W 1921 roku wyjechał także do Amsterdamu, gdzie wnikliwie podziwiał tamtejsze zbiory artystyczne. Znana z malarstwa XVII wieku poetyka codzienności oraz ulubiony przez Holendrów temat martwej natury zainspirował Makowskiego do tworzenia oszczędnych plastycznie, lecz uroczych w wyrazie martwych natur, do których należą prezentowane „Owoce w koszyku”. Z różnych inspiracji dla tworzenia takich obrazów należy wymienić znakomicie reprezentowaną w Luwrze twórczość XVIII-wiecznego francuskiego malarza rodzajowego, Jeana Chardina. Makowski swoje kompozycje odzierał ze zbędnych dodatków, doprowadzając je do plastycznej esencji. W czasie powstania „Owoców w koszyku”, o czym dowiadujemy się z „Dziennika” (styczeń 1920), podziwiał malarstwo Cézanne’a. W prezentowanej kompozycji gruszka i jabłko po lewej stronie zostały przez malarza potraktowane osobno, jakby szczególnie wyeksponowane i może wręcz sportretowane. To jakby wizytówka artystycznych afiliacji artystycznych Makowskiego odwołująca współczesnego widza do mistrza wszystkich nowoczesnych prądów – Cézanne’a, ale także kubistów. W porównaniu z wymienionymi twórcami redakcja Makowskiego jest jednak mniej chłodna, bardziej zaś poetycka i subtelna. Swoboda operowania pędzlem i uczuciowość percepcji odwołuje do kolejnego idola europejskiego modernizmu – Henriego Rousseau. Łączy z nim Makowskiego prostota rysunku i ascetyczność kompozycji. Jaworska różne wpływy obecne u niego w tym czasie postrzegała jako istotny składnik budowania artystycznej odrębności Makowskiego. „(…) nie jest to i nie będzie przypadkowe, eklektyczne błąkanie się artysty od wpływu do wpływu, lecz świadome, pełne uporu czerpanie wiedzy, wykorzystywanie doświadczeń i budowanie własnej syntezy malarskiej” (Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, s. 133).

More Information
Artist Tadeusz Makowski
Artist's Life (1882 - 1932)
Title "Fruits in a basket"
Date circa 1920
Medium oil
Material, base paperboard
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 19 x 25.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Ecole de Paris
Other Notes described on the reverse with a red crayon: '215' and with a pencil: 'Poz. kat. 285', a paper, deposit label of National Museum in Warsaw with numbers of artist's legacy: '232 [crossed out] mak | 237'', on the frame a paper, deposit label of National Museum in Warsaw, a paper, auction label and a label with painting's description
Literature Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, p. 336, cat. no. 285
Requires a permit to export outside of Poland Yes
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Tadeusz Makowski

oil/paperboard, 19 x 25,50 cm

"Fruits in a basket"

Object ID 141938
Ask for price
Details
More Information
Artist Tadeusz Makowski
Artist's Life (1882 - 1932)
Title "Fruits in a basket"
Date circa 1920
Medium oil
Material, base paperboard
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 19 x 25.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Ecole de Paris
Other Notes described on the reverse with a red crayon: '215' and with a pencil: 'Poz. kat. 285', a paper, deposit label of National Museum in Warsaw with numbers of artist's legacy: '232 [crossed out] mak | 237'', on the frame a paper, deposit label of National Museum in Warsaw, a paper, auction label and a label with painting's description
Literature Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, p. 336, cat. no. 285
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Search engine powered by ElasticSuite