Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Tadeusz Dominik
"The Red Sea"
oil/canvas, 100 x 100 cm
Twórczość Tadeusza Dominika pozostaje szczególnym świadectwem poszukiwania harmonii między światem natury a językiem nowoczesnego malarstwa. Dominik, uczeń Jana Cybisa, wypracował własny idiom artystyczny, który wymyka się prostym klasyfikacjom. Jego obrazy, choć zakorzenione w tradycji postimpresjonizmu i polskiego koloryzmu, niosą w sobie element abstrakcji – otwierającej widza na doświadczenie czystego rytmu barw i form. W centrum jego sztuki stoi natura, lecz nigdy nie przedstawiona wprost. Artysta przeobrażał pejzaż, kwiaty czy ogrody w znaki malarskie, sprowadzał je do esencji: barwnych plam, pulsujących układów, powtarzalnych struktur. Dominik potrafił łączyć zmysłowe bogactwo koloru z monumentalną prostotą kompozycji. Intensywna czerwień „Morza czerwonego” układa się w organiczny, falujący porządek, przywodzący na myśl widok nie w sensie realistycznego przedstawienia, lecz jako symboliczny żywioł. Tytułowe „morze” to przestrzeń nieograniczona, dynamiczna, w której oko widza zanurza się jak w czystej kolorystycznej materii. W obrazie odnajdujemy zasadnicze cechy malarstwa Dominika. To przede wszystkim rytmiczność – jego kompozycje zawsze są oparte na powtarzalnych układach barwnych, które budują wrażenie ruchu i ciągłości. Jak stwierdził sam artysta: „Jeżeli mógłbym decydować w dzieciństwie, co wybrać, zająłbym się raczej muzyką. Miałem, jak mówiono, słuch absolutny, wyśmienitą pamięć muzyczną... Ale rysowanie od dziecka przeważyło – prawdopodobnie było mocniejsze” ([cyt. za:] Zbigniew Taranienko, Wizja natury. Dialogi z Tadeuszem Dominikiem, Warszawa-Olszanica, 2016, s. 100). To także nadrzędna rola koloru – dla Dominika kolor był nie tylko środkiem opisu, lecz także autonomiczną wartością, która posiada własną dynamikę i emocjonalną moc. Wreszcie – synteza natury: artysta nigdy nie rezygnował z odwołań do realnego świata, lecz podporządkowywał go własnemu systemowi wyrazu, przez co jego obrazy sytuują się na granicy pejzażu, abstrakcji i ornamentu. Z kolei „Róża” ukazuje inny wymiar języka Dominika – bardziej intymny, skoncentrowany na geście pojedynczego motywu. Róża nie zostaje przedstawiona jako botaniczny detal, lecz jako znak – centrum kompozycji, wokół którego pulsuje energia barw. Dominik nie interesuje się opisem płatków ani realistyczną formą. „Róża” jest obrazem o charakterze niemal medytacyjnym: wyciszonym, skupionym na symbolice wzrastania i trwania. Kryje w sobie pewien szczególny motyw: róże pojawiające się na płótnach Dominika malowane były z miłości. Prezentowane płótna są nie tylko świadectwem niezwykłej wrażliwości artysty, ale i jego konsekwentnej postawy twórczej – łączenia natury i abstrakcji, emocji i formy, ekspresji i harmonii. „Morze czerwone” odsłania siłę żywiołu barwy, podczas gdy „Róża” wprowadza widza w przestrzeń refleksji i ciszy. Ukazują charakterystykę języka malarskiego Dominika – artysty, który potrafił uchwycić to, co ulotne i nieuchwytne, i przełożyć je na uniwersalny język malarstwa.
Artist | Tadeusz Dominik |
---|---|
Artist's Life | (1928 - 2014) |
Title | "The Red Sea" |
Date | 2008 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 100 x 100 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja |
Signature | signed lower right: 'Dominik' |
Other Notes | signed, dated and described on the reverse: 'DOMINIK 2008 | OL. PŁ. 100 x 100 | MORZE CZERWONE' |
Literature | Tadeusz Dominik. The window gives on the garden…, exhibition catalogue, Xawery Dunikowski Museum of Sculpture in Królikarnia, Department of the National Museum, Warsaw 2008, cat. no. 229, pp. 182, 251 (ill.) Tadeusz Dominik. Malarstwo, exhibition catalogue, Wirydarz Gallery of Art, Lublin 2009, n.p. (ill.) |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | Tadeusz Dominik „The window gives on the garden…”, Xawery Dunikowski Museum of Sculpture in Królikarnia, Department of the National Museum, Warsaw, 28.11.2008-18.01.2009 Tadeusz Dominik. Malarstwo, Wirydarz Gallery of Art, Lublin, March-April 2009 |
Tadeusz Dominik
oil/canvas, 100 x 100 cm
"The Red Sea"
Artist | Tadeusz Dominik |
---|---|
Artist's Life | (1928 - 2014) |
Title | "The Red Sea" |
Date | 2008 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 100 x 100 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja |
Signature | signed lower right: 'Dominik' |
Other Notes | signed, dated and described on the reverse: 'DOMINIK 2008 | OL. PŁ. 100 x 100 | MORZE CZERWONE' |
Literature | Tadeusz Dominik. The window gives on the garden…, exhibition catalogue, Xawery Dunikowski Museum of Sculpture in Królikarnia, Department of the National Museum, Warsaw 2008, cat. no. 229, pp. 182, 251 (ill.) Tadeusz Dominik. Malarstwo, exhibition catalogue, Wirydarz Gallery of Art, Lublin 2009, n.p. (ill.) |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | Tadeusz Dominik „The window gives on the garden…”, Xawery Dunikowski Museum of Sculpture in Królikarnia, Department of the National Museum, Warsaw, 28.11.2008-18.01.2009 Tadeusz Dominik. Malarstwo, Wirydarz Gallery of Art, Lublin, March-April 2009 |