Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Stefan Krygier
"After Odysseus' Return" from the series "Simultaneity of Form"
oil/canvas, 90 x 130 cm
„Ośrodek kondensacji formy stanowi otwartą strefę przestrzenną” – pisał Stefan Krygier, artysta, którego twórczość w sposób wyjątkowy splata się z historią powojennej awangardy łódzkiej. Urodzony w 1923 w Łodzi, zmarł tamże w 1997. Pozostawił po sobie spuściznę będącą nie tylko świadectwem formalnych eksperymentów, lecz także próbą odpowiedzi na pytanie o miejsce człowieka w przestrzeni – zarówno tej realnej, jak i symbolicznej. Twórczość Krygiera, malarza, grafika i architekta wyrastała z żyznego gruntu łódzkiej awangardy. Jego mistrzem był Władysław Strzemiński – ten, który nauczał „widzenia” i myślenia formą. Krygier nie tylko studiował pod jego okiem, lecz także był jednym z jego najbliższych współpracowników. Towarzyszył mu aż do jego śmierci w 1952. Ich wspólna praca „Widzenie gotyku” była nie tyle teoretycznym traktatem, ile manifestem nowego spojrzenia otwierającego przestrzeń pomiędzy przeszłością a przyszłością sztuki. Krygier z równą pasją podchodził do malarstwa, grafiki i architektury. Jego eksperymenty przestrzenne, wyrażane poprzez reliefy, metalowe struktury, a w końcu konceptualne „ośrodki” – otwarte układy plastyczne – niosły ze sobą ideę uczestnictwa widza w tworzeniu znaczenia dzieła. Był jednym z tych, dla których sztuka stanowiła proces, nie produkt. To w Łodzi, w pracowniach PWSSP, rodziła się jego intelektualna tożsamość, wykuwana w dialogu z przeszłością (egipska harmonia, gotycka wertykalność) i teraźniejszością (kubistyczna analiza, konstruktywistyczna logika). Nie bez znaczenia był również jego udział w Grupie St-53, której narodziny w Katowicach stanowiły echa tego samego łódzkiego ducha – buntu wobec narzucanego realizmu i dążenia do autonomii formy. Artysta konsekwentnie poszukiwał formy „wielofunkcyjnej”, otwartej na różne dyscypliny, integrującej architekturę, rzeźbę i malarstwo. Jego „łuki” – znak rozpoznawczy, archetypiczny symbol przestrzeni – przeistaczały się w swoiste ideogramy ruchu i światła. Ich rytm przywoływał zarówno gotycką mistykę, jak i dynamikę nowoczesności. W ostatnich latach wrócił do źródeł – malował portrety bliskich, przywoływał egipskie motywy, dialogował z mistrzami renesansu i flamandzkiego malarstwa. W tych pracach nie było nostalgii, lecz spójna kontynuacja – zamknięcie formy, która zawsze pozostawała otwarta. Jak Łódź, miasto jego życia i sztuki: surowe, poszukujące, prawdziwe.
Artist | Stefan Krygier |
---|---|
Artist's Life | (1923 - 1997) |
Title | "After Odysseus' Return" from the series "Simultaneity of Form" |
Date | 1988 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 90 x 130 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja geometryczna |
Signature | signed and dated lower right: 'S. Krygier 88' |
Other Notes | signed, dated, and described on the reverse: 'TYTUŁ "PO POWROCIE ODYSA" OLEJ GRUNT KLEJOWY | Z CYKLU "SYMULTANIZM FORMY" |FARBY | TALENTS REMBRANDT | FORMAT 130X90' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | “In the Strzemiński’s Circle”, Pryzmat Gallery, ZPAP Kraków, June 13 – July 4, 2014 |
Stefan Krygier
oil/canvas, 90 x 130 cm
"After Odysseus' Return" from the series "Simultaneity of Form"
Artist | Stefan Krygier |
---|---|
Artist's Life | (1923 - 1997) |
Title | "After Odysseus' Return" from the series "Simultaneity of Form" |
Date | 1988 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 90 x 130 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja geometryczna |
Signature | signed and dated lower right: 'S. Krygier 88' |
Other Notes | signed, dated, and described on the reverse: 'TYTUŁ "PO POWROCIE ODYSA" OLEJ GRUNT KLEJOWY | Z CYKLU "SYMULTANIZM FORMY" |FARBY | TALENTS REMBRANDT | FORMAT 130X90' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | “In the Strzemiński’s Circle”, Pryzmat Gallery, ZPAP Kraków, June 13 – July 4, 2014 |