Sławomir Marzec

"Coincidentia oppositorum" from "Horizons II"

acrylic/canvas, 135 x 85 cm

Object ID 143029

„Moje najnowsze obrazy sytuują się w pograniczu widzialności; gdy wchodzimy w określoną uważność czy rodzaj widzenia. To moment rozstrzygający, i zapewne jedyna realna chwila wolności. O ile go zauważymy, bo późniejsze konkretności – radykalizacje pojęć i teatralizacje emocji, to już tylko raczej mechaniczne narastanie konsekwencji”. Sławomir Marzec „COINCIDENTIA OPPOSITORUM” Prezentowana praca należy do cyklu „Horyzonty II”, w którym Sławomir Marzec dokonuje rekonstrukcji „horyzontu” wybranego przez siebie artysty lub filozofa. Dzieła dedykowane są twórcom podejmującym wyzwanie spojrzenia w panoramę lub oślepienie ich własnego otoczenia. Marzec w swoich obrazach dokonuje próby wizualizacji podstawowej tożsamości. Uzyskana w efekcie relacja powierzchni i (nie)istniejącej głębi jest wyznaczona „kontrastem” strukturalizującym przestrzeń. Obraz „Coincidentia oppositorum” [łac. „zbieżność przeciwieństw”] nawiązuje do teorii Carla Gustava Junga, stanowiącej ostateczny cel integrującej aktywności psychiki. Obrany przez filozofa proces, oparty na „coincidentia oppositorum”, obejmuje swoim zasięgiem jaźń jako ogniwo całości świadomości i treści nieświadomych. Uzyskane zjawisko opierał także na symbolice alchemii, odwołującej się do tworów spotykanych w mitach i baśniach, a także w snach, wizjach i szaleńczych urojeniach. Horyzont, będący częstym tematem najnowszych prac Sławomira Marca, jest archetypem oraz prawzorem wszelkiego różnicowania. Artysta odnajduje również w nim szczególną obietnicę syntezy, a także pojednania. Szczególne kontrastowanie oraz narzucane przez nie współistnienie określają strukturę i ekonomikę ludzkich wyobrażeń, myśli i emocji. Tym samym szczególnie interesująca staje się tu autorska gra o sens toczona na poziomie psychofizjologii widzenia. Pojęcie horyzontu w obrazach Marca staje się otwarte i pojemne. Zjawisko to, ściśle zespolone z wolnością wyboru, jest miejscem, w którym toczy się istotna „gra o sens”, którego odkrywanie jest także głównym celem aktywności artysty toczonej na poziomie psychofizjologii widzenia. W warstwie malarskiej myśl teoretyczna odnajduje swe wypełnienie w szczególnym procesie twórczym, w ramach którego Marzec skrupulatnie nakłada czubkiem pędzla cząstki farb i łączy je w integralne powierzchnie koloru. Sławomir Marzec swoje indywidualne spojrzenie oraz gest malarski zatrzymuje pomiędzy barwą i światłem. Obserwacji tej towarzyszy cisza o szczególnym kontemplacyjnym charakterze. Horyzonty artysty otwierają przestrzeń oraz przenikającą ją i ludzką obecność refleksję. Jak zauważyła Zofia Jabłonowska-Ratajska: „To, co widzimy, co stanowi podstawowe doświadczenie widzialności – ziemia i niebo, odgrodzone linią widnokręgu, stwarza poczucie uczestnictwa w jedności wszechświata. Ale świat jest także nieskończoną substancją, naśladowaną przez sztukę, naturą tworzącą. Gest artysty wprowadza owo dostrzeżone i doświadczone w wymiar innego porządku, porządku kultury, ustalonego jego decyzją i wyborem. Istotę stanowić tu może porządkująca, ustalająca struktury rola sztuki – i tak można rozumieć pragnienie artysty, żeby objąć czy pokazać ‘wszystko’, przejść w wymiar zupełnej przestrzeni. Czy to nie marzenie o utraconym raju kompletnej obecności? Ta kompletna obecność w fizycznym świecie, od którego w jakiejś części alienuje nas język, doświadczanie i wtajemniczenie w byt, pozostaje ciągle niespełnionym pragnieniem sztuki”. Zofia Jabłonowska-Ratajska, Niestabilna ostateczność, czyli… horyzont, źródło: https://dialgallery.pl/pl/wydarzenia/717-slawomir-marzec-niestabilna-ostatecznosc-czyli-horyzont, dostęp: 20.05.2024).

More Information
Artist Sławomir Marzec
Artist's Life (b. 1962)
Title "Coincidentia oppositorum" from "Horizons II"
Date 2020
Medium acrylic
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 135 x 85 cm
Category Name Painting & Drawing
Style abstrakcja
Signature signed, dated and described lower right: '"Coincidentia oppositorum" | S. Marzec '20'
Other Notes signed, dated and described on the reverse: 'Sławomir Marzec | z cyklu "Horyzonty II" | - "Coincidentia oppositorum" | - "Zbieżność przeciwieństw" | 2020, akryl'
Literature Sławomir Marzec. Otchłanie i labirynty, exhibition catalogue, ed. Kamila Bulzacka-Mrzygłód, Elektrownia - Centre for Contemporary Art, Radom 2021, pp. 63, 66 (ill.)
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited "Sławomir Marzec. Otchłanie i labirynty", Elektrownia - Centre for Contemporary Art, Radom, 5.03-25.04.2021
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Sławomir Marzec

acrylic/canvas, 135 x 85 cm

"Coincidentia oppositorum" from "Horizons II"

Object ID 143029
PLN 15,000
Details
More Information
Artist Sławomir Marzec
Artist's Life (b. 1962)
Title "Coincidentia oppositorum" from "Horizons II"
Date 2020
Medium acrylic
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 135 x 85 cm
Category Name Painting & Drawing
Style abstrakcja
Signature signed, dated and described lower right: '"Coincidentia oppositorum" | S. Marzec '20'
Other Notes signed, dated and described on the reverse: 'Sławomir Marzec | z cyklu "Horyzonty II" | - "Coincidentia oppositorum" | - "Zbieżność przeciwieństw" | 2020, akryl'
Literature Sławomir Marzec. Otchłanie i labirynty, exhibition catalogue, ed. Kamila Bulzacka-Mrzygłód, Elektrownia - Centre for Contemporary Art, Radom 2021, pp. 63, 66 (ill.)
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited "Sławomir Marzec. Otchłanie i labirynty", Elektrownia - Centre for Contemporary Art, Radom, 5.03-25.04.2021
Search engine powered by ElasticSuite