Ryszard Woźniak

"Don't Hurt Me"

oil/canvas, 160 x 100 cm

Object ID 149495

„Jestem malarzem. Moim życiowym mottem jest: wiara i praca. Dlaczego wiara? Moim wysiłkom w sztuce zawsze towarzyszyła wiara w możliwość rozjaśnienia obrazem mroku ukrytej prawdy o rzeczywistości. Oznacza to, że maluję po to, aby widzieć, aby rozumieć i wiedzieć więcej. Maluję również po to, aby to, co ja widzę, pokazywać innym. Malarstwu stawiam więc cel poznawczy. Gdyby ktokolwiek zapytał mnie, w co wierzę, odpowiem, że wierzę w wartość prawdy, w możliwość rozwoju poprzez sztukę i sens międzyludzkiej wymiany”. Ryszard Woźniak ENERGIA OBRAZU Na niniejszej aukcji mamy przyjemność zaprezentować dwa płótna autorstwa Ryszarda Woźniaka: „Nie rań mnie” z 1984 oraz „Śmierć – jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty” malowany między 1985 a 1986. Twórczość artysty w latach 80. jest porównywana do duchowego autoportretu o konkretnych napięciach natury psychologiczno-moralnej. Artystę bardziej interesuje wgląd w rzeczywistość aniżeli jej warstwa zewnętrzna, a swoje obrazy umiejscawia we własnej egzystencji i prawdzie jego czasu. Spośród wszystkich członków Gruppy prace Ryszarda Woźniaka z lat 80. wydają się najbardziej liryczne czy wręcz metafizyczne, choć jednocześnie przez krytyków były opisywane jako najbardziej ekspresyjne. Mimo, że zakorzeniona w słynnej Pracowni Dziekanka, grupa hołdowała postmodernistycznym wartościom absurdu oraz humoru i kilkukrotnie była cenzurowana w ramach tzw. wystaw przykościelnych (np. podczas wystawy „Chaos – człowiek – absolut” w warszawskim Duszpasterstwie Środowisk Twórczych czy „Złoto ekonomii, kadzidło sztuki, mirra polityki” w słynnym kościele pw. Miłosierdzia Bożego przy ul. Żytniej) i określana jako „pogańska”, jednocześnie nie stroniła od dominujących obieg niezależny wątków eschatologicznych i religijnych. Obrazy Ryszarda Woźniaka lat 80 XX wieku odznaczają się bogatą fakturą, wynikającą z pospiesznego i spontanicznego sposobu malowania oraz ostrą kolorystyką. Warstwowo nakładana farba pozwoliła uzyskać rozedrgany obraz o znamionach ruchu. Formalne aspekty swych dzieł Woźniak traktował jako element niezbędny, lecz zawsze współpracujący z jego tematem i treścią. Niebagatelny był też dla niego efekt zaskoczenia lub zdziwienia, wywołany u odbiorców jego prac. Aspekty te pozostały tak samo ważne jak wybór kształtu i koloru. Rok 1986, podczas którego artysta ukończył obraz „Śmierć – jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty”, był dla niego czasem pobytu stypendialnego w Berlinie Zachodnim, gdzie w pełni rozwinęło się jego malarstwo symboliczno-metaforyczne. Poetycki tytuł pracy: „Śmierć – jedno z najskrytszych marzeń każdej żywej istoty” Woźniaka harmonijnie konweniuje z kompozycją opartą na zrozumiałej symbolice. Z otoczonej nimbem postaci wyłania się antropomorficzny „duch”, czyli symbol gościa z zaświatów. Za to postać z obrazu „Nie rań mnie” nawiązuje do wizerunku św. Sebastiana, którego męczeńska śmierć była częstym tematem w historii sztuki. W ikonografii atrybutem św. Sebastiana został strzała, a sam święty był przedstawiany najczęściej w białej tunice lub jako obnażony młodzieniec, przywiązany do słupa albo drzewa, przeszyty strzałami. W prezentowanych obrazach można dostrzec wyprowadzenie form od symboliki chrześcijańskiej do indywidualnych rozwiązań kompozycyjnych o zachowanym „sakralnym” wysokim tonie. Dzieł Woźniaka nie należy jednak rozumieć jako bezpośredniego odwołania do ikonografii religijnej, ale raczej jako próbę ukazania międzyludzkiej relacji współczucia w najprostszy, możliwie uniwersalny sposób. Obraz dla Ryszarda Woźniaka jest czymś więcej niż przedstawieniem określonego wizerunku. Stanowi zapis ładunku energetycznego. Zdaniem artysty jakość obrazu jest zależna od zawartej w nim energii i od jej mocy działania na widza. Najważniejszy wydaje się obieg sił i wartości, ruch i zmiana. Dlatego Woźniak głosi tezę, że jednolity styl jest hamulcem dla sztuki. Artysta świadomie podjął próbę zastosowania tych założeń we własnej pracy twórczej.

More Information
Artist Ryszard Woźniak
Artist's Life (b. 1956)
Title "Don't Hurt Me"
Date 1984
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 160 x 100 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Gruppa
Signature signed, dated and described on the reverse: 'GR NR 10 NIE RAŃ MNIE | 1984 | RYSZARD WOŹNIAK | 160x100'
Other Notes described on the stretcher: 'G.R. Nr 10'
Literature Gruppa 1982-1992, exhibition catalogue, Galeria Zachęta, ed. Maryla Sitkowska, Warsaw 1992, p. 69 (mentioned)
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited „Ryszard Woźniak. Co się teraz dzieje w raju", Bureau of Art Exhibitions, Lublin, November-December 1985
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Ryszard Woźniak

oil/canvas, 160 x 100 cm

"Don't Hurt Me"

Object ID 149495
Ask for price
Details
More Information
Artist Ryszard Woźniak
Artist's Life (b. 1956)
Title "Don't Hurt Me"
Date 1984
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 160 x 100 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Gruppa
Signature signed, dated and described on the reverse: 'GR NR 10 NIE RAŃ MNIE | 1984 | RYSZARD WOŹNIAK | 160x100'
Other Notes described on the stretcher: 'G.R. Nr 10'
Literature Gruppa 1982-1992, exhibition catalogue, Galeria Zachęta, ed. Maryla Sitkowska, Warsaw 1992, p. 69 (mentioned)
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited „Ryszard Woźniak. Co się teraz dzieje w raju", Bureau of Art Exhibitions, Lublin, November-December 1985
Search engine powered by ElasticSuite