Ryszard Rosiński

"Nostalgia"

oil/canvas, 73,50 x 105 cm

Object ID 128831

Nostalgia, smutek, melancholia, tęsknota za utraconym, kontemplacja przemijania, wdzięczność i pogodzenie się z brakiem – wszystkie te emocje (i wiele innych) kryją się w jednym portugalskim słowie: saudade. Wyraz pochodzi od łacińskiego solitas oznaczającego samotność, saudade nie należy jednak postrzegać wyłącznie negatywnie. W określeniu tym zawiera się cała paleta zarówno pozytywnych, jak i negatywnych emocji. Z jednej strony jest w nim melancholia, poczucie braku i nostalgia za tym, co bezpowrotnie utracone, ale z drugiej strony znajdujemy tu też pogodzenie się z przemijaniem oraz głęboką wdzięczność, że można było doświadczyć tej pięknej chwili w przeszłości. Z jednej strony odczuwalne jest poczucie pustki, z drugiej zaś świadomość, że nie sposób jej wypełnić, ponieważ obiekt tej tęsknoty pozostaje odległy i odrealniony. Brakuje w naszym języku jednego słowa, które oddawałoby złożoność znaczenia saudade. Najbliższe semantycznie byłoby tu chyba określenie „roztęsknienie”. Warto przy tym nadmienić, że Saudade nie jest chwilowym stanem ducha; lecz głęboko zakorzenionym rysem osobowości, rodzajem podszytego smutkiem zamyślenia. Jak podkreślają Portugalczycy, jego ciągła obecność stanowi istotny element ich tożsamości narodowej. To właśnie to uczucie dominuje w śpiewanych pieśniach fado. W gatunku tym kryje się cała esencja saudade – płynąca z samej głębi duszy nieukojona tęsknota za czymś, czego nie da się opisać, za czymś, co było, odeszło i już nie wróci. Mimo że saudade należy do słów nieprzetłumaczalnych i występuje tylko w języku portugalskim, samo zjawisko nostalgicznej melancholii znane jest na całym świecie i w różnych kulturach nosi ono rozmaite nazwy. W Galicji – prowincji hiszpańskiej silnie powiązanej kulturowo z północną Portugalią – określa się je mianem morriña, natomiast w Brazylii – banzo. Bardzo bliskie portugalskiego saudade jest fińskie kaiho – ból duszy spowodowany tęsknotą za niedookreślonym – oraz rumuńskie słowo dor – pragnienie czegoś, co odległe i odrobinę nierzeczywiste. Złożoność saudade można w pewnym sensie porównać do zjawiska, jakim jest Weltschmerz. Choć w niemieckim odpowiedniku, czyli bólu istnienia, na pierwszy plan wysuwa się poczucie beznadziei i zupełnej rezygnacji takiej jak z „Cierpienia młodego Wertera”, której główny bohater postanawia zakończyć swe cierpienia raz na zawsze… Podczas gdy w Portugalii dominuje raczej towarzysząca tęsknocie sentymentalna zaduma i swoista radość na myśl o wspaniałej przeszłości. Przykłady melancholii można znaleźć także w nieco bardziej odległych od europejskiej kulturach – w świecie arabskim funkcjonuje słowo wajd oznaczające stan dojmującego smutku wywołanego wspomnieniem bliskiej osoby, która jest nieobecna. Uczucie bezpowrotnej straty miesza się w nim jednak z wdzięcznością, że dana osoba miała szansę pojawić się w czyimś życiu. Z kolei w Japonii używany jest termin natsukashii, potocznie rozumiany jako ciepłe wspomnienie „starych dobrych czasów”, owianych nutką lekkiej nostalgii i żalu za tym, co minęło. Jego koreańskim odpowiednikiem jest keurium. Co ciekawe, saudade występuje również w esperanto. Pojęcie to funkcjonuje jako saŭdado i zostało przeniesione bezpośrednio do tego języka właśnie ze względu na to, że jest nieprzetłumaczalne. Aby oddać je w polszczyźnie, musimy natomiast zadowolić się zdecydowanie bardziej rozbudowanym opisem. Instynktownie doskonale rozumiemy jego znaczenie, choć trzeba przyznać, że powszechne rozumienie nostalgii bardzo się zmieniło. Niegdyś nostalgia była uznawana za chorobę, z którą zmagali się imigranci. Jej istotą była dojmująca tęsknota za ojczyzną i ludźmi, którzy w niej zostali, a także minionymi czasami. Szwajcarski lekarz, Johannes Hofer, stworzył to określenie w 1688. Samo słowo wywodzi się z greckich słów „nostos” (oznaczających tęsknotę za powrotem do domu) i „algos” (ból związany z tą tęsknotą). Przez długi czas kojarzono nostalgię z tęsknotą za ojczyzną, domem rodzinnym i bezpiecznym miejscem z dzieciństwa. Dopiero w XIX wieku zaczęto postrzegać nostalgię inaczej. Na przykład szwajcarski psychiatra Carl Jung traktował ją jako sposób na ponowne połączenie się z przeszłością i zrozumienie teraźniejszości. Dla niego nostalgia była sposobem na dostęp do „nieświadomości zbiorowej” – wspólnej historii i doświadczeń, które wszyscy mamy jako istoty ludzkie. Prezentowany podczas aukcji obraz „Nostalgia” jest dosyć enigmatyczny w przekazie. Składa się z wielu elementów. Pary błękitnych oczu, spektakularnego widoku, a także z łoża, które wygląda trochę jak stół, czy katafalk z gigantycznych rozmiarów różą. U boku łoża czuwa pies. Z dużą dozą niepewności można wydedukować, że tytułowa „Nostalgia” odnosi się do uczucia, którym targany jest mężczyzna po śmierci swej ukochanej.

More Information
Artist Ryszard Rosiński
Artist's Life (b. 1956)
Title "Nostalgia"
Date 2003
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 73.5 x 105 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed and dated lower rigt.: 'Rosiński | 03'
Requires a permit to export outside of Poland No
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Ryszard Rosiński

oil/canvas, 73,50 x 105 cm

"Nostalgia"

Object ID 128831
PLN 25,000
Details
More Information
Artist Ryszard Rosiński
Artist's Life (b. 1956)
Title "Nostalgia"
Date 2003
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 73.5 x 105 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed and dated lower rigt.: 'Rosiński | 03'
Requires a permit to export outside of Poland No
Search engine powered by ElasticSuite