Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Rafał Malczewski
"Train Station"
oil/canvas, 69 x 99 cm
Pod koniec lat dwudziestych Rafał Malczewski poświęcił wiele swoich obrazów motywom związanym z koleją: małym, prowincjonalnym stacjom, niepozornym budynkom, miejskim ślizgawkom wciśniętym między domy, parowozom i wagonikom sunącym przez melancholijne pejzaże. Malczewskiego nie fascynowały jednak maszyny jako triumf nowoczesności, lecz raczej ich obecność w pustce – statycznej, cichej, niemal nierzeczywistej. Ten nastrój znakomicie uchwycił Michał Choromański w jednym ze swoich tekstów: „Bardzo ponure, szare niebo, pada bez ustanku przez trzeci tydzień, żałośliwie i nudno połyskują szyny kolejowe, nad szaro-seledynowym torem zwisają chmury, i tylko dach budki zwrotniczego płonie rozdzierającą czerwienią (...). Pociąg posuwa się tak wolno i z takim beznadziejnym uporem, jak gdyby zamiast węgla palono w lokomotywie najprzedniejszą tęsknotą!... Znowu przystanek… Mała, biała stacyjka. Mokre mury, zroszone deszczem. Tuż pod oknami telegrafisty – wyblakły, wyżółkły ogródek. Koło sztachet w czterech rogach sterczą srebrne i zielone kule. I wtedy każdy wyczuwa: w tym ogródku tylko to jest niezwykłe, że nigdy nie stanie się z nim nic niezwykłego! I na nowo znasnuwa się wszystko dymem, i lokomotywa, dwie lokomotywy, trzy!... O, gdyby to było możliwe i wszystkie ukochane, najdroższe lokomotywy świata wyciągnęły pociąg w niebosiężną górę!” Sam Rafał Malczewski w wypowiedziach o swoim malarstwie tak tłumaczył źródła tej tematyki: „Linie kolejowe, nie magistrale, ale te jednotorowe, malutkie stacyjki, przystanki, małe miasteczka, drogi pokryte błotem i kałuże. Kolej to uraz psychiczny z lat dzieciństwa (...). Dzisiaj nie przepadam za nią tak bardzo, ani nie cenię jako środka lokomocji, urzędnikiem kolejowym zostać nie chcę – reklamy naszemu kolejnictwu nie przysparzam, a jednak ciągnie mnie coś w ten świat, do którego równocześnie czuję coś pokrewnego ze wstrętem.” Fascynacja koleją nie była niczym szczególnym w sztuce przełomu XIX i XX wieku. O ile jednak futuryści i ekspresjoniści skupiali się na ruchu, szybkości, dynamice i burzeniu sielskich pejzaży, o tyle Malczewski operował innym nastrojem. Jego obrazy kolei i małych stacyjek niosły ze sobą melancholię, ciszę i pustkę – atmosferę bliską realizmowi magicznemu. Choć Malczewski odwoływał się do osobistych przeżyć z dzieciństwa, trudno pominąć wpływ, jaki wywarła na jego twórczość publikacja niemieckiego pisarza Franza Rohra. Wydana w Berlinie i Wiedniu książka wprowadziła pojęcie „magicznego realizmu” jako następstwa ekspresjonizmu. Jej oddziaływanie w Europie Środkowej było znaczne – stała się impulsem dla wielu artystów kierujących się w stronę nowej przedmiotowości. Znał ją również Witkacy, który określenie „hiperrealista” przypisywał właśnie Malczewskiemu, co może świadczyć o wpływie tej publikacji na ówczesne dyskusje artystyczne. Kwintesencją magiczno-realistycznego etapu twórczości Malczewskiego jest m.in. obraz Stacja kolejowa, zanurzony w chłodnej, mrocznej pustce. W jego atmosferze pobrzmiewa echo wizji Giorgia de Chirico – zderzenie obojętności przestrzeni z obecnością człowieka i maszyny. Magiczne napięcie obecne w tych dziełach utrzymywało się w pejzażach Malczewskiego jeszcze przez dekadę – aż do końca lat trzydziestych. Obrazy powstałe podczas pobytu na Lazurowym Wybrzeżu również nasycone były tą samą melancholią.
| Artist | Rafał Malczewski |
|---|---|
| Artist's Life | (1892 - 1965) |
| Title | "Train Station" |
| Date | circa 1927 |
| Medium | oil |
| Material, base | canvas |
| Kind | malarstwo sztalugowe |
| Dimensions | 69 x 99 cm |
| Category Name | Painting & Drawing |
| Style | Ecole de Paris |
| Signature | signed lower left: 'Rafał Malczewski' |
| Other Notes | on the reverse a label with the stamp of the Municipal Heritage Conservator at the Presidium of the National Council of the City of Kraków dated July 30, 1965, confirming permission for the painting to be exported abroad; additionally, various numerical inscriptions |
| Literature | Nowe pokolenie i klasycy współczesności z kolekcji Wojciecha Fibaka, exhibition catalogue, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, ed. Krzysztof Stanisławski, Anna Kompanowska, Toruń 2024, p. 290 (ill.) Zakopane.Wyrzeźbione. Namalowane, exhibition catalogue, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warsaw 2023, p. 192 (ill.), cat. no. 158 Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka, exhibition catalogue, State Gallery of Art in Sopot, Sopot 2022, p. 46 (ill.) Dorota Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, vol. 1, Bosz Publishing, Olszanica 2006, p. 160, colour ill. 257 |
| Requires a permit to export outside of Poland | No |
| Exhibited | August Zamoyski. Myśleć w kamieniu, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, Toruń, June 21 – September 1, 2024 Zakopane.Wyrzeźbione. Namalowane, Villa La Fleur, Konstancin-Jeziorna, October 5, 2023 – March 31, 2024 |
Rafał Malczewski
oil/canvas, 69 x 99 cm
"Train Station"
| Artist | Rafał Malczewski |
|---|---|
| Artist's Life | (1892 - 1965) |
| Title | "Train Station" |
| Date | circa 1927 |
| Medium | oil |
| Material, base | canvas |
| Kind | malarstwo sztalugowe |
| Dimensions | 69 x 99 cm |
| Category Name | Painting & Drawing |
| Style | Ecole de Paris |
| Signature | signed lower left: 'Rafał Malczewski' |
| Other Notes | on the reverse a label with the stamp of the Municipal Heritage Conservator at the Presidium of the National Council of the City of Kraków dated July 30, 1965, confirming permission for the painting to be exported abroad; additionally, various numerical inscriptions |
| Literature | Nowe pokolenie i klasycy współczesności z kolekcji Wojciecha Fibaka, exhibition catalogue, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, ed. Krzysztof Stanisławski, Anna Kompanowska, Toruń 2024, p. 290 (ill.) Zakopane.Wyrzeźbione. Namalowane, exhibition catalogue, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warsaw 2023, p. 192 (ill.), cat. no. 158 Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka, exhibition catalogue, State Gallery of Art in Sopot, Sopot 2022, p. 46 (ill.) Dorota Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, vol. 1, Bosz Publishing, Olszanica 2006, p. 160, colour ill. 257 |
| Requires a permit to export outside of Poland | No |
| Exhibited | August Zamoyski. Myśleć w kamieniu, Centre of Contemporary Art Znaki Czasu, Toruń, June 21 – September 1, 2024 Zakopane.Wyrzeźbione. Namalowane, Villa La Fleur, Konstancin-Jeziorna, October 5, 2023 – March 31, 2024 |