Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Otolia Kraszewska
Lady with tea rose
oil/panel, 36 x 31 cm
Pochodziła z Żytomierza w zaborze rosyjskim, później w wyniku wydarzeń związanych z powstaniem styczniowym trafiła do Tambowa w Rosji, a następnie do Mediolanu, Lwowa i Krymu, gdzie prawdopodobnie kształciła się artystycznie. W swoim życiorysie z 1919 napisała, że przyjechała do Monachium w 1885 dzięki stypendium otrzymanemu od swojego nauczyciela – profesora Ivana K. Ajwazowskiego. W Niemczech jej nauczycielem został profesor Akademii Monachijskiej Franz Roubaud. Nie ma jednak jak dotąd dowodów na naukę Kraszewskiej w jakiejkolwiek z monachijskich pracowni artystycznych. Twórczość artystki obejmuje przede wszystkim trzy obszary: olejne malarstwo rodzajowe – w tym liczne przedstawienia kwiatów, działalność ilustratorską w niemieckiej prasie oraz sztukę użytkową, tj. malowane wachlarze. Malarstwo Kraszewskiej należy do nurtu rodzajowego o charakterze przede wszystkim sentymentalnym. Pokazywała swoje prace na wystawach stowarzyszeń artystów w kraju i za granicą. Lubiła tematykę „salonową”, ukazywała eleganckie kobiety w stylizowanych wnętrzach, zwierzające się kobiety, młode pary. W jej dorobku są również obrazy religijne oraz przedstawienia kwiatów. Była aktywną portrecistką, choć znane są tylko portrety związane z rodziną Józefa Brandta oraz autoportrety artystki. W swoich pracach akcentowała estetykę, prace miały wzbudzać pozytywne emocje, być atrakcyjne i pożądane. Można powiedzieć, że była nonszalancką romantyczką. Jej styl malarski był poprawny warsztatowo, a przestrzeń malarska jest opracowana z różnym natężeniem uwagi. Zadaniem widza jest odkrywanie i podążanie za finezyjnie malowanymi detalami i ukrytymi przedmiotami opowiadającymi historię. Fascynowała się modą, wykazywała różnorodność w doborze strojów, a jej bohaterki są nie tylko rozmarzone, lecz także często lekko frywolne w ubiorze. Nastrój scen budowała detalami i światłem, a desenie sukien i zdobienia były dla niej środkiem do budowania atmosfery przedstawień. W jej twórczości powtarzają się motywy związane z biżuterią, szczególnie perłami. Walory estetyczne nie były jednak dominujące wobec poszukiwań psychologicznych w twórczości Kraszewskiej.
Artist | Otolia Kraszewska |
---|---|
Artist's Life | (1859 - 1945) |
Title | Lady with tea rose |
Medium | oil |
Material, base | panel |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 36 x 31 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | modernizm |
Signature | signed upper right: 'OKraszewska" |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |
Otolia Kraszewska
oil/panel, 36 x 31 cm
Lady with tea rose
Artist | Otolia Kraszewska |
---|---|
Artist's Life | (1859 - 1945) |
Title | Lady with tea rose |
Medium | oil |
Material, base | panel |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 36 x 31 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | modernizm |
Signature | signed upper right: 'OKraszewska" |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |