Kiejstut Bereźnicki

"Still life with pots"

oil/canvas, 90 x 121 cm

Object ID 151134

Po upadku doktryny socrealizmu kapistyczne tradycje szkoły sopockiej zatrząsnęły się w posadach. Wpływ miał na to krótki, ale intensywny pobyt Piotra Potworowskiego w Sopocie. W ciągu czterech lat cieszący się gigantycznym autorytetem artysta pokazał bezkonfliktowy sposób przejścia na pozycje malarstwa nowoczesnego. Sam był kolorystą o wielkiej wrażliwości na barwę i światło, ale stosował własną metodę, która bardzo szybko przyjęła się w środowisku trójmiejskim. Szybko obok adeptów Potworowskiego na wybrzeżu pojawili się artyści osobni. Kiedyś monolityczne, z biegiem czasu środowisko trójmiejskie stało się miejscem pracy wielu artystów tworzących poza wszelkimi nurtami. Do najbardziej niezwykłych wśród nich należał Kiejstut Bereźnicki. Twórca określany przez krytykę mianem „neotradycjonalisty w obrębie neofiguracji”, zarówno w warstwie kompozycyjnej, jak i ikonograficznej zdaje się czerpać z twórczości malarzy epoki nowożytnej, zwłaszcza XVII-wiecznych Holendrów. Tematyka tworzonych przez niego dzieł oscyluje więc wokół martwych natur, scen chrystologicznych, portretu oraz przedstawień karnawałowych. Poetyka prac Bereźnickiego przywodzi na myśl ilustracje do baśni i umożliwia prowadzenie dialogu z dawnymi mistrzami. Jego martwe natury, przedstawiające czeluści kuchenne w nieco przyćmionej i dusznej atmosferze wnętrz mieszkalnych, wprowadzają nas do innego świata. Artysta posługuje się precyzyjną techniką malarską, wyraźnie określając malowane przez siebie przedmioty i postacie, bezbłędnie ustalając ich relacje przestrzenne. Namalowane przez niego przedmioty, dzięki zjawisku ich nagromadzenia, ulegają specyficznej fetyszyzacji i nabierają nieoczekiwanych znaczeń. Jego prace spowite są trudną do określenia atmosferą, przywodzącą na myśl poezję Gałczyńskiego. Z uwagi na te cechy, jak też upodobanie do sztuki figuratywnej, często nazywano go „neotradycjonalistą w obrębie neofiguracji”. Artystę uważa się za realistę i porównuje z XVII-wiecznymi mistrzami holenderskimi. Obecnie, w czasie zadumy, pomiędzy Świętem Zmarłych a Bożym Narodzeniem, kiedy zastanawiamy się nad życiem i jego przemijaniem, jeszcze wyraźniej dostrzegamy mrok i nostalgię w obrazach Bereźnickiego. Artysta, tworząc swoje kompozycje, posługuje się przedmiotami, które pełnią rolę symboli malarskich stosowanych w barokowych obrazach. Przedmioty te miały uzmysłowić oglądającym przemijanie i marność życia. W przypadku prezentowanego obrazu najbardziej oczywistym motywem wenitatywnym jest martwy ptak, dyndający smętnie w centralnej części obrazu. Mnogość poustawianych stosików naczyń, które lada chwila runą, również przypomina nam o kresie istnienia. Barokowe obrazy często cechowała dynamiczna i dramatyczna kompozycja. Misternie ułożone kompozycje, tak jak u Bereźnickiego, nadawały dziełom silne poczucie ruchu i intensywności. Inną techniką, którą zaczerpnął artysta od barokowych mistrzów, jest niewątpliwie technika chiaroscuro, czyli silne kontrasty między światłem a cieniem. Caravaggio, Velázquez czy Rembrandt umiejętnie wykorzystywali światło, aby wyeksponować kluczowe elementy obrazu, nadając im trójwymiarowość i dramatyzm. Prezentowana „Martwa natura z garnkami” przywodzi na myśl dokonania przedstawicieli złotego wieku malarstwa flamandzkiego oraz twórców hiszpańskich, ze sceną nowotestamentową „Chrystus w domu Marty i Marii” Velázqueza na czele. Podobnie jak XVII- -wieczny mistrz, Bereźnicki ukazał skomplikowaną, nie do końca oczywistą przestrzeń, którą spowija mrok. W obydwu dziełach widnieją główki czosnku na blacie, lecz kompozycja Bereźnickiego nasuwa o wiele więcej pytań. Czemu niemalże w każdym naczyniu widać pory? Zestaw rondli oraz rozrzucone pory i główki czosnku składają się na niemalże abstrakcyjną kompozycję, utrzymaną w przygaszonej kolorystyce. Zaledwie kilka elementów (po prawej stronie kompozycji) wyłamuje się z dominującej palety barwnej, ale nawet czerwone uchwyty są w przygaszonej tonacji. Bereźnicki konsekwentnie komponuje swoje płótna na zasadzie kontrastu, zderzając proste, geometryczne bryły z miękkimi, realistycznie przedstawionymi przedmiotami, szarobłękitne jasne plamy – z ciemnymi płaszczyznami. Artysta, wyjaśniając swój proces malowania, podkreśla wagę ciągłego dialogu z tworzonym światem, aż do momentu całkowitego zjednoczenia artysty z wykreowaną przez siebie iluzją. Z czasem świat ten wciąga także widzów, których fascynuje eklektyzm i tajemniczość tych obrazów.

More Information
Artist Kiejstut Bereźnicki
Artist's Life (b. 1935)
Title "Still life with pots"
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 90 x 121 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa figuracja
Signature signed and described on the loom: 'K. Bereźnicki Martwa natura z garnkami'
Other Notes signed and described on the reverse: 'K. Bereźnicki | [nieczytelne]'
Requires a permit to export outside of Poland No
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Kiejstut Bereźnicki

oil/canvas, 90 x 121 cm

"Still life with pots"

Object ID 151134
zł44,000
Details
More Information
Artist Kiejstut Bereźnicki
Artist's Life (b. 1935)
Title "Still life with pots"
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 90 x 121 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa figuracja
Signature signed and described on the loom: 'K. Bereźnicki Martwa natura z garnkami'
Other Notes signed and described on the reverse: 'K. Bereźnicki | [nieczytelne]'
Requires a permit to export outside of Poland No
Search engine powered by ElasticSuite