Jerzy Kossak

In Retreat from Moscow

oil/canvas mounted on paperboard, 34 x 60 cm

Object ID 111197

„W roku 1929 nastąpił w malarstwie Jerzego Kossaka wyraźny zwrot, który można uznać za początek dojrzałego okresu, szczytowego w całej jego twórczości artystycznej. Okres ten trwał mniej więcej do roku 1939. W tym dziesiątku lat powstawały jego najlepsze prace, oryginalne, samodzielne, skomponowane według własnych pomysłów, wielkoformatowe, o treści historycznej, w znacznej części dokumentalne”. Kazimierz Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 22 Kampania Napoleona z 1812, na której tle rozgrywają się sceny „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, zakończyła się porażką i stanowiła „początek końca” błyskotliwego podboju Europy przez cesarza. Mickiewicz rysował na kartach epopei wodza w sposób afirmatywny, dopiero idącego na Rosję, a Jerzy Kossak pokazuje jego odwrót i klęskę wyprawy moskiewskiej. Definitywny rozpad wojska nastąpił wskutek mroźnej aury oraz dotkliwego głodu, które dokuczały przegranym. Polacy w szeregach Napoleona należeli do najwytrwalszych, walczyli z atakującymi oddziały kozakami oraz stanowili straż przyboczną wodza. Kossak, przedstawiając temat klęski napoleońskiej, zyskał dużą popularność. Pierwszy obraz z tej serii namalował 27-letni artysta w 1913, krótko przed wybuchem Wielkiej Wojny (miejsce przechowywania nieznane). W kolejnych dekadach powracał do wypracowanej redakcji tej historii, a dzisiaj najpopularniejszymi i często reprodukowanymi wersjami pozostają obrazy z 1923 (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie) oraz 1927 (Muzeum Narodowe w Warszawie). Najsłynniejsza wersja kompozycji przedstawia Napoleona wraz z wojskiem na tle wizyjnej figury Sfinksa majaczącej na horyzoncie. Zjawa ukazuje się w promieniach zachodzącego słońca, przypominając cesarzowi o niegdysiejszych sukcesach kampanii egipskiej lat 1798-1801. Symboliczna aura przedstawienia opiewa mit napoleoński, lecz i za sprawą odwołania się do toposu zmiennej fortuny obraz Kossaka stanowi wymowny przypis do sytuacji politycznej kraju około 1939. Prezentowany obraz stanowi jeden z wielu wariantów tego tematu. Szaro-błękitną połać pejzażu skrytego w zimowej zawierusze urozmaicają akcenty barwne: fioletu, żółcieni i czerwieni, zieleń, partiach strojów żołnierzy.

More Information
Artist Jerzy Kossak
Artist's Life (1886 - 1955)
Title In Retreat from Moscow
Date 1928
Medium oil
Material, base canvas mounted on paperboard
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 34 x 60 cm
Category Name Painting & Drawing
Style międzywojenne
Signature signed and dated at the bottom left: 'Jerzy Kossak | 1928'
Other Notes on the verso a paper label of Salon of M. Nowicki & R. Grünastel from Poznań and a paper, auction label
Requires a permit to export outside of Poland Yes
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Jerzy Kossak

oil/canvas mounted on paperboard, 34 x 60 cm

In Retreat from Moscow

Object ID 111197
PLN 60,000
Details
More Information
Artist Jerzy Kossak
Artist's Life (1886 - 1955)
Title In Retreat from Moscow
Date 1928
Medium oil
Material, base canvas mounted on paperboard
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 34 x 60 cm
Category Name Painting & Drawing
Style międzywojenne
Signature signed and dated at the bottom left: 'Jerzy Kossak | 1928'
Other Notes on the verso a paper label of Salon of M. Nowicki & R. Grünastel from Poznań and a paper, auction label
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Search engine powered by ElasticSuite