Jan Lebenstein

"Figure"

oil/canvas, 119 x 57,50 cm

Object ID 157416

W cieniu wydarzeń Października ‘56, kiedy ulice Warszawy rozbrzmiewały echem politycznego przełomu, w maleńkim mieszkaniu przy Tarczyńskiej odbyła się cicha, lecz brzemienna w znaczenie premiera – debiutancka wystawa indywidualna Jana Lebensteina. To właśnie tam, w ciasnym wnętrzu teatru na Tarczyńskiej, prowadzonego przez Mirona Białoszewskiego, zaprezentowane zostały pierwsze „Figury osiowe”. Obrazy, które nie tyle wyznaczały nowy kierunek w polskiej sztuce powojennej, ile wręcz go wykuwały. Prezentowana „Figura” z 1956 stanowi jeden z pierwszych przykładów tej przełomowej serii – jeszcze pełnej organicznego drżenia, nieokrzepłej w późniejszym rygorze syntetycznych form. Przedstawiona postać, choć zachowuje ludzkie cechy, jest wyraźnie zdeformowana: wydłużone kończyny, przerośnięta głowa, nieproporcjonalne części ciała – wszystko to przypomina istotę uwikłaną w klatkę, uwięzioną w przestrzeni bez powietrza. Kobieta ta, tonąca w szarościach, przywołuje na myśl męczennicę, symboliczną ofiarę czasu. Wczesna „figura osiowa” nie jest jeszcze zamkniętą formą, lecz raczej zapisem wewnętrznego impulsu – malarskiego dziennika, którego autor próbuje znaleźć własny „szyfr”, osobny język wyrazu. Właśnie taki język szukał wtedy także Miron Białoszewski – poeta marginesu, kronikarz „niewielkich” zdarzeń i półszeptów codzienności. Jego mieszkanie na warszawskiej Ochocie zamieniło się w teatr – nie tylko sceniczny, lecz także mentalny: miejsce spotkań, prób, eksperymentów. To tam życie i sztuka zlały się w jedno. Przyjaźń Lebensteina i Białoszewskiego, która zrodziła się w 1955, po wystawie Arsenału była czymś więcej niż tylko koleżeństwem dwóch outsiderów. Łączyły ich wspólne ideały: opór wobec socrealizmu, bunt przeciwko ideologii, niechęć do estetyki podporządkowanej systemowi. Obaj tworzyli na marginesie – lecz margines ten stawał się dla nich centrum. Wspólne noce spędzane na spacerach po Dworcu Głównym, mieszanka kofeiny z kodeiną, zimowe noce na Poznańskiej spędzane pod płaszczem w mieszkaniu z wybitym oknem – wszystko to tworzyło intymny, niemal mitologiczny pejzaż przyjaźni. Lebenstein wspominał po latach, że właśnie w tym czasie – w miesiącach wystawy na Tarczyńskiej – najbardziej zbliżyli się z Białoszewskim. To wtedy, zainspirowany jeszcze nieopublikowanymi wierszami poety z tomu „Obroty rzeczy”, zaczął tworzyć pierwsze rysunki na tej kanwie. Ich korespondencja, przechowywana dziś w archiwach, dokumentuje twórczy dialog dwóch wybitnych indywidualności, których drogi w sposób naturalny zbiegły się w cieniu PRL-owskiej opresji. Białoszewski, fascynujący się konstruktem językowym, i Lebenstein – poszukujący malarskiej formy bliskiej konstrukcji ilustracyjnej, spotkali się w duchowym pokrewieństwie. Jak pisała Joanna Bielska-Krawczyk, Lebenstein w poezji Mirona odnajdywał echa starożytności i antyku Bliskiego Wschodu – tematów, które będą powracać w jego twórczości także po wyjeździe do Paryża. „Figury osiowe”, choć zakorzenione w realiach Polski połowy lat 50., zyskały rozgłos dopiero na Zachodzie. W 1959 Lebenstein otrzymał Grand Prix na Międzynarodowym Biennale Malarstwa Młodych w Paryżu. Od tego momentu jego kariera nabrała wymiaru międzynarodowego, a on sam zdecydował się nie wracać do kraju, nie chcąc dłużej „żyć w mentalnej niewoli”. Obraz prezentowany w katalogu – jeden z pierwszych „figur osiowych” – to nie tylko świadectwo narodzin unikalnego stylu, lecz także intymny zapis epoki. Powstał w szczególnym momencie: w czasie, gdy sztuka była jedynym terytorium wolności, a przyjaźń z poetą stawała się źródłem inspiracji silniejszym niż jakiekolwiek środowisko czy szkoła. Ta kobieca postać, choć anonimowa, niesie ciężar egzystencjalnego dramatu – i staje się ucieleśnieniem ówczesnych lęków, pragnień i niezgody na świat pozbawiony sensu.

More Information
Artist Jan Lebenstein
Artist's Life (1930 - 1999)
Title "Figure"
Date 1956
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 119 x 57.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed, dated and described on the stretcher: ‘JAN LEBENSTEIN FIGURA | 1956 ol. pł. 110x59 | wł. Aleksander Wojciechowski’
Other Notes on the stretcher exhibition sticker from the At the Jesuits Gallery
Literature W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego, exhibition catalogue, Associatio of Polish Artists and Designers Gallery, Warsaw 1977, cat. no. 40, n.p.
Jan Lebenstein, exhibition catalogue, National Museum in Wrocław, ed. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 1977, cat. no. 5, n.p. (il.), p. 3 (list of works)
W kręgu przyjaciół II. Współczesne malarstwo polskie z kolekcji Aleksandra Wojciechowskiego, exhibition catalogue, Kordegarda Gallery, ed. Dorota Dąbrowska, Warsaw 1992, cat. no. 59, p. 44
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Solo exhibition, Theatre on Tarczyńska Street, Warsaw, November 1956
"W kręgu metafory. Ekspresja, groteska, fantastyka”, House of the Visual Artist, Warsaw, March-April 1976
"W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego”, Association of Polish Artists and Designers Gallery, Warsaw, 5-16.01.1977
Jan Lebenstein, National Museum, Wrocław, April-June 1977
"W kręgu przyjaciół III. Wystawa kolekcji polskiej sztuki współczesnej prof. Aleksandra Wojciechowskiego”, Jesuit Gallery, Poznań, 16.05-8.06.2002
"The Art of Balance: Between Geometry and Variability”, BWA Contemporary Art Gallery, Katowice, 7.02-9.03.2025
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Jan Lebenstein

oil/canvas, 119 x 57,50 cm

"Figure"

Object ID 157416
Ask for price
Details
More Information
Artist Jan Lebenstein
Artist's Life (1930 - 1999)
Title "Figure"
Date 1956
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 119 x 57.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed, dated and described on the stretcher: ‘JAN LEBENSTEIN FIGURA | 1956 ol. pł. 110x59 | wł. Aleksander Wojciechowski’
Other Notes on the stretcher exhibition sticker from the At the Jesuits Gallery
Literature W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego, exhibition catalogue, Associatio of Polish Artists and Designers Gallery, Warsaw 1977, cat. no. 40, n.p.
Jan Lebenstein, exhibition catalogue, National Museum in Wrocław, ed. Mariusz Hermansdorfer, Wrocław 1977, cat. no. 5, n.p. (il.), p. 3 (list of works)
W kręgu przyjaciół II. Współczesne malarstwo polskie z kolekcji Aleksandra Wojciechowskiego, exhibition catalogue, Kordegarda Gallery, ed. Dorota Dąbrowska, Warsaw 1992, cat. no. 59, p. 44
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Solo exhibition, Theatre on Tarczyńska Street, Warsaw, November 1956
"W kręgu metafory. Ekspresja, groteska, fantastyka”, House of the Visual Artist, Warsaw, March-April 1976
"W kręgu przyjaciół. Wystawa kolekcji prac malarskich Aleksandra Wojciechowskiego”, Association of Polish Artists and Designers Gallery, Warsaw, 5-16.01.1977
Jan Lebenstein, National Museum, Wrocław, April-June 1977
"W kręgu przyjaciół III. Wystawa kolekcji polskiej sztuki współczesnej prof. Aleksandra Wojciechowskiego”, Jesuit Gallery, Poznań, 16.05-8.06.2002
"The Art of Balance: Between Geometry and Variability”, BWA Contemporary Art Gallery, Katowice, 7.02-9.03.2025
Search engine powered by ElasticSuite