Ewa Kuryluk

"Pregnant Chess Player"

acrylic, ink, collage/fiberboard, 100 x 100 cm

Object ID 152844

„Gdy dziś patrzę na malarstwo Ewy Kuryluk z przełomu lat 60. i 70., na jej ’Człekopejzaże’ i ’Ekrany’, uderza mnie ich porażająca wręcz aktualność. Tematyka tych obrazów oscyluje bowiem wokół wojny, poczucia zagrożenia, katastrofizmu związanego zarówno z konfliktami na szerszą skalę, jak i tymi osobistymi. Pokawałkowane ciała, płomienie, niegościnne i groźne krajobrazy, wypadki drogowe, kanibal czający się z nożem, odizolowanie i samotność w przerażającym szpitalu psychiatrycznym, a do tego walka płci, widoczna w takich postaciach jak Salome z odciętą głową świętego Jana na tle Warszawy, ’wesoła wdówka’ piorąca w pralce pieniądze czy szachistka w ciąży, której mężczyzna wbija nóż w serce”. Marta Smolińska Ewa Kuryluk to artystka nieszablonowa, nieustannie zaskakująca eksperymentami z nowymi formami wyrazu. Debiutowała na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego stulecia jako malarka i graficzka. W 1978 odrzuciła płótno rozpięte na krośnie na rzecz luźnych płatów tkaniny, które pokrywała delikatnym rysunkiem i aranżowała w przestrzenne instalacje. Równolegle od najwcześniejszych lat tworzyła śmiałe fotograficzne autoportrety, które zaprezentowane po raz pierwszy publicznie w 2000 jawią się jako zapowiedź zjawiska selfie. „Szachistka w ciąży” to obraz reprezentatywny dla wczesnego etapu jej twórczości. W pracy dostrzegamy elementy charakterystyczne dla dwóch najważniejszych cykli artystki z tego czasu: „Człekopejzaży” i „Ekranów”. „Człekopejzażami” nazywała wielowarstwowe krajobrazy, w których ludzkie, zwierzęce oraz roślinne formy nakładają się i stapiają ze sobą, tworząc fantazyjne wizje. „Ekrany” przedstawiają z kolei sceny we wnętrzach, skupione na osobistych dramatach i intymnych relacjach, w które świat zewnętrzny wdziera się za pośrednictwem tytułowych ekranów telewizyjnych. W „Szachistce…” pejzaż w sposób charakterystyczny dla Kuryluk przenika ciało kobiety, jakby jej wnętrze skrywało nie organy, lecz tajemnicze światy. Zarazem obraz, jak w licznych pracach z serii „Ekranów”, obraca się wokół niejednoznacznej relacji między parą bohaterów. „Szachistka…” jest obrazem wielowątkowym i trudnym do zinterpretowania. W centrum, na pierwszym planie, stoją dwie nagie postaci. W sylwetce po lewej stronie o szerszych biodrach i dłuższych włosach można się dopatrywać kobiety (tytułowej „szachistki”?), ale jej płeć nie została dookreślona. Czy jest ciężarna? Mógłby na to wskazywać embrionalny kształt na wysokości jej brzucha i piersi, choć kość, którą trzyma w ręce, kojarzy się raczej ze śmiercią niż z nowym życiem. Szczupła postać po prawej, w domyśle mężczyzna, zwraca się ku towarzyszce i nieśmiało sięga dłonią ku jej łonu, które ta troskliwie lub wstydliwie zakrywa dłońmi. Rozpoznanie uczuć, jakie para żywi względem siebie, jest utrudnione ze względu na deformację ich twarzy-masek. Wrażenie napięcia czy konfliktu zostało spotęgowane poprzez umieszczenie między głowami postaci wizerunku drugiej pary na czerwonym tle. Tu mężczyzna obejmuje kobietę, jednocześnie wbijając ostrze w jej serce. Czy to rzeźbiarz odkuwający posąg w szarym kamieniu czy człowiek mordujący swą partnerkę? Na to, że na obrazie rozgrywa się dramatyczna gra, wskazuje szachownica z ostatnimi dwoma figurami na polu bitwy. Obraz Kuryluk warto zestawić z arcydziełem Rafaela „Zaślubiny Marii” z 1504. Mamy do czynienia z podobną centralną kompozycją z parą, która skupia uwagę. Kamienną kratę marmurowych płyt, które w renesansowym malowidle podkreślają zbieżną perspektywę, artystka zamieniła jednak na bardziej symboliczną planszę szachownicy, a świątynie – w strukturę przypominającą ołtarz do składania ofiar. Podczas gdy obraz Rafaela uchodzi za uosobienie idealnego porządku i piękna, jego współczesna trawestacja zdaje się manifestować rozpad i nieuchronną katastrofę. Należy pamiętać, że Kuryluk to nie tylko artystka, lecz także historyczka sztuki i autorka licznych książek z zakresu tej dyscypliny, która umiejętnie splata obrazy przynależące do różnych epok i obszarów kultury w duchu swojego mentora, profesora Mieczysława Porębskiego i jego koncepcji „ikonosfery”. Często podkreśla się autobiograficzność twórczości Kuryluk, pojawia się więc pytanie, czy i w „Szachistce…” przedstawiła siebie z partnerem Helmutem Kirchnerem. Skojarzenia takie są uzasadnione, tym bardziej, kiedy pracę porównuje się z jej późniejszym obrazem „Ikowie to my” (1975). Artystka ukazała w nim siebie i Kirchnera jako czarnoskórych i z pomalowanymi twarzami na znak solidarności z zagrożonym plemieniem afrykańskim. Kuryluk wielokrotnie podkreślała związek swojej twórczości z biografią: „uważam każdą swoją pracę – zapis niepowtarzalnej chwili w niepowtarzalnym życiu – za autoportret” (Ewa Kuryluk, Człekopejzaż 1959-1975, Kraków 2016, s. 13).

More Information
Artist Ewa Kuryluk
Artist's Life (b. 1946)
Title "Pregnant Chess Player"
Date 1971
Medium acrylic, ink, collage
Material, base fiberboard
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 100 x 100 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa figuracja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'They play politics | Z cyklu | agony of | a world | january | 73 | [installation tip] Ewa Kuryluk'
Literature Ewa Kuryluk. Meeting on the Seashore, exhibition catalogue, State Gallery of Art in Sopot, ed. Eulalia Domanowska, Ewa Kuryluk, Sopot 2024, pp. 38 (mentioned), 15, 43, 154 (ill.), 149 (list of works)
Hanna Kostołowska, „Niby żartem, lecz jednak serio”. O wystawie Ewy Kuryluk w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, „Restart”, no 15, 2024, online: https://restartmag.art/niby-zartem-lecz-jednak-serio-o-wystawie-ewy-kuryluk-w-panstwowej-galerii-sztuki-w-sopocie/ [access: 6.02.2025]
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Ewa Kuryluk. „Meeting on the Seashore”, State Gallery of Art, Sopot, 18.05-18.08.2024
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Ewa Kuryluk

acrylic, ink, collage/fiberboard, 100 x 100 cm

"Pregnant Chess Player"

Object ID 152844
Ask for price
Details
More Information
Artist Ewa Kuryluk
Artist's Life (b. 1946)
Title "Pregnant Chess Player"
Date 1971
Medium acrylic, ink, collage
Material, base fiberboard
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 100 x 100 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa figuracja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'They play politics | Z cyklu | agony of | a world | january | 73 | [installation tip] Ewa Kuryluk'
Literature Ewa Kuryluk. Meeting on the Seashore, exhibition catalogue, State Gallery of Art in Sopot, ed. Eulalia Domanowska, Ewa Kuryluk, Sopot 2024, pp. 38 (mentioned), 15, 43, 154 (ill.), 149 (list of works)
Hanna Kostołowska, „Niby żartem, lecz jednak serio”. O wystawie Ewy Kuryluk w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, „Restart”, no 15, 2024, online: https://restartmag.art/niby-zartem-lecz-jednak-serio-o-wystawie-ewy-kuryluk-w-panstwowej-galerii-sztuki-w-sopocie/ [access: 6.02.2025]
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Ewa Kuryluk. „Meeting on the Seashore”, State Gallery of Art, Sopot, 18.05-18.08.2024
Search engine powered by ElasticSuite