Emmanuel Katz

Two students at the window

oil/canvas, 100 x 81,50 cm

Object ID 161169

Nie sposób wyjaśnić fenomenu twórców École de Paris wykształconych w Wilnie. Mané-Katz odebrał edukację artystyczną w szkole rysunkowej Rosjanina Iwana Trutniewa (1911-12). W tym samym czasie studiowali tam Chaim Soutine, Michel Kikoïne oraz Pinchus Krémègne. Dzieła tych czterech malarzy stały się ważnym elementem dziedzictwa Szkoły Paryskiej. Ich wyróżnikiem są silna deformacja, gwałtowana ekspresja i drapieżność formy. Gdy paryscy „wilnianie” przedstawiali pejzaż czy figurę ludzką, nadawali im autonomiczną mowę. Mané-Katz, urodzony w rodzinie ortodoksyjnych Żydów w Krzemieńczuku, kilkudziesięciotysięcznym mieście w środkowej Ukrainie, po pobycie w Wilnie tworzył krótko w kijowskiej szkole Mykoły Muraszki – znanego ukraińskiego realisty i nieformalnego przywódcy „kijowskiej szkoły malarstwa”. Jeszcze przed dwudziestymi urodzinami artysta opuścił Europę Wschodnią i wyjechał do Paryża. Tak jak wielu przybyszów, uczęszczał do École des Beaux-Arts i studiował w klasie Fernanda Cormona, uznanego autora prac historycznych. We Francji wkroczył w krąg kosmopolitycznego środowiska Montparnasse’u i zawarł znajomość choćby z Pablem Picassem czy Markiem Chagallem. I wojna światowa przeszkodziła jego paryskiej karierze – nieprzyjęty do Legii Cudzoziemskiej, wyjechał do Rosji, gdzie od około 1915 uczył się w prywatnej pracowni rosyjskiego modernisty Mścisława Dobużyńskiego, członka stowarzyszenia „Mir iskusstwa” (Świat sztuki), którego członkowie od 1900 promowali w ojczyźnie awangardowe tendencje artystyczne. Dobużyński był jedną z najważniejszych postaci modernizmu w swym kraju, cenioną za ekspresyjne miejskie pejzaże. W twórczości Mané-Katza odbija się zarówno deformacja charakterystyczna dla dzieł Rosjanina, jak i tematyka związana ze krajobrazem zurbanizowanym. Malarz, mimo silnych związków z międzynarodowym życiem artystycznym, podnosił w swojej twórczości motywy lokalne. Swoje wczesne prace eksponował na wystawie Żydowskiego Towarzystwa dla Rozwoju Sztuki w Moskwie, a 1917, w czasie rewolucji październikowej, powrócił do Krzemieńczuka. Obyczaje, postaci i krajobraz rodzinnego sztetla stanowiły dla Mané-Katza niewyczerpane źródło inspiracji przez całe życie. W latach 1918- 19 wykładał w Instytucie Artystycznym w Charkowie. Na terenie Ukrainy pozostawał do początku lat. 20 XX wieku, kiedy to po pobycie w Berlinie (1921) przybył znowu do Paryża, gdzie pozostał na stałe. Jego dzieła zyskały popularność – w latach 20. i 30. odbyło się przynajmniej kilka jego wystaw indywidualnych. Autor konsekwentnie podejmował chasydzką tematykę religijną i obyczajową, a wzorował się na życiu rodzinnego Krzemieńczuka, przez co był jednym z wiodących twórców kojarzonych z ruchem odnowy sztuki żydowskiej. Do czasu drugiej wojny światowej odbył liczne podróże: na Bliski Wschód, do Palestyny, Egiptu, Syrii oraz do Europy Wschodniej, na Litwę, do Polski i Czechosłowacji. Kraje te stały się motorem jego działalności plastycznej. Równolegle do życia paryskiego Mané-Katz prowadził pracownię w Hajfie, w której po jego śmierci urządzono muzeum. „Nazywano mnie malarzem ghetta (…). Zdaje mi się jednak, że ta formuła jest jednak tak jednostronna, jak wszystkie zresztą formuły, które usiłują zamknąć jakąś indywidualność artystyczną. (…) żądam nawet od Żydów, którzy we mnie widzą malarza ghetta, by zainteresowali się mą walką o formę” (Mané-Katz. Rozmowa z artystą przed wystawą jego obrazów, „Nowy Dziennik” 1932, nr 106, s. 8). Prezentowany w katalogu obraz „Dwóch uczniów przy oknie” ukazuje charakterystyczne dla artysty zainteresowanie codziennością i intymnymi relacjami, w których realizm łączy się z poetycką melancholią. Praca przedstawia kameralną scenę dwóch młodych chłopców pochodzenia żydowskiego wychylających się przez okno, nad doniczką z kwiatami. Kompozycja utrzymana jest w wąskiej gamie barwnej składającej się ze zgaszonych tonacji brązów i zieleni z subtelnymi akcentami czerwieni. Styl Katza charakteryzuje się syntetycznym modelunkiem, miękkim światłocieniem i psychologiczną głębią portretowanych postaci. Takie ujęcie codzienności – pozbawione monumentalizacji, a skupione na kameralnym geście i wewnętrznym wiecie postaci – wpisuje się w główne tendencje jego twórczości. Katz łączył tradycję realizmu z wpływami ekspresjonizmu i symbolizmu, tworząc dzieła pełne melancholijnej poetyki i zadumy.

More Information
Artist Emmanuel Katz
Artist's Life (1894 - 1962)
Title Two students at the window
Date 1932
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 100 x 81.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Ecole de Paris
Signature signed and dated lower right: 'Mane Katz | 32'
Other Notes auction stickers on the back
Requires a permit to export outside of Poland Yes
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Emmanuel Katz

oil/canvas, 100 x 81,50 cm

Two students at the window

Object ID 161169
Ask for price
Details
More Information
Artist Emmanuel Katz
Artist's Life (1894 - 1962)
Title Two students at the window
Date 1932
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 100 x 81.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Ecole de Paris
Signature signed and dated lower right: 'Mane Katz | 32'
Other Notes auction stickers on the back
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Search engine powered by ElasticSuite