Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Edward Dwurnik
"Smiling faces" from the In the shadow of a building site series
linocut, ink/paper, 50 x 35 cm
„Rysunki Dwurnika są czymś w rodzaju społecznego fresku, portretu zbiorowości (…), lecz widzianego w krzywym zwierciadle. (…) mamy wrażenie, że czas na nich ukazany stanął w miejscu. Nowa rzeczywistość tworzona jest na drodze agresji, bezprawia, egzekucji, waśni i samosądów. Z tych prac możemy wyciągnąć wnioski o ogólnie panującym bałaganie, gdzie praktyki przemocy z rodem, wydawałoby się, zamierzchłych czasów, zaskakująco ożywają w nowej przestrzeni. Bieda, rozboje w biały dzień, pałowanie, odrąbane głowy czy więźniowie wożeni w klatkach to naturalne elementy pejzażu przedstawianego przez Dwurnika. (…) Odrębne plany wyznacza tutaj zastosowana technika [litograficzna]. Na pierwszy wychodzi tutaj zagadkowa czarna postać. Usytuowana w centrum wydarzeń, lecz przez tę swoją techniczną odmienność znajdująca się jakby poza czasem, a już na pewno rokiem, którym sygnowane są opisane rysunki. Raz, z sobie podobnymi, stoi na słupie z rozpiętymi rękoma i pełni funkcję czegoś w rodzaju pomnika na tle podkolorowanych temperą scen czy jedynie miejskich pejzaży, a innym razem z sobie podobnymi uczestniczy w zagadkowych wydarzeniach zgromadzonych postaci. Ciekawe pod tym względem są dwa rysunki, przedstawiające krzyżowanie. Na jednym z nich [3604] (71 r.), „czarne postaci” krzyżują innego „czarnego” człowieka” (…) Litograficzna część pracy [3619] ukazuje na tylnym planie dwie już ukrzyżowane osoby. Współczesna Golgota odgrodzona jest od reszty wydarzeń miejską, półokrągłą bramą. (…) Dzięki swej sugestywności rysunki te nie są ani mniej atrakcyjne, ani też mniej ‘ważne’, od długo schnących i lepiej utrwalonych prac olejnych na płótnie. Zdradzają tę samą siłę, konsekwentnie realizowanego, przerysowanego portretu polskiej siermięgi, którą artysta parafrazuje od końca lat sześćdziesiątych po początki stanu wojennego” (Piotr Pękala, Rysunki Edwarda Dwurnika; [w:] E. Dwurnik w Lublinie, katalog wystawy, Galeria Biała, Lublin 2014, s. 10-12).
Artist | Edward Dwurnik |
---|---|
Artist's Life | (1943 - 2018) |
Title | "Smiling faces" from the In the shadow of a building site series |
Date | 1971 |
Medium | ink, linocut |
Material, base | paper |
Kind | grafika warsztatowa |
Dimensions | 50 x 35 cm (dimensions in passe-partout window) |
Category Name | Graphic Art & Print-Multiple |
Style | nowa ekspresja |
Signature | signed and dated with a pencil on the bottom: 'E. Dwurnik 1971.' and the stamp lower right: 'RYSUNEK E.DWURNIK 3619' |
Other Notes | na odwrociu papierowa nalepka z Galerii Białej w Lublinie oraz autorska nalepka z opisem pracy |
Literature | E. Dwurnik i Lublin, exhibition catalogue, Biała Gallery, Lublin 2014, pp. 18 (mentioned), 86 (ill.) |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | "E. Dwurnik in Lublin", Biała Gallery, Lublin, 28.03-6.05.2014 |
Opinions | work in Edward Dwurnik Foundation's online archive: https://edwarddwurnik.pl/en/index.php/Detail/objects/3521 [access: 19.052025] |
Edward Dwurnik
linocut, ink/paper, 50 x 35 cm
"Smiling faces" from the In the shadow of a building site series
Artist | Edward Dwurnik |
---|---|
Artist's Life | (1943 - 2018) |
Title | "Smiling faces" from the In the shadow of a building site series |
Date | 1971 |
Medium | ink, linocut |
Material, base | paper |
Kind | grafika warsztatowa |
Dimensions | 50 x 35 cm (dimensions in passe-partout window) |
Category Name | Graphic Art & Print-Multiple |
Style | nowa ekspresja |
Signature | signed and dated with a pencil on the bottom: 'E. Dwurnik 1971.' and the stamp lower right: 'RYSUNEK E.DWURNIK 3619' |
Other Notes | na odwrociu papierowa nalepka z Galerii Białej w Lublinie oraz autorska nalepka z opisem pracy |
Literature | E. Dwurnik i Lublin, exhibition catalogue, Biała Gallery, Lublin 2014, pp. 18 (mentioned), 86 (ill.) |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | "E. Dwurnik in Lublin", Biała Gallery, Lublin, 28.03-6.05.2014 |
Opinions | work in Edward Dwurnik Foundation's online archive: https://edwarddwurnik.pl/en/index.php/Detail/objects/3521 [access: 19.052025] |