Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Ed (Edwin) Mieczkowski
"Cornered Rounds"
acrylic/board, 60 x 60 cm
W lipcu 1966 w warszawskiej Galerii Foksal odbyła się wystawa amerykańskiej awangardowej grupy Anonima. Artyści tworzyli prace utrzymane w duchu monochromatycznej awangardy geometrycznej, wykorzystując różnorodne odcienie trzech kolorów: czerni, szarości i bieli. W swoim oświadczeniu pisali: „Anonima nie oznacza anonimowości wewnątrz grupy. Przeciwnie, oznacza uznanie indywidualnych różnic (wynikających zarówno z temperamentów, jak i z ideologii) wśród swoich członków. Z tej zasady wynika jednocześnie podstawa dla programu grupowej współpracy oraz możność wykorzystania owych indywidualnych różnic dla szerszych celów bez pozbawiania ich siły. (…) ‘Problem uzgodnionych ograniczeń’ grupy Anonima oparty jest na wynikach badań psychologii percepcji wizualnej i ich zastosowaniach w stabilnych realizacjach dwuwymiarowych. Grupa działająca jako zespół bada jednocześnie jeden aspekt doświadczenia wizualnego. Grupa nakreśliła sobie czteroletni plan produkcji cyklu – niekoniecznie zamkniętego – dwuwymiarowych sprawdzianów rezultatów tych badań. Plan koncentruje się kolejno na pewnych określonych znamionach struktur wizualnych: będą to sprawdzalne, dwuwymiarowe i monokularne bodźce doświadczenia w domniemaniu trójwymiarowego, wyliczone (i przeznaczone do zbadania) w kolejności ich psychologicznie potwierdzonej ważności i rzetelności. (…) Indywidualnym artystom pracującym jako grupa plan czteroletni pozwoli na wytrwałe osiąganie celów. Uwolni artystów od struktury narzucanej przez świat sztuki, zastępując ją strukturą zbudowaną przez nich samych” (www.anonimagroup.org). Mieczkowski współtworzył grupę Anonima od początku lat 60. Prezentowana praca doskonale oddaje charakterystyczne założenia kolektywu artystycznego. Jest wizualną odpowiedzią na fenomeny naukowe oraz założenia psychologii percepcji optycznej. Budowanie kompozycji płótna na trzech neutralnych kolorach, równomierne rozmieszczenie płaszczyzn i dzielenie ich siatką równoległych linii tworzy wyjątkową całość, opierającą się na wizjonerskich założeniach grupy.
Artist | Ed (Edwin) Mieczkowski |
---|---|
Artist's Life | (1929 - 2017) |
Title | "Cornered Rounds" |
Date | 1965 |
Medium | acrylic |
Material, base | board |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 60 x 60 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja geometryczna |
Signature | signed, dated and described on the reverse: 'EDWIN MIECZKOWSKI | "CORNERED ROUNDS" | 24 x 24 INCHES | 1965' |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |
Ed (Edwin) Mieczkowski
acrylic/board, 60 x 60 cm
"Cornered Rounds"
Artist | Ed (Edwin) Mieczkowski |
---|---|
Artist's Life | (1929 - 2017) |
Title | "Cornered Rounds" |
Date | 1965 |
Medium | acrylic |
Material, base | board |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 60 x 60 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja geometryczna |
Signature | signed, dated and described on the reverse: 'EDWIN MIECZKOWSKI | "CORNERED ROUNDS" | 24 x 24 INCHES | 1965' |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |