Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Muzyka na pracach Wilhelma Sasnala
Wilhelm Sasnal był malarzem, rysownikiem, filmowcem i twórcą komiksów. Jego prace wystawiane były w Modern Art. Museum w Nowym Jorku, Guggenheim w Paryżu i Tate w Londynie. Obecnie należy do najbardziej znanych polskich artystów współczesnych. Dyptyk Bez tytułu z początków jego twórczości subtelnie oddaje pasję Sasnala do muzyki.
Urodził się w 1974 w Tarnowie, a dokładniej, jak lubi podkreślać sam artysta, w Mościcach- dzielnicy przemysłowej miasta. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej, jednak wraz z dwojgiem innych artystów (Rafałem Bujnowskim i Marcinem Maciejowskim) postanowił przenieść się na malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tam ukończył studia w 1999 roku. Jednak 3 lata wcześniej trójka wspomnianych malarzy wraz z Markiem Firkiem i Józefem Tomczykiem założyła grupę artystyczną Ładnie, która działała aż do 2001 roku.
Grupa powstała w kontrze wobec Akademii Sztuk Pięknych. Według jednej z wersji pochodzenia nazwy grupy, miała ona wziąć się z powiedzenia Stanisława Batrucha, profesora ASP, który, nie wiedząc, w jaki sposób ocenić prace Bujnowskiego, komentował je No ładnie, ładnie....(Drągowska M., Historia Grupy Ładnie (Sasnal, Bujnowski, Maciejowski), [w:] Artyści z Krakowa. Generacja 1970-1979, Kraków: MOCAK, 2017, s. 8-33, ISBN 978-83-65851-06-2.)
Malarstwo członków Grupy Ładnie określano terminem popbanalizm. Ich wyjątkowa twórczość stanowiła reakcję na kapitalistyczną rzeczywistość Polski po 1989 roku. Cechą łączącą ich obrazy były tematy zaczerpnięte z potocznej codzienności, także z gazet, kolorowych magazynów, reklam, telewizji. Chętnie sięgali po estetykę kiczu i reklamy, strategię ironii. Chociaż grupę stanowili malarze, to ich wspólne działania ograniczały się do organizowania ironiczno-absurdalnych spektakli, na których prezentowano obrazy, film czy grano muzykę.
Grupa Ładnie wydawała swój własny art zin o ostatecznej nazwie „Słynne Pismo we Wtorek”. Na jego łamach w ironicznych tekstach propagowali ideę, że tworzenie wynika z nudy, a zajmowanie się sztuką jest zwyczajnie niepoważne.
Sasnal tworzył w stylu grupy Ładnie, korzystając z tematów zaczerpniętych z jej prostej codzienności. W swoich wczesnych pracach malarz często odwoływał się do osobistych doświadczeń i otaczającej go rzeczywistości. Jego obrazy charakteryzowały się prostotą formy i jasną paletą barw, co pozostawało w kontrze do bardziej skomplikowanych i mrocznych tendencji w sztuce tamtego okresu. W latach 90. płótna Sanala wypełniały różne przedmioty wspólne dla estetycznego doświadczenia jego pokolenia. Komiksy, t-shirty ulubionych zespołów, samochody… Na obrazach często przedstawiał ważne wydarzenia polityczne (np. aresztowanie Pinocheta), ale też te o prywatnym zabarwieniu (obraz „Patrycja przestała jeść mięso”). Jego malarstwo jest nowoczesne, a zarazem eleganckie i wysmakowane, niczym dobry design.
Obraz Bez tytułu (Dyptyk) został namalowany w 1999 roku, a więc za czasów jeszcze wczesnej twórczości malarza, a w tym i działalności grupy artystycznej Ładnie. Praca przedstawia dość wiernie odmalowany przewód głośnikowy z charakterystycznymi końcówkami. Różnice w rozmiarze obu obrazów dodają dyptykowi dynamiki, a tło wypełnia kolor czystego błękitu. Temat pracy bezpośrednio wiąże się z ogromną pasją Sasnala do muzyki. Często twierdzi, że muzyka ma dla niego największe znaczenie i stawia ją nawet przed malarstwem. Jego doświadczenia jako pasjonata muzyki miały znaczący wpływ na jego twórczość artystyczną, a także na jego podejście do sztuki jako takiej. Muzyczne brzmienia, z jego buntowniczą estetyką i dążeniem do autentyczności, znalazły odbicie na niektórych płótnach Sasnala.
Sasnal w wywiadzie z Jakubem Banasiakiem, redaktorem naczelnym magazynu artystycznego SZUM, z 2017 roku mówi więcej o swoich silnych muzycznych inspiracjach.
To, że zmieniłem się właśnie przez muzykę – nie przez rówieśników ani jakieś alternatywne środowisko, bo tego w Mościcach nie było, ale przez muzykę. Przez muzykę otwartą na inność, wielokulturowość: reggae, punk, nową falę, alternatywę.( Wilhelm Sasnal: Ścieżka dźwiękowa [krytykapolityczna.pl])
Wspomina także jak te narodziły się dużo przed jego malarstwem i jaki potem miały ogromny wpływ na jego sztukę.
Ale tak naprawdę zaczęło się od przerysowywania okładek płyt i napisów na raportówkach, jeszcze na początku technikum. Iron Maiden i ich maskotka Eddie, Slayer… To była estetyka, która początkowo miała na mnie największy wpływ. Apokaliptyczna metalowa ikonografia to było coś! (Wilhelm Sasnal: Ścieżka dźwiękowa [krytykapolityczna.pl])
Dyptyk Bez tytułu w nieoczywisty sposób przedstawia wielkie zamiłowanie do muzyki Sasnala. Kabelki, które przechodzą przez oba płótna, wniosą enigmatyczny element każdej przestrzeni, w jakiej obraz zawiśnie.