Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Kolorowe szkło we wnętrzu
Szkło artystyczne w ostatnim czasie stało się bardzo popularnym trendem w wystroju wnętrz. Jego lekki, subtelny i elegancki wygląd idealnie współgra z każdym stylem.
Promienie słoneczne, przenikając przez szkło, grają z jego odcieniami i wprowadzają do wnętrz odrobinę magii, jednocześnie pozytywnie wpływając na nasze samopoczucie.
Kieliszki, szklanki, karafki, butle, naczynia paraużytkowe i formy czysto dekoracyjne w całej gamie kolorów kumulują w sobie światło, które dodatkowo wydobywa ich barwy. Stół nabiera letniego, optymistycznego charakteru. Możemy zdecydować się na jeden kolor, który urozmaici pozostałe, tradycyjne przedmioty z przezroczystego szkła lub zestawić ze sobą kilka barw, co sprawi, że wnętrze nabierze wyjątkowego klimatu.
Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na szkło przezroczyste, czy kolorowe formy z lat 60., wprowadzenie takich obiektów do przestrzeni doda jej klasy i elegancji. Szklane formy to istny festiwal kreatywnego, fantazyjnego piękna.
Szklane wazony są niezwykle uniwersalną dekoracją wnętrz. Pasują bowiem do różnych stylów aranżacyjnych, zawsze doskonale je uzupełniając.
Szklany wazon sprawdzi się zarówno w salonie urządzonym w stylu glamour, jak i w minimalistycznej, nowoczesnej kuchni w skandynawskim klimacie. Wspaniale uzupełni także klasyczne stylizacje, dodając im elegancji i wdzięku.
Oferta wazonów ze szkła barwionego jest tak szeroka, że możemy do woli wybierać spośród wielu finezyjnych, niebanalnych form i kolorów. Zachwycająco prezentują się wazony cieniowane, w których kolor płynnie przechodzi przez różne odcienie.
Wazony z kolorowego szkła z pewnością dodadzą wnętrzom pozytywnej energii i świeżości. Taki dodatek będzie też przyciągał uwagę odwiedzających nas gości.
Jednym z zabiegów wprowadzenia szkła do otoczenia jest zaaranżowanie miejsca wokół niego. Szklane dodatki możemy postawić na delikatnej tacy wraz z np. zapachową świecą i paterą na owoce. Takie ustawienie od razu przyciągnie wzrok odwiedzających gości i stworzy niebanalną aranżację.
Jeśli nie czujesz się pewnie w aspekcie doboru odcieni do pomieszczeń, najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie użycie uniwersalnej palety barw. Na początku wybierz swój ulubiony kolor i niech to on stanie się tym przewodnim – dominującym.Wówczas możesz być spokojny o efekt końcowy.
Innym rozwiązaniem jest bazowanie na kolorach analogicznych lub komplementarnych. Kolory analogiczne są barwami, które sąsiadują ze sobą na kole barw. Rozważając różne rozwiązania aranżacyjne, warto mieć przed sobą takie koło. Można wówczas dobrać odcień, który najbardziej nam się podoba i zobaczyć, jakie barwy z nim sąsiadują – zarówno z prawej, jak i z lewej strony.
Z kolei kolory komplementarne to te dopełniające się. Wybieramy jeden z nich i szukamy przeciwieństwa na kole barw. Na przykład do wnętrza, w którym ściany są zielone, możemy dobrać różowe wazony. Jest to nieco odważniejsza technika dobierania kolorów, ale dzięki niej można uzyskać bardzo ciekawe i atrakcyjne zestawienia.
W przypadku barw monochromatycznych koło składa się z różnorodnych odcieni tego samego koloru. To świetna alternatywa do jasnej kuchni, którą można urządzić na przykład w beżu – jasne, delikatne beżowe ściany, panel szkła – także w delikatnym beżowym odcieniu i mocniejsze intensywnie beżowe, szklane akcesoria stworzą minimalistyczny, elegancki i delikatny efekt.
Jan Sylwester Drost – wybitny projektant szkła seryjnego i unikatowego oraz autor opatentowanych technologii formowania szkła. Jego najbardziej znane projekty to: Diatret, Radiant i Asteroid. Wspólnie z żoną, Eryką Trzewik-Drost, upowszechnił technikę szkła prasowanego. Zajmował się także grafiką i architekturą wnętrz.
Drostowie wprowadzili innowacje, jeśli chodzi o barwienie szkła: kombinacja błękitu i żółcieni pozwalała na otrzymanie intensywnej zieleni. Ornamenty projektowane przez Drostów wyznaczały zupełnie nowe obszary dla szkła prasowanego.
Kiedy zaraz po studiach rozpoczynał pracę projektanta w hucie „Ząbkowice”, a następnie w „Staszicu”, czekały go trudne zadania. Przeszkolenie załogi od zera, znalezienie własnego rozpoznawalnego stylu, oryginalnej projektanckiej tożsamości. Udało mu się to znakomicie.
Na rynku kolekcjonerskim charakterystyczne „Fiedorowicze” znajdowane są bez trudu przez wielbicieli wzornictwa PRL-u.
Jego projekty – przemysłowe i unikaty – weszły do kanonu klasyki polskiego szkła.
W jednym z wywiadów powiedział kiedyś: szkło kocha się tak, że można się za nie rzucić do pieca.
Jako projektant szkła Zbigniew Horbowy był prekursorem w wielu dziedzinach. Od początku swojej pracy dużo eksperymentował ze szklaną materią i kolorem, szukając równowagi między artystycznym wyrazem a funkcjonalnością zaprojektowanych przez siebie form. Jak mało kto doceniał siłę sztuki użytkowej w kształtowaniu społecznych gustów estetycznych.
Projekty Czesława Zubera stanowią swoiste zjawisko w polskim designie szkła. Wskazują na olbrzymi rzeźbiarski temperament i talent ich autora, jednocześnie zachowując swój użytkowy charakter. Zaniechanie pracy projektowej na rzecz tworzenia szklanych, unikatowych rzeźb było więc oczywistością. To one przyniosły mu międzynarodowy sukces i sławę.