Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Aleksandra Wejchert
Untitled
mixed media/fiberboard, 90 x 30,50 cm
Aleksandra Wejchert była artystką, która śmiało podejmowała się nietypowych wyzwań artystycznych. Płynnie poruszała się w obrębie malarstwa i rzeźby, zacierając granice między nimi lub wręcz przeciwnie – akcentując cechy charakterystyczne danej techniki. Zaowocowało to niezwykle wszechstronnym dorobkiem artystki. W dziedzinie rzeźby tworzyła zarówno monumentalne realizacje w przestrzeni publicznej, jak i kameralne obiekty o organicznych, wywiedzionych z natury formach. Na pograniczu malarstwa i rzeźby powstawały również mozaikowe reliefy, których przestrzenność artystka budowała poprzez rytmicznie rozlokowane elementy wypukłe – głownie drewniane walce. Jej poszukiwania na polu malarstwa ewoluowały od grafiki warsztatowej przez malarstwo sztalugowe, na wspomnianych już reliefach kończąc. Trudno ją zaklasyfikować do konkretnego kierunku w sztuce: „Nie jest łatwe umieszczenie Aleksandry Wejchert na współczesnej scenie artystycznej. Jest oczywiście abstrakcjonistką, to jasne. Ale wydaje się nawiązywać do różnych nurtów abstrakcji, bez przywiązywania się do żadnego. I tak, interesuje się strukturami abstrakcji formalnej (struktury reliefowe), nie będąc ściśle konstruktywistką. Jej dzieła wywołują silne wrażenie ruchu, jednak nie jest ona sensu stricte artystką kinetyczną (chociaż jej ostatnie prace idą w tym kierunku). Ma pewne punkty wspólne z malarstwem ’Op’ poprzez użycie barwnych pasm tonalnych. Jednak faktura ma dla niej takie samo znaczenie co kolor. W istocie, jednym z aspektów szczególnych dla jej twórczości, jest jej sposób użycia kontrastujących ze sobą faktur powierzchni. Innym aspektem, być może najbardziej charakterystycznym, jest silne wrażenie rytmu, które wyzwalane jest w większości jej dzieł” (Cyril Barrett, wstęp do katalogu indywidualnej wystawy Alexandry Wejchert w Galerie Lambert, Paryż 1968). Malarstwo artystki to w dużej mierze żywy i jednolity kolor, który potęgował moc obrazu. Jak wypowiadała się artystka: „Kolor jest dla mnie bardzo ważny. Kiedy mam już jasną wizję kształtu, dopiero wtedy zaczynam myśleć, jakie materiały będą odpowiednie do powołania do życia w niezakłóconym kształcie tego, co już sobie wyobraziłam. Z tego wynika różnorodność materiałów, których używam”.
Artist | Aleksandra Wejchert |
---|---|
Artist's Life | (1921 - 1995) |
Title | Untitled |
Medium | mixed media |
Material, base | fiberboard |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 90 x 30.5 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja geometryczna |
Other Notes | mixed media on fibreboard label on the reverse: 'AW122' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Aleksandra Wejchert
mixed media/fiberboard, 90 x 30,50 cm
Untitled
Artist | Aleksandra Wejchert |
---|---|
Artist's Life | (1921 - 1995) |
Title | Untitled |
Medium | mixed media |
Material, base | fiberboard |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 90 x 30.5 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | abstrakcja geometryczna |
Other Notes | mixed media on fibreboard label on the reverse: 'AW122' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |