Agnieszka Niziurska

"Yeti"

oil/canvas, 130 x 180 cm

Object ID 150733

Jednym z najważniejszych motywów w twórczości Agnieszki Niziurskiej są góry. I to góry najwyższe - te, zdobywane przez Kukuczkę, Wielickiego, Rutkiewicz. Góry, które w latach 80. XX wieku rozpalały wyobraźnię Polaków, którzy z wypiekami na twarzy śledzili dokonania polskich wspinaczy w Himalajach i Karakorum. Poza aspektami czysto medialnymi, związanymi z rywalizacją sportową, czy też sensacją towarzyską, kolejne zdobyte przez Polaków szczyty były utożsamiane z przejawami wolności. Również tej politycznej. Oto na szczycicie ośmiotysięcznika, jako pierwszy staje Polak. I to na dodatek w najtrudniejszych warunkach: zimą. Na wiele lat przed reprezentantami innych krajów, w tym przedstawicielami kraju hegemona zza miedzy. Było w tym coś niezwykle romantycznego, wręcz filmowego. Coś, co Agnieszce Nizurskiej udało się bardzo dobrze zarejestrować na swoich płótnach. Sama artystka wybór motywu gór komentowała w następujący sposób: „W latach 80. jedni w poszukiwaniu wolności i egzotyki malowali palmy, ja natomiast malowałam góry – symbol siły, piękna, natury i pokonywania słabości”. Góry jako metafora wolności zdominowały twórczość artystki pod koniec lat 80. XX wieku i pojawiają się w bardzo różnych konfiguracjach i interpretacjach. Zazwyczaj są to przedstawiania bezpostaciowe, pełne aluzji, którą artystka kreśli mocną linią i uzupełnia odważnym, nasyconym zestawieniem barw. O wiele rzadziej na obrazach przedstawiających góry pojawiają się postacie. W przypadku „Alpiniści” szereg sylwetek ludzkich obciążonych ekwipunkiem górskim zdobywa szczyt. Podczas, gdy jeden wspinacz wchodzi na wierzchołek, inny jest już w drodze na dół. Sylwetka na szczycie, natomiast, staje w promieniu światła. To chwila spełnienia i moment wyzwolenia. W innej pracy zatytułowanej „Skalp i ślady Yeti” z kolei brak jest jakichkolwiek postaci, a obecność Yeti sugerują tytuł, skalp stworzenia (ponoć przechowywany od 300 lat w jednej z buddyjskich świątyń) i ślady pozostawione na śniegu. W przypadku obrazu zatytułowanego „Yeti”, który prezentowany jest na aukcji, stajemy już twarzą w twarz z mistycznym stworem. Jest to spotkanie o tyle dziwne, że Yeti wcale nie przypomina strasznego potwora, który pożera zagubionych himalaistów. Yeti Niziurskiej, to włochaty niby-człowiek, pozbawiony twarzy, za to z wyraźnie zaznaczonym sercem. Postać, tajemnicza, anonimowa, a jednak na swój sposób ludzka, zdolna do odczuwania. Czułość i wrażliwość, to cechy bardzo wyraźnie zarysowywane na obrazach Niziurskiej. Cechy które sprawiają, że tak dobrze czujemy się w przestrzeniach, w których prezentowane są płótna tej artystki.

More Information
Artist Agnieszka Niziurska
Artist's Life (b. 1955)
Title "Yeti"
Date 1988
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 130 x 180 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa ekspresja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'AGNIESZKA | NIZIURSKA | "YETI" | 1988 OLEJ | 177 x 127' oraz wskazówka montażowa
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited „Skąd autobus wie, dokąd chcemy jechać”, individual exhibition, Dziekanka, Warsaw, 1990
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Agnieszka Niziurska

oil/canvas, 130 x 180 cm

"Yeti"

Object ID 150733
PLN 19,000
Details
More Information
Artist Agnieszka Niziurska
Artist's Life (b. 1955)
Title "Yeti"
Date 1988
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 130 x 180 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa ekspresja
Signature signed, dated and described on the reverse: 'AGNIESZKA | NIZIURSKA | "YETI" | 1988 OLEJ | 177 x 127' oraz wskazówka montażowa
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited „Skąd autobus wie, dokąd chcemy jechać”, individual exhibition, Dziekanka, Warsaw, 1990
Search engine powered by ElasticSuite