Agnieszka Niziurska

"The Last Susn"

oil/canvas, 210 x 150 cm

Object ID 150730

Widoki gór i pejzaże to centralny temat przedstawieniowy w twórczości Agnieszki Niziurskiej. Warsztat malarski kształciła pod okiem Jana Tarasina i jako absolwentka warszawskiej ASP znajdowała się w tyglu ważnych dla polskiej sceny powojennej wydarzeń. Jak sama przyznaje: „W latach 80. jedni w poszukiwaniu wolności i egzotyki malowali palmy, ja natomiast malowałam góry – symbol siły, piękna, natury i pokonywania słabości”. Według Bożeny Stokłosy twórczość Niziurskiej „znajdowała się na antypodach realizmu, naturalizmu i hiperrealizmu”. Artystka wystawiała swoje prace w legendarnej Dziekance, która w latach 80. i na początku 90. była miejscem spotkań i pierwszych współprac młodych twórców. Dziekanka, działając jako przestrzeń otwarta i niezależna artystycznie, umożliwiała współistnienie sztuki wizualnej z muzyką, teatrem i kulturą alternatywną. Sprzyjało to eksperymentom i zacieśnianiu się relacji quasi zawodowych i towarzyskich. Oferując alternatywę wobec tradycyjnego programu uczelni Dziekanka dawała artystom możliwość realizacji projektów intermedialnych oraz pracy z nowymi mediami, takimi jak np. film 16 mm. Wyrazem inicjowanego tam interdyscyplinarnego programu była m.in. akcja „Ścierki wizytek” zrealizowana w 1988 przez Teresę Murak. Prezentowana praca Niziurskiej wpisuje w nieustannie aktualny nurt twórczości bliskiej naturze. Natura pojawia się na poziomie pojęciowym: poszukiwania uniwersalnych prawd oraz inspiracji jej kształtem. W obrazie „Ostatnia Susn” grubo prowadzony kontur jednocześnie dynamizuje i organizuje kompozycję. Dominujące kierunki diagonalne sugerują atmosferę niepokoju, natomiast stosowane przejścia tonalne od barw ciepłych ku zimnym składają się w stonowaną i harmonijną paletę. Niziurska, podobnie jak Józef Hałas, proponowała nowoczesne podejście do malarstwa pejzażowego, jednak podczas gdy Hałas próbował dokonać maksymalnej syntetyzacji formy i sprowadzenia jej do roli symbolu, Niziurska nie rezygnowała z języka figuracji. W latach 80. chętnie malowała in situ, zarówno w górach, jak i nad morzem. Rok 1980 był również szczególnym czasem dla Polskiego Związku Alpinizmu. Zimą tego roku polscy himalaiści dokonali pierwszego zimowego wejścia na Mount Everest, a góry – w swoistym neoromantycznym geście – stały się symbolem wolności w rzeczywistości wciąż owianej cieniem socrealizmu”. Ten historyczny moment był niewątpliwie impulsem twórczym dla Agnieszki Niziurskiej: „(...) malowałam ludzi związanych z górami. To był czas wielkich wyczynów polskich himalaistów. Dzieła te były reakcją na totalną degrengoladę i poczucie niemocy, jakie panowały wówczas w Polsce po upadku pierwszej Solidarności. Odwoływałam się w nich do wolności, jaką daje natura, jej piękno, swoisty majestat, wielkość. Żadna komuna nie dała rady jej zniszczyć. Dużo wtedy czytałam o wyprawach w Himalaje, m.in o ‘nowej modzie’, aby zamiast tradycyjnie schodzić ze szczytu – posługiwać się lotnią”. Wyrazem międzynarodowego uznania Niziurskiej było włączenie jednej z jej prac w poczet katalogu „The Future at Last: Contemporary Artists from Poland”, przygotowanego przez fundację Imago Mundi. Misją fundacji jest próba encyklopedycznej archiwizacji zjawisk z obszaru sztuki współczesnej. Instytucja ta została założona w 2006 roku przez Luciano Benettona, twórcę marki United Colors of Benetton, od lat słynącej z odważnych kampanii reklamowych, które zacierają granicę między reklamą a sztuką abiektu. Umieszczenie pracy Niziurskiej w publikacji stanowi duże wyróżnienie, potwierdzające jej znaczenie w globalnym dialogu artystycznym.

More Information
Artist Agnieszka Niziurska
Artist's Life (b. 1955)
Title "The Last Susn"
Date 1989
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 210 x 150 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Gruppa
Signature signed, dates and described on the reverse: 'AGNIESZKA | NIZIURSKA "OSTATNIA | SUSN' | 1989 OLEJ | 205 x 146'
Other Notes assembly instruction on the reverse
Requires a permit to export outside of Poland No
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Agnieszka Niziurska

oil/canvas, 210 x 150 cm

"The Last Susn"

Object ID 150730
zł19,000
Details
More Information
Artist Agnieszka Niziurska
Artist's Life (b. 1955)
Title "The Last Susn"
Date 1989
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 210 x 150 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Gruppa
Signature signed, dates and described on the reverse: 'AGNIESZKA | NIZIURSKA "OSTATNIA | SUSN' | 1989 OLEJ | 205 x 146'
Other Notes assembly instruction on the reverse
Requires a permit to export outside of Poland No
Search engine powered by ElasticSuite