Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
    Agata Bogacka
Untitled
acrylic/canvas, 81 x 60 cm
Wczesna twórczość Agaty Bogackiej wpisuje się w przemiany polskiego malarstwa po 1989 roku, kiedy artyści coraz częściej sięgali po język autobiografii i intymnej narracji, przełamując dominację dyskursu konceptualnego. Jej obrazy – pełne szczerości, ale i przewrotnego humoru – stanowiły komentarz do życia emocjonalnego, relacji partnerskich oraz tożsamości płciowej, wpisując się w szersze poszukiwania sztuki młodego pokolenia. Prace Bogackiej z przełomu lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku lokują artystkę w nurcie nowej figuralności, silnie związanej z doświadczeniem codzienności i prywatności. Obrazy z tego okresu, operujące uproszczoną formą i pastelową, niekiedy niemal dziecięcą kolorystyką, przedstawiają świat bliskich relacji, emocji i intymnych gestów. Postacie pojawiające się w jej kompozycjach są zanurzone w codziennych sytuacjach, co nadaje pracom autentyczność i subtelną narracyjność. Prezentowany na aukcji obraz jest portretem kuzynki artystki. Postać, uproszczona i ujęta mocnym, czarnym konturem, wpisuje się w charakterystyczny styl Bogackiej, wypracowany poprzez redukcję formy i skoncentrowanie się na emocjonalnym ładunku figuracji. Paleta kolorystyczna jest oszczędna, zdominowana przez chłodne odcienie szarości i błękitu, co nadaje kompozycji melancholijny, zdystansowany ton. Powtarzalny wzór w tle – koncentryczne koła – kontrastuje z ekspresją figury, sugerując napięcie między jednostką a jej otoczeniem. Charakterystyczna dla Bogackiej intymność i psychologiczny rys postaci są tu szczególnie wyraźna. Bohaterka, oparta na dłoni, wydaje się zamyślona, a nawet przytłoczona. Obraz nie jest portretem w klasycznym sensie, lecz emocjonalną notatką – zapisem nastroju. Stylizowana figura i płaskie, dekoracyjne tło przywodzą na myśl rysunkowy idiom, który artystka wykorzystywała, aby mówić o bliskości, samotności, relacjach i uczuciach. Obraz można więc odczytać jako reprezentatywny przykład intymnego malarstwa Bogackiej, w którym prywatne doświadczenie staje się punktem wyjścia do uniwersalnych refleksji o kondycji jednostki. Geometryczny motyw powtarzalnych kręgów dodatkowo podkreśla poczucie zamknięcia i monotonii, kontrastując z żywą, psychologiczną obecnością postaci. Choć późniejsze realizacje artystki ewoluowały w stronę abstrakcji, to właśnie wczesne prace wyznaczyły charakterystyczny ton jej twórczości – wrażliwość na relacje międzyludzkie, zainteresowanie pamięcią osobistą i społeczną oraz badanie sposobów, w jakie obrazy mogą opowiadać o doświadczeniu jednostki.
| Artist | Agata Bogacka | 
|---|---|
| Artist's Life | (b. 1976) | 
| Title | Untitled | 
| Date | 1999 | 
| Medium | acrylic | 
| Material, base | canvas | 
| Kind | malarstwo sztalugowe | 
| Dimensions | 81 x 60 cm | 
| Category Name | Painting & Drawing | 
| Style | nowe pokolenie po 1989 | 
| Signature | signed and dated on the reverse: 'AGATA | 1999' | 
| Requires a permit to export outside of Poland | No | 
Agata Bogacka
acrylic/canvas, 81 x 60 cm
Untitled
| Artist | Agata Bogacka | 
|---|---|
| Artist's Life | (b. 1976) | 
| Title | Untitled | 
| Date | 1999 | 
| Medium | acrylic | 
| Material, base | canvas | 
| Kind | malarstwo sztalugowe | 
| Dimensions | 81 x 60 cm | 
| Category Name | Painting & Drawing | 
| Style | nowe pokolenie po 1989 | 
| Signature | signed and dated on the reverse: 'AGATA | 1999' | 
| Requires a permit to export outside of Poland | No |