Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Agata Bogacka
Untitled
acrylic/canvas, 81 x 60 cm
Wczesna twórczość Agaty Bogackiej wpisuje się w przemiany polskiego malarstwa po 1989 roku, kiedy artyści coraz częściej sięgali po język autobiografii i intymnej narracji, przełamując dominację dyskursu konceptualnego. Jej obrazy – pełne szczerości, ale i przewrotnego humoru – stanowiły komentarz do życia emocjonalnego, relacji partnerskich oraz tożsamości płciowej, wpisując się w szersze poszukiwania sztuki młodego pokolenia. Prace Bogackiej z przełomu lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku lokują artystkę w nurcie nowej figuralności, silnie związanej z doświadczeniem codzienności i prywatności. Obrazy z tego okresu, operujące uproszczoną formą i pastelową, niekiedy niemal dziecięcą kolorystyką, przedstawiają świat bliskich relacji, emocji i intymnych gestów. Postacie pojawiające się w jej kompozycjach są zanurzone w codziennych sytuacjach, co nadaje pracom autentyczność i subtelną narracyjność. Prezentowany na aukcji obraz jest portretem kuzynki artystki. Postać, uproszczona i ujęta mocnym, czarnym konturem, wpisuje się w charakterystyczny styl Bogackiej, wypracowany poprzez redukcję formy i skoncentrowanie się na emocjonalnym ładunku figuracji. Paleta kolorystyczna jest oszczędna, zdominowana przez chłodne odcienie szarości i błękitu, co nadaje kompozycji melancholijny, zdystansowany ton. Powtarzalny wzór w tle – koncentryczne koła – kontrastuje z ekspresją figury, sugerując napięcie między jednostką a jej otoczeniem. Charakterystyczna dla Bogackiej intymność i psychologiczny rys postaci są tu szczególnie wyraźna. Bohaterka, oparta na dłoni, wydaje się zamyślona, a nawet przytłoczona. Obraz nie jest portretem w klasycznym sensie, lecz emocjonalną notatką – zapisem nastroju. Stylizowana figura i płaskie, dekoracyjne tło przywodzą na myśl rysunkowy idiom, który artystka wykorzystywała, aby mówić o bliskości, samotności, relacjach i uczuciach. Obraz można więc odczytać jako reprezentatywny przykład intymnego malarstwa Bogackiej, w którym prywatne doświadczenie staje się punktem wyjścia do uniwersalnych refleksji o kondycji jednostki. Geometryczny motyw powtarzalnych kręgów dodatkowo podkreśla poczucie zamknięcia i monotonii, kontrastując z żywą, psychologiczną obecnością postaci. Choć późniejsze realizacje artystki ewoluowały w stronę abstrakcji, to właśnie wczesne prace wyznaczyły charakterystyczny ton jej twórczości – wrażliwość na relacje międzyludzkie, zainteresowanie pamięcią osobistą i społeczną oraz badanie sposobów, w jakie obrazy mogą opowiadać o doświadczeniu jednostki.
Artist | Agata Bogacka |
---|---|
Artist's Life | (b. 1976) |
Title | Untitled |
Date | 1999 |
Medium | acrylic |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 81 x 60 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | nowe pokolenie po 1989 |
Signature | signed and dated on the reverse: 'AGATA | 1999' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Agata Bogacka
acrylic/canvas, 81 x 60 cm
Untitled
Artist | Agata Bogacka |
---|---|
Artist's Life | (b. 1976) |
Title | Untitled |
Date | 1999 |
Medium | acrylic |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 81 x 60 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | nowe pokolenie po 1989 |
Signature | signed and dated on the reverse: 'AGATA | 1999' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |