ANNA BERA

 

Anna Bera pracuje na styku sztuki, dizajnu i rzemiosła, tworząc rzeźby użytkowe głównie wykonane z drewna w krótkich seriach lub jako unikatowe egzemplarze. Jej rzeźbiarskie meble często nawiązują do form zaczerpniętych z przyrody takich jak kamienie, grzyby czy skamieliny. Artystka skupia się nie tylko na formie, ale także na wrażeniach dotykowych, sposobach używania przedmiotu i na jego rytualnym znaczeniu w codziennym życiu. Tworzy przedmioty bogate w detale i faktury, które niemal wymuszają kontakt fizyczny. Bawi się definicją obiektu użytkowego, projektując rzeźbiarskie meble, które nie zdradzają swojego zastosowania, ale zmuszają, by samodzielnie nadawać im znaczenie.

Fot. Emilia Oksentowicz

O SWOJEJ TWÓRCZOŚCI

“W tworzeniu szukam raczej specyficznych odczuć, wrażeń, niemożliwych do wyrażenia inaczej. Kiedy projektuję serię obiektów, nie myślę o pojedynczych rzeczach samych w sobie, staram się raczej budować przestrzeń, która coś we mnie porusza i mam nadzieję, że odbiorca przeżyje podobne poruszenie w kontakcie z tą przestrzenią. Bardziej niż przedmioty, projektuje relacje między nimi. Dopiero przedmiot umieszczony w kontekście zaczyna coś wyrażać. Wydaje mi się, że później przekłada się to na sposób w jaki moje prace mogą zafunkcjonować w domach czy przestrzeniach publicznych, ponieważ często wymagają specyficznych warunków. W ten sposób wymuszają szczególną uważność.

Fot. Marcin Nalepa

Często pracuję w dużej skali. Lubię doświadczać obiektów całym ciałem, ogarniać ramionami. Moje prace to masywne ręcznie rzeźbione bryły z litego drewna, przez co manifestują swoją materialność. Pracuje tylko z rodzimymi gatunkami takimi, których standardowo nie wykorzystuje się w meblarstwie, jak olcha, osika czy wiąz. Każdy gatunek ma swój odrębny charakter, na przykład dąb jest zimny jak kamień a topola miękka i włochata. To mnie fascynuję i staram się świadomie wykorzystywac charakter danego gatunku drewna w zależności od tego, co chcę osiągnąć. Dlatego do wykonywania obiektów użytkowych częściej stosuję techniki rzeźbiarskie, niż stolarskie, co sprawia, że każda seria jest unikatowym eksperymentem.”

  •  

Fot. Daria Szczygieł dla Invest Komfort