Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Maria Melania Mutermilch
Tower of Philip the Fair in Villeneuve-les-Avignon
oil/plywood, 61 x 49,60 cm
Krajobrazy przedstawiające malownicze zakątki doliny Rodanu pojawiają się w twórczości Meli Muter od lat 30. XX wieku, przede wszystkim jednak od początku lat 40. Po ewakuacji Paryża w 1940 roku Muter zamieszkała na południu Francji, początkowo w Villeneuve-lès-Avignon, a potem w samym Awinionie. Utrzymywała się głównie z oszczędności i pracy nauczycielskiej. W żeńskim College Saint-Marie artystka uczyła rysunku, wykładała literaturę i historię sztuki. Równocześnie nie zaprzestała pracy artystycznej. W latach wojennych powstały pejzaże z okolic Awinionu i sceny rodzajowe przedstawiające charakterystyczny dla œuvre Muter motyw macierzyństwa. W tym samym czasie Muter opracowała prawdopodobnie kilka nieopublikowanych do dzisiaj utworów literackich: „Kuchnię malarską” („La cousine de la peinture”) i powieść historyczną „Patriota”. Artystka do Paryża wróciła w 1945 roku. Zamieszkała wtedy na rue Boissonnade 40. Nie ucięła jednak kontaktów zawiązanych w Awinionie w czasie okupacji; malarka jeździła na południe jeszcze w okresie powojennym, spędzając tam głównie miesiące letnie. Władze Awinionu udostępniły jej nieodpłatnie małe mieszkanie położone na zboczach skarpy z ogrodami papieskimi. Już w okresie dwudziestolecia międzywojennego krytycy zwracali uwagę na jakość jej prac pejzażowych. W czasie swoich wyjść plenerowych Muter często powracała do tych samych motywów. W jej twórczości regularnie pojawiają się widoki przedstawiające widoki Awinionu, przede wszystkim krajobrazy uchwycone z wysokiej skarpy z perspektywą na Rodan. Portretowała nabrzeża, mury i wąskie uliczki starego miasta oraz kamienne mosty na rzece. Szczególnie często w jej twórczości powraca XIV-wieczny Fort Świętego Andrzeja w Villeneuve-lès-Avignon. Artystka portretowała ten zabytek wielokrotnie, wyobrażając go jako dominantę w prowansalskim, wzgórzystym pejzażu poprzecinanym kubicznymi strukturami domów oraz srebrnozielonymi sadami oliwkowymi. W prezentowanym dziele malarka ujęła jesienny krajobraz z szerokim widokiem na Rodan. Sylwety drzew przecinają szmaragdową połać rzeki, kierując wzrok widza ku XIII-wiecznej wieży obronnej oraz XIV-wiecznemu fortowi.
Artist | Maria Melania Mutermilch |
---|---|
Artist's Life | (1876 - 1967) |
Title | Tower of Philip the Fair in Villeneuve-les-Avignon |
Date | lata 40. XX w. |
Medium | oil |
Material, base | plywood |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 61 x 49.6 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Ecole de Paris |
Signature | signed lower left: 'Muter' |
Other Notes | on the reverse an oil sketch |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |
Maria Melania Mutermilch
oil/plywood, 61 x 49,60 cm
Tower of Philip the Fair in Villeneuve-les-Avignon
Artist | Maria Melania Mutermilch |
---|---|
Artist's Life | (1876 - 1967) |
Title | Tower of Philip the Fair in Villeneuve-les-Avignon |
Date | lata 40. XX w. |
Medium | oil |
Material, base | plywood |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 61 x 49.6 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Ecole de Paris |
Signature | signed lower left: 'Muter' |
Other Notes | on the reverse an oil sketch |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |