Henryk Hayden

"Still life with bread and kettle" ("Pain et théiere")

oil/plywood, 60 x 73 cm

Object ID 142208

Henryk Hayden. Malarz martwych natur Powojenny okres w twórczości Henryka Haydena definitywnie odróżnia się od jego wcześniejszych dokonań na polu malarstwa. Daleko idąca synteza form nigdy jednak nie przekroczyła w jego artystycznym oeuvre granicy figuracji. Malarz na zawsze pozostał wierny strukturom przedmiotów, które z czasem podporządkował tylko barwie. Genezy owych stylistycznych uproszczeń doszukiwać należałoby się zapewne gdzieś na początku drogi twórczej Haydena, kiedy to jako zdeterminowany do zmian buntownik wkraczał na drogi kubizmu. Martwe natury powstające od lat 50. XX wieku są z jednej strony kontynuacją zdobytych przed wojną doświadczeń, a z drugiej wpisują się w odrębny i zupełnie innowacyjny etap jego działalności. Przedmioty stają się w tych kompozycjach symbolami. Artysta sprowadza kształty do prostych, jednoznacznych form. Rysunek zdaje się tutaj wręcz nieporadny, niedbały, nawet prymitywizujący. Główną rolę odgrywa barwa – to ona staje się nośnikiem emocji. Pomimo dalece awangardowego charakteru tych późnych pracach Haydena doszukiwać można się w nich pewnych analogii ze sztuką dawnych mistrzów. Pomimo że porównanie to może wydawać się wręcz obrazoburczym, to przyznać należy, iż szczególnie martwe natury malarza implikują w sobie intymność ujęcia, symbolikę i nastrój właściwe przedstawieniom XVII-wiecznych Holendrów. Następuje tu zatem fascynująca fuzja tradycji i innowacji, które przenikają się, wzajemnie uzupełniając Haydena okres tułaczki. Kiedy wojna metaforycznie wygnała go z Paryża, rozpoczął się wówczas dla niego czas wędrówki. Choć był to trudny moment w życiu malarza, to niewątpliwie znacząco wpłynął on na jego dalszą karierę. Na południu Francji przemieszczał się między Mougins i Roussillon d’Apt, gdzie zamieszkał z żoną i przyjaciółmi – Robertem i Sonią Delaunay. To tam Hayden poznał także Samuela Becketta. Pierwsze lata tejże dekady są interesujące pod względem stylistycznym. Jest to bowiem okres buforowy pomiędzy twórczością międzywojenną, a powojennym syntetyzmem. W latach 40. artysta tworzy jeszcze wciąż klasycyzujące martwe natury i pejzaże, które już niebawem zastąpi syntetyzującymi kompozycjami. Prezentowana w katalogu martwa natura z 1947 roku to praca o charakterze przejściowym. Poddane geometryzacji kształty są jeszcze pewnego rodzaju reminiscencją okresu kubistycznego. Namacalność i pewna realność przedmiotów odwołują się wprost do dokonań malarstwa międzywojennego. Wyczuwalna już synteza kształtów zapowiada natomiast to, co miało znaleźć swoje rozwinięcie w kompozycjach z lat 50. i 60. XX stulecia.

More Information
Artist Henryk Hayden
Artist's Life (1883 - 1970)
Title "Still life with bread and kettle" ("Pain et théiere")
Date 1947
Medium oil
Material, base plywood
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 60 x 73 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Ecole de Paris
Signature signed and dated lower right: 'Hayden | 47'
Other Notes described on the reverse: 'Hayden nature morte feb | pain et theiere 1947 | Hayden' and '[...]06', a paper, round label with a number: '61' and a label with the inventory number
Literature Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, exhibition catalogue, ed. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, p. 156 (ill.), cat. no. 81 (as "Martwa natura z chlebem i imbrykiem")
Henri Hayden 1883-1970, exhibition catalogue, Musée Thomas-Henry in Cherbourg, Cherbourg 1997
Hayden, Soixante ans de peinture 1908-1968, exhibition catalogue, Musée National d’Art Moderne in Paris, Paris 1968, unnumbered pages (75), cat. no. 57 (as "Pain et théiere")
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20th September - 31st December 2013
Henri Hayden 1883-1970, Musée Thomas-Henry in Cherbourg, 6th June - 12th October 1997
Hayden, Soixante ans de peinture 1908-1968, Musée National d’Art Moderne in Paris, 3rd May - 2nd June 1968
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Henryk Hayden

oil/plywood, 60 x 73 cm

"Still life with bread and kettle" ("Pain et théiere")

Object ID 142208
Ask for price
Details
More Information
Artist Henryk Hayden
Artist's Life (1883 - 1970)
Title "Still life with bread and kettle" ("Pain et théiere")
Date 1947
Medium oil
Material, base plywood
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 60 x 73 cm
Category Name Painting & Drawing
Style Ecole de Paris
Signature signed and dated lower right: 'Hayden | 47'
Other Notes described on the reverse: 'Hayden nature morte feb | pain et theiere 1947 | Hayden' and '[...]06', a paper, round label with a number: '61' and a label with the inventory number
Literature Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, exhibition catalogue, ed. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, p. 156 (ill.), cat. no. 81 (as "Martwa natura z chlebem i imbrykiem")
Henri Hayden 1883-1970, exhibition catalogue, Musée Thomas-Henry in Cherbourg, Cherbourg 1997
Hayden, Soixante ans de peinture 1908-1968, exhibition catalogue, Musée National d’Art Moderne in Paris, Paris 1968, unnumbered pages (75), cat. no. 57 (as "Pain et théiere")
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20th September - 31st December 2013
Henri Hayden 1883-1970, Musée Thomas-Henry in Cherbourg, 6th June - 12th October 1997
Hayden, Soixante ans de peinture 1908-1968, Musée National d’Art Moderne in Paris, 3rd May - 2nd June 1968
Search engine powered by ElasticSuite