Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Zofia Piramowicz
Flowers
oil/plywood, 35 x 25,50 cm
Artystkę Zofię Piramowicz należy łączyć z nurtem École de Paris. Rozpoczęła ona naukę malarstwa u Miłosza Kotarbińskiego, którą od 1904 kontynuowała w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Karola Tichy’ego. W latach 1910-1912 studiowała w Szkole Sztuki Dekoracyjnej w Dreźnie. Równolegle doskonaliła warsztat, tworząc kopie znanych dzieł wielkich mistrzów wystawionych w miejscowych galeriach. Z tego okresu zachowana jest kopia Madonny Sykstyńskiej Rafaela. W grudniu 1912 wspólnie ze swoją przyjaciółką Sarą Lipską – wszechstronnie utalentowaną artystką, rzeźbiarką, malarką i dekoratorką, a prywatnie muzą Xawerego Dunikowskiego – udała się do Paryża. Powodem wyjazdu był prawdopodobnie zawód miłosny doznany ze strony młodopolskiego artysty – Kazimierza Przerwy-Tetmajera, z którym wielokrotnie zrywała zaręczyny. Zofia Piramowicz po przybyciu do Francji kontaktowała się z Władysławem Ślewińskim, przypuszczalnie odwiedzając go w Bretanii. Jak podaje rodzina artystki, malarz z kręgu Szkoły z Pont-Aven udzielił jej wskazówek warsztatowych, co jednak nie wpłynęło na stylistyczny repertuar form stworzonych przez artystkę. W Paryżu Zofia Piramowicz zaprzyjaźniła się z Olgą Boznańską, wspólnie z którą udzielała się społecznie i towarzysko w kręgu polskich artystów. Po I wojnie światowej artystka, której pasją były podróże, przemierzała tereny Francji, Włoch czy Hiszpanii, również eksplorując egzotykę krajów Maghrebu: Algierii, Maroka i Tunezji. Pokochała folklor Orientu, nawiązała miejscowe przyjaźnie i zaczęła uczyć się arabskiego. Swoje podróże dokumentowała pędzlem i obiektywem, korzystając ze składanego, kieszonkowego Kodaka Vest Pocket na czarno-białych negatywach w formacie 6,5 × 4 cm. Artystka również wielokrotnie prezentowała swoje prace na ekspozycjach Salonu des Indépendants, Salonu de Tuileries i Salonu d’Automne oraz w paryskich galeriach Barbazanges, Montaigne, d’Olympia czy w przestrzeniach wystawowych Towarzystwa „ORBIS” w Paryżu. Władysława Jaworska wspomina istotny udział Piramowicz na paryskich Salonach pisząc: „Od niepamiętnych czasów regularnie co roku pojawiało się na Salonie Jesiennym w Paryżu choć jedno płótno tej malarki. Były to zwykle kwiaty. Barwne, świeże wiązanki różnorodnych kwiatów, widziane jak gdyby z góry, wypełniały prawie cały czworobok płótna. Kwiaty-portrety” (Władysława Jaworska, „Przegląd Artystycznym nr. 2, 1958, s. 56). W kwiatowych martwych naturach Piramowicz widoczne są również echa inspiracji malarstwem holenderskich mistrzów. Artystka również wykorzystuje ciemne tło, aby świeży koloryt i feeria barw portretowanych kwiatów wybrzmiała w najwspanialszy sposób.
Artist | Zofia Piramowicz |
---|---|
Artist's Life | (1880 - 1958) |
Title | Flowers |
Date | 1930s |
Medium | oil |
Material, base | plywood |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 35 x 25.5 cm (dimensions in frame) |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Ecole de Paris |
Signature | signed lower left: 'Piramowicz' |
Other Notes | On the reverse signed and inscribed: 'Piramowicz. | Paris' and inventory sticker: 'No. 58 | Flowers XII' and number: 'N=5' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Zofia Piramowicz
oil/plywood, 35 x 25,50 cm
Flowers
Artist | Zofia Piramowicz |
---|---|
Artist's Life | (1880 - 1958) |
Title | Flowers |
Date | 1930s |
Medium | oil |
Material, base | plywood |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 35 x 25.5 cm (dimensions in frame) |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Ecole de Paris |
Signature | signed lower left: 'Piramowicz' |
Other Notes | On the reverse signed and inscribed: 'Piramowicz. | Paris' and inventory sticker: 'No. 58 | Flowers XII' and number: 'N=5' |
Requires a permit to export outside of Poland | No |