Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Wojciech Kossak
Lancer on horseback with a groom
oil/paperboard, 72,50 x 54 cm
Wojciech Kossak wzrastał w tradycjonalistycznym środowisku, a kultywowane w rodzinnych kręgach wartości patriotyczne silnie wpłynęły zarówno na życiową, jak i artystyczną postawę tego twórcy. Malarstwo rodu Kossaków całą swoją mocą oddziaływania związane jest z Polską i polskością w ogóle. Kluczową rolę w kompozycjach przedstawicieli klanu odgrywa historia, na tle której ukazywana jest siła narodowego oręża. Sztuka Kossaków była w czasach zaborów medium gloryfikującym narodowe ideały. Jak się okazało spełniała ona swą doniosłą rolę nawet w czasach, w których wolność była już faktem, a nie tylko mglistą wizją. W obrazach Juliusza niemałą rolę odgrywała batalistyka i co naturalne, sylwetki koni. Wojciech, a za nim także Jerzy, dodatkowo pogłębili obszar zainteresowań tematycznych wprowadzając i eksplorując obszar ludowości oraz rzeczywistość ziemiańskiego dworu. Wojciech Kossak największą popularność zdobył jako wybitny batalista i twórca osławionych w epoce panoram. Już w początkach XX stulecia tworzył on sceny rodzajowe odwołujące się bezpośrednio do kultury polskiej wsi. Przedstawienia te zdominowały jednak jego artystyczne ouvre dopiero później, w latach 20. i 30. To wówczas w krakowskiej Kossakówce prężnie działała rozbudowana pracownia zatrudniająca licznych twórców. „W okresie tym w twórczości Wojciecha przeważają portrety i mniejszego formatu obrazy, najchętniej poszukiwane przez kunsthändlerów, z motywem konia, ułana i dziewczyny; płócien batalistycznych o większych rozmiarach było mniej” (Kazimierz Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław-Warszawa-Kraków 1990, s. 35). W kręgu Kossaków wypracowane zostały liczne warianty rodzajowego przedstawienia, w którego strukturze wojskowi, wiejskie dziewczęta i konie odgrywają główne role. Płótna Wojciecha i Jerzego przedstawiają spotkania ułanów i chłopek przy studniach, jak i rozmowy prowadzone przy płotach. Wielokrotnie niewielkie oddziały przy wodopoju napotykają kobiety robiące pranie w rzece. Tłem dla scen kreowanych przez Kossaków stają się nierzadko lasy i rozległe pola. Był synem i uczniem Juliusza Kossaka, ojcem Jerzego, także malarza oraz poetki Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej i pisarki Magdaleny Samozwaniec. Kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, gdzie pracował dla cesarza Wilhelma II; malował też dla dworu Franciszka Józefa II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, realizował zamówienia portretowe. W 1913 roku był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był współautorem panoram: Racławice (1893-94), Berezyna (1895-96), Bitwa pod piramidami (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej Samosierry (1900) Był niezrównanym malarzem scen batalistycznych i historycznych. Gloryfikował w nich wojsko polskie: ułanów, szwoleżerów, legionistów. Doskonale opanował sztukę malowania koni.
Artist | Wojciech Kossak |
---|---|
Artist's Life | (1856 - 1942) |
Title | Lancer on horseback with a groom |
Date | 1941 |
Medium | oil |
Material, base | paperboard |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 72.5 x 54 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | międzywojenne |
Signature | signed and dated lower right: 'Wojciech Kossak | 1941' |
Other Notes | On the reverse a wax seal with the Kos coat of arms and a pen description: 'Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak' |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |
Wojciech Kossak
oil/paperboard, 72,50 x 54 cm
Lancer on horseback with a groom
Artist | Wojciech Kossak |
---|---|
Artist's Life | (1856 - 1942) |
Title | Lancer on horseback with a groom |
Date | 1941 |
Medium | oil |
Material, base | paperboard |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 72.5 x 54 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | międzywojenne |
Signature | signed and dated lower right: 'Wojciech Kossak | 1941' |
Other Notes | On the reverse a wax seal with the Kos coat of arms and a pen description: 'Potwierdzam autentyczność | Wojciech Kossak' |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |