Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Tadeusz Kantor
"Canvas and Pigeon" from the series "Everything is Hanging by a Thread"
installation/canvas, pigeon (taxidermy), 130 x 120 x 3 cm
ARTYSTA POSZUKUJĄCY „Taka jest natura twórczości Tadeusza Kantora, że trudno mówić osobno o jednym jego dziele; osobno o teatrze, o malarstwie czy o jego rysunkach. Trudno i niewłaściwie byłoby mówić o malarstwie bez uwzględnienia teatru, czy o teatrze bez malarstwa. Jest on mistrzem dziedziny artystycznej, którą sam stworzył, którą rozwija i którą można pojmować jedynie w całości, jako sztukę Kantora”. Wiesław Borowski Tadeusz Kantor zapisał się w historii sztuki jako jeden z najwybitniejszych powojennych twórców awangardowych. Prace artysty nieustannie zachęcają do stawiania pytań o naturę sztuki. Cykl „Wszystko wisi na włosku” potwierdza status Kantora jako artysty stale poszukującego i kwestionującego obowiązujące kanony, który lękał się utrwalenia, unieruchomienia dzieła sztuki. Przypadkowe, prozaiczne obiekty zostały tu zestawione z surowym płótnem. Przedmiot jest w kompozycjach obecny w całej swojej fizycznej okazałości, ale Kantor przewrotnie umieszcza go poza polem obrazowym. Jest oderwany od płótna, autonomiczny i autentyczny, niczego nie udaje, nie reprezentuje złożonej symboliki. Jego obecność jest efemeryczna – przedmioty zsuwają się, powiewają, są naprędce przerzucone przez blejtram, tak jak gołąb – przysiadły tu tylko na moment. Samo zaś płótno zostaje sprowadzone do podrzędnej roli tła, podpórki, jest zdegradowane, wyszydzone. Tak o tym bodaj najbardziej konceptualnym cyklu artysty pisał badacz twórczości Kantora Lech Stangret: „W marcu 1973 roku Kantor wystawił w Galerii Foksal cykl obrazów zatytułowanych ‘Wszystko wisi na włosku’. Do szarych, niezagruntowanych płócien przyczepił różne przedmioty: złożony parasol, wiązkę drewna. Niczego nieprzedstawiające płótna występowały w roli mało znaczących rzeczy, o które można oprzeć deskę, położyć na nich kwiaty, a nawet pozwolić usiąść gołębiowi. Związek płócien z przedmiotami wydawał się przypadkowy i tymczasowy. (…) Serią obrazów ‘Wszystko wisi na włosku’ Kantor nie schodził z drogi awangardy. Próbował tylko, po doświadczeniach dzieła otwartego na udział widzów, wrócić do dzieła ‘zamkniętego’, autonomicznego (…). W sztuce pojęciowej Kantor dostrzegał wiele zalet, na przykład jej czysto intelektualny charakter (…)” (Lech Stangret, Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła, 2006, s. 83). Tadeusz Kantor – „malarz-konspirator często obraz opuszczał, zbliżając się do stopnia zero-malarstwa, do jego anihilacji czy aneantyzacji (…). W tekście ‘Cafe Europe’ z 1990 roku Kantor mówił: ‘W dalszym ciągu: rok 1973. Wystawa ‘Wszystko wisi na włosku’. Gdzie treścią obrazu było to, co z obrazu zostało wyrzucone poza obraz i ledwo się trzymało’. W rozmowie z Wiesławem Borowskim, przeprowadzonej w 1974 roku, powiedział: ‘W tym cyklu (…) dokonuję pewnych zabiegów z płótnem, nie jest to jednak manipulacja formalna. Istotnie płótno jest materialne, ale to, co robię, jest szyderstwem z płótna, a szyderstwo zakłada zawsze zaangażowanie psychologiczne’” (Jaromir Jedliński, Podróż, powroty: Wielki Testament Tadeusza Kantora, przewodnik po wystawie „Ze spuścizny twórczej Tadeusza Kantora”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Księży Młyn, Zeszyt nr 8, 1995). Podobnie jak w interpretacji ambalaży muzealnych można odnieść się tu do chętnie stosowanej przez artystę figury retorycznej „Realności Najniższej Rangi”, „która każe mi zawsze sprawy umieszczać i wyrażać w materii jak najniżej, jak najniższej, biednej, pozbawionej godności, prestiżu, bezbronnej, często nawet nikczemnej” (Tadeusz Kantor). Prezentowane obrazy, wykonane przez Tadeusza Kantora w pierwszej połowie lat 70., stanowią poniekąd naturalną kontynuację poszukiwań formalnych i intelektualnych, zapoczątkowanych przez ambalaże tworzone przez artystę od 1965. Odbyte w tym okresie podróże do USA zaowocowały zwrotem artysty w kierunku sztuki konceptualnej. Jako bodaj jedyny polski twórca awangardowy podjął w latach 60. aktualny i polemiczny dialog z dziełami konceptualistów, już od dłuższego czasu pełnił bowiem w polskim życiu artystycznym funkcję medium przetwarzającego kolejne artystyczne impulsy napływające do Polski z zachodniej Europy, a później także Stanów Zjednoczonych. W swojej wizji sztuki Kantor poszukiwał takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które byłyby najbardziej adekwatne do współczesnych czasów – chłonął wszelkie nowinki, umiejętnie asymilował to, co okazywało się przydatne, modyfikował, wchodził w dialog. Interesowały go możliwości zawieszania dotychczasowych sensów i znaczeń obiektów, mieszanie porządków, wydobywanie tego, co ukryte, mistyfikacja, sięganie do głębokich warstw pamięci to podstawowe wyznaczniki realizacji teatralnych, obrazów i instalacji Tadeusza Kantora. W 1939 ukończył ASP w Krakowie. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej doby powojennej, a przede wszystkim twórcą polskiego teatru awangardowego eksperymentalnego teatru podziemnego, a od 1956 teatru Cricot 2 w Krakowie. Był współzałożycielem i członkiem Grupy Plastyków Nowoczesnych w 1945. W 1955 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z najnowszymi tendencjami w sztuce światowej. W jego twórczości główną formą wypowiedzi artystycznej było malarstwo abstrakcyjne, zwłaszcza typu informel, zajmował się także grafiką; aranżował happeningi, zajmował się scenografią i filmem. Prowadził działalność pedagogiczną: w 1948 i 1968 w ASP w Krakowie i w 1961 w akademii w Hamburgu. Laureat m.in. nagrody Fundacji im. Goethego w 1978 w Szwajcarii.
Artist | Tadeusz Kantor |
---|---|
Artist's Life | (1915 - 1990) |
Title | "Canvas and Pigeon" from the series "Everything is Hanging by a Thread" |
Date | 1974 |
Medium | installation |
Material, base | canvas, pigeon (taxidermy) |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 130 x 120 x 3 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Grupa Krakowska |
Signature | stamped lower right |
Other Notes | signed and dated on the reverse: 'T. Kantor | 1974' the Galerie de France and a transport labels on the reverse |
Literature | Tadeusz Kantor/Piotr Uklański, The Year We Made Contact, exhibition catalogue, Art Stations, Poznan 2011, p. 42 (ill.) Por. Tadeusz Kantor. Everything is hanging by a thread, exh. cat., Foksal Gallery, Warsaw 1973, cat. no. 8 Le opere di Tadeusz Kantor. I pittori di Cricot 2. Il teatro Cricot 2, exh. cat., Palazzo delle esposizioni, Rome 1979, cat. no. 8 (Dal ciclo: E’ tutto appeso ad un filo: „La tela e la colomba’), p. 94 Métamorphoses, exh. cat., Galerie de France, Paris 1982 Ma création, mon voyage. Commentaires intimes, Éditions Plume, Paris 1991, no. 124, p. 110 (ill.) W cieniu krzesla. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora, ed. Tomasz Gryglewicz, Universitas, Krakow 1997, pp. 70-71 (ill.) |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |
Exhibited | „Tadeusz Kantor - Niemożliwe”, Bunkier Sztuki, Krakow, 6-7.2000; Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw, 07.04-20.05.2001; Ludwig Múzeum, Budapest, 19.10-2.12.2001 „Tadeusz Kantor/Piotr Uklański, The year we made contact”, Art Stations, Poznan, 4.11.2010-21.01.2011 |
Tadeusz Kantor
installation/canvas, pigeon (taxidermy), 130 x 120 x 3 cm
"Canvas and Pigeon" from the series "Everything is Hanging by a Thread"
Artist | Tadeusz Kantor |
---|---|
Artist's Life | (1915 - 1990) |
Title | "Canvas and Pigeon" from the series "Everything is Hanging by a Thread" |
Date | 1974 |
Medium | installation |
Material, base | canvas, pigeon (taxidermy) |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 130 x 120 x 3 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Grupa Krakowska |
Signature | stamped lower right |
Other Notes | signed and dated on the reverse: 'T. Kantor | 1974' the Galerie de France and a transport labels on the reverse |
Literature | Tadeusz Kantor/Piotr Uklański, The Year We Made Contact, exhibition catalogue, Art Stations, Poznan 2011, p. 42 (ill.) Por. Tadeusz Kantor. Everything is hanging by a thread, exh. cat., Foksal Gallery, Warsaw 1973, cat. no. 8 Le opere di Tadeusz Kantor. I pittori di Cricot 2. Il teatro Cricot 2, exh. cat., Palazzo delle esposizioni, Rome 1979, cat. no. 8 (Dal ciclo: E’ tutto appeso ad un filo: „La tela e la colomba’), p. 94 Métamorphoses, exh. cat., Galerie de France, Paris 1982 Ma création, mon voyage. Commentaires intimes, Éditions Plume, Paris 1991, no. 124, p. 110 (ill.) W cieniu krzesla. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora, ed. Tomasz Gryglewicz, Universitas, Krakow 1997, pp. 70-71 (ill.) |
Requires a permit to export outside of Poland | Yes |
Exhibited | „Tadeusz Kantor - Niemożliwe”, Bunkier Sztuki, Krakow, 6-7.2000; Center for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw, 07.04-20.05.2001; Ludwig Múzeum, Budapest, 19.10-2.12.2001 „Tadeusz Kantor/Piotr Uklański, The year we made contact”, Art Stations, Poznan, 4.11.2010-21.01.2011 |