Newsletter
If you want to be up to date, sign up to receive our newsletter enter your email below.
Newsletter
Marc Sterling
Still life with fruit and a bird
oil/canvas, 60 x 81 cm
Dla wielu twórców École de Paris martwa natura stanowiła jeden z najczęściej podejmowanych malarskich tematów. Działo się tak nie tylko ze względów ekonomicznych (jabłka kosztowały mniej niż gaża modelki), ale także ze względu na tradycję awangardowego malarstwa francuskiego. To martwe natury były bowiem sztandarowymi pracami Paula Cézanne’a i kubistów, którzy zrewolucjonizowali paryską scenę artystyczną w pierwszych latach XX wieku. Artystom uprawiającym „medytacyjne” malarstwo - a do takich należał niewątpliwie Marc Sterling - martwa natura umożliwiała ponadto nieograniczenie długi czas studiowania jednego motywu. Prezentowany obraz jest charakterystycznym przykładem pracy artysty tworzącego w „kosmopolitycznym miasteczku przyjezdnych artystów”. Urodzony w rodzinie żydowskiej Sterling młodość spędził na Ukrainie. Tradycyjnego warsztatu malarskiego uczył się w Odessie, Moskwie i Berlinie. Swój indywidualny styl, którego przykładem jest „Martwa natura”, uformował w Paryżu, w którym znalazł się w połowie lat 20. Artysta stał się tam częścią barwnego kosmopolitycznego środowiska artystów, żyjących często w biedzie, ale szczęśliwych (Marc Chagall pisał w swoich wspomnieniach: „Podczas gdy w pracowniach rosyjskich popłakiwała obrażona modelka, u Włochów słychać było śpiewy i dźwięki gitary, a u Żydów prowadzono gorące dyskusje”). Obraz Sterlinga odznacza się mocnym, charakterystycznym dla klauzonizmu, konturem. W sposobie, w jaki artysta myśli o bryle, widać wpływu kubizmu, którym to Sterling fascynował się we wczesnym okresie swojej twórczości. Bogata kolorystyka odróżnia jednak obraz od typowych dla kubistów brązowo-brunatnych, wygaszonych kompozycji. Patrząc na obraz, nie sposób jednak nie odnieść wrażenia, że styl Sterlinga kształtował się w kontakcie ze sztuką artystów takich jak Picasso, Braque, Gris czy Metzinger. W latach 30. Sterling zaczął odchodzić w kierunku bardziej elastycznego stylu i lirycznych obrazów.
Artist | Marc Sterling |
---|---|
Artist's Life | (1898 - 1976) |
Title | Still life with fruit and a bird |
Date | circa 1930 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 60 x 81 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Ecole de Paris |
Signature | signed lower right: 'M. Sterling' |
Other Notes | described on the stretcher by numbers |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | Kunstzaal van Lier, Amsterdam, October 1934 (?) |
Marc Sterling
oil/canvas, 60 x 81 cm
Still life with fruit and a bird
Artist | Marc Sterling |
---|---|
Artist's Life | (1898 - 1976) |
Title | Still life with fruit and a bird |
Date | circa 1930 |
Medium | oil |
Material, base | canvas |
Kind | malarstwo sztalugowe |
Dimensions | 60 x 81 cm |
Category Name | Painting & Drawing |
Style | Ecole de Paris |
Signature | signed lower right: 'M. Sterling' |
Other Notes | described on the stretcher by numbers |
Requires a permit to export outside of Poland | No |
Exhibited | Kunstzaal van Lier, Amsterdam, October 1934 (?) |