Józef Brandt

"Scared horses"

oil/canvas, 60 x 100 cm

Object ID 124980

Józef Brandt: Z metropolii na kresowe pustkowia Józef Brandt był jednym z najważniejszych przedstawicieli szkoły monachijskiej. Wypracowany przez niego model malarstwa batalistycznego, jak również scen rodzajowych, szczególnie z terenów kresowych, przyniósł mu ogromną popularność nie tylko w Polsce, ale iw Stanach Zjednoczonych. W końcowym okresie twórczości malarz był niezwykle rozchwytywanym twórcą. Pojawiały się wręcz trudności z wypożyczeniami dzieł na kolejne wystawy, gdyż prace sprzedawały się „prosto ze sztalug”. Brandt odebrał wykształcenie artystyczne w Paryżu, w pracowni Léona Cognieta, a także u wybitnego przedstawiciela polskiego akademizmu, Henryka Rodakowskiego. W odebraniu tak dobrego wykształcenia pomogła mu wysoka pozycja materialna rodziny Brandtów, wybitnych lekarzy mieszkających w Warszawie. Przedstawienia kultury kresów wschodnich były rezultatem podróży Brandta w regiony Ukrainy i Podola, m.in. z Juliuszem Kossakiem, słynnym malarzem i przyjacielem artysty poznanym w Paryżu. Kossak miał znaczący wpływ na kształtowanie się maniery Brandta, jak również na repertuar tematów podejmowanych przez niego w twórczości. Służył mu radą podczas ich wspólnego pobytu w Paryżu. Motywy kresowe w twórczości artysty nie ograniczały się do wiernego portretowania scen z życia, będąc efektem inwencji, która często nabierała ponadhistorycznego wymiaru. Brandt kreował wizję tego obszaru, umieszczonego niemalże poza czasem, usuwając elementy datujące prezentowane sceny. Tematyka tego typu była niezwykle popularna w II połowie XIX wieku – warto wskazać tu chociażby jej obecność w malarstwie Kossaka, ale także Alfreda Wierusza-Kowalskiego. Brandt jednak odegrał kluczową rolę w kształtowaniu się tych zainteresowań, gdyż dzięki swojej popularności był w stanie otworzyć swoją własną pracownię w Monachium w roku 1870 i obejmując rolę przywódcy szkoły monachijskiej. Już w 1861, podczas swojego debiutu w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, przedstawił prace zainspirowane wyprawą z Kossakiem. W obszarze zainteresowań Brandta mieściły się nie tylko realistyczne sceny, odnosił się również do sfery wierzeń mieszkańców Podola, na co dowodem mogą być kompozycje takie jak „Matka Boska Ormiańska”, zwana też „Modlitwą w stepie” z około 1890 (Muzeum Narodowe w Warszawie). Dzieła takie jak te pozwalały artyście na eksplorowanie jednego z najważniejszych dla niego środków wyrazu – operowania niezwykle wyrazistym światłem, często przedstawianym na tle wieczornej, pełnej zimnych barw scenerii. Mimo często powtarzanych stereotypów na temat ziemistości i burości palety malarzy ze szkoły monachijskiej Brandt był jednym z najwybitniejszych w sztuce polskiej XIX wieku kolorystów, który potrafił stosować subtelne efekty barwne i światłocieniowe, ożywiać nawet najbardziej jednorodne sceny batalistyczne wyrazistymi kontrastami barw. Prezentowane dzieło pochodzi z późnego okresu w twórczości artysty. Charakterystyczne są dla niego odejście od w pełni realistycznego ujmowania scen rodzajowych. Co szczególnie widać na pracach z tego czasu, Brandt zaciera detale historyczne prezentowanych scen, uzyskując efekt niemal bezczasowości. Jedynym wyraźnie osadzającym scenę w kontekście elementem dzieła są buty jeźdźca widocznego w prawej części kompozycji, wskazujące na współczesny artyście czas akcji. Poza tym jednym detalem przedstawiona scena rozgrywać mogłaby się zarówno w XVII, jak i XIX wieku. Geograficznej precyzji nadaje obrazowi partia tła, w której malarz umieszcza typowy dla krajobrazu kresowego obiekt architektury drewnianej. Charakterystyczny dla malarza doskonały rysunek nadaje kompozycji precyzji, która przekłada się wyraźną dynamikę sceny, podkreśloną przez centralnie umieszczoną diagonalną linię uprzęży, której trzyma się spadający z powozu woźnica. Brandt w warstwie kolorystycznej stosuje typową dla siebie triadę barw – czerwieni, błękitu i ugru, by podkreślić elementy kompozycji – spadający zwozu koc, płachtę materiału przy siedzisku powozu i pędzącego, wyrywającego się do cwału konia.

More Information
Artist Józef Brandt
Artist's Life (1841 - 1915)
Title "Scared horses"
Date 1908
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 60 x 100 cm
Category Name Painting & Drawing
Style malarstwo XIX wieku
Signature signed and dated lower left: 'Józef Brandt | JB z Warszawy | Monachium'
Other Notes historical title: Durchgegangen
described hardly legible on the reverse, on the stretcher two paper labels with inventory numbers, a deposit label of National Museum in Warsaw and two auction labels, on the frame a paper label of the framing studio
Literature Józef Brandt 1841-1915, ed. Ewa Micke-Broniarek, exhibition catalogue, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, cat. no. I.313
Heinemann, auction catalogue (Mannheim), April-May München 1912, unnumbered pages, cat. no. 6
Heinemann, auction catalogue, spring 1912, München 1912, p. 5, cat. no. 42
Heinemann, auction catalogue, spring 1911, München 1911, p. 5, cat. no. 5
Louis Bock & Sohn, auction catalogue, November 1911, Hamburg 1911, unnumbered pages, cat. no. 7
Heinemann, auction catalogue, January 1911, München 1911, p. 4, cat. no. 30
Offizieller Katalog der X. Internationalen Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, München 1909, p. 30, cat. no. 201


ARCHIVES:
Germanisches Nationalmuseum Nürnberg, Deutsches Kunstarchiv, Galerie Heinemann. Kartei der Verkauften Kunstwerke, signature KV-B-929
Lagerbuch gehandelte Kunstwerke, signature. LB-02-93, manuscript, p. 89
Zentralinstitut für Kunstgeschichte München, Photothek, Sammlung Schrey, photo no. ZI 471349
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Józef Brandt 1841-1915, National Museum in Warsaw, 22nd June - 30th September 2018; National Museum in Poznań, 28th October 2018 - 6th January 2019
X. Internationale Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, 1st June - 31st October 1909
Opinions ekxpertise of dr Mariusz Klarecki from 13th March 2017
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Józef Brandt

oil/canvas, 60 x 100 cm

"Scared horses"

Object ID 124980
Ask for price
Details
More Information
Artist Józef Brandt
Artist's Life (1841 - 1915)
Title "Scared horses"
Date 1908
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 60 x 100 cm
Category Name Painting & Drawing
Style malarstwo XIX wieku
Signature signed and dated lower left: 'Józef Brandt | JB z Warszawy | Monachium'
Other Notes historical title: Durchgegangen
described hardly legible on the reverse, on the stretcher two paper labels with inventory numbers, a deposit label of National Museum in Warsaw and two auction labels, on the frame a paper label of the framing studio
Literature Józef Brandt 1841-1915, ed. Ewa Micke-Broniarek, exhibition catalogue, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2018, cat. no. I.313
Heinemann, auction catalogue (Mannheim), April-May München 1912, unnumbered pages, cat. no. 6
Heinemann, auction catalogue, spring 1912, München 1912, p. 5, cat. no. 42
Heinemann, auction catalogue, spring 1911, München 1911, p. 5, cat. no. 5
Louis Bock & Sohn, auction catalogue, November 1911, Hamburg 1911, unnumbered pages, cat. no. 7
Heinemann, auction catalogue, January 1911, München 1911, p. 4, cat. no. 30
Offizieller Katalog der X. Internationalen Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, München 1909, p. 30, cat. no. 201


ARCHIVES:
Germanisches Nationalmuseum Nürnberg, Deutsches Kunstarchiv, Galerie Heinemann. Kartei der Verkauften Kunstwerke, signature KV-B-929
Lagerbuch gehandelte Kunstwerke, signature. LB-02-93, manuscript, p. 89
Zentralinstitut für Kunstgeschichte München, Photothek, Sammlung Schrey, photo no. ZI 471349
Requires a permit to export outside of Poland Yes
Exhibited Józef Brandt 1841-1915, National Museum in Warsaw, 22nd June - 30th September 2018; National Museum in Poznań, 28th October 2018 - 6th January 2019
X. Internationale Kunstausstellung im kgl. Glaspalast zu München, 1st June - 31st October 1909
Opinions ekxpertise of dr Mariusz Klarecki from 13th March 2017
Search engine powered by ElasticSuite