Jacek Sienicki

"Flower"

oil/canvas, 50,50 x 40,50 cm

Object ID 141386

„Mamy upodobania do określonych barw, szukamy odpowiednich środków wyrazu. Dlatego ludzie tak różnią się od siebie. Ja mam, na przykład, skłonność do odcieni szarych. Rzadko sięgam po ostrzejsze zestawienia i kolory, a jeśli nawet od nich zaczynam – kończę jednak na gamie szarej. Nie potrafię inaczej”. Jacek Sienicki nigdy nie ukrywał swojego upodobania do szarości, które nazywał „specjalnym wyczuleniem”. Ulubionym motywem malarskim Sienickiego były kwiaty doniczkowe. Pokazywał je w sposób niebanalny, prosty i wręcz ascetyczny. Nadawał im często sens metaforyczny, prezentując tym samym własną filozofię malarską. Swoim pięknem, a także ukrytym przesłaniem kwiaty zwracały uwagę krytyków. O swych intrygujących kompozycjach artysta mówił: „Interesuje mnie kwiat w swojej biedzie, w chorobie, w zamieraniu; człowiek o słabej kondycji, w zamyśleniu, w samotności…” (Elżbieta Dzikowska, Wywiady z mistrzami malarstwa, Warszawa 2011). Czytając wnikliwie wypowiedzi Sienickiego, możemy dojść do wniosku, że prezentowane na niniejszej aukcji dzieło „Kwiat” stanowi swoistą fuzję ulubionych zagadnień artysty, zarówno jeżeli chodzi o kolorystykę, jak i tematykę. Namalowany przez Sienickiego zmizerniały kwiat jest utrzymany w odcieniach szarości. Również ze względu na specyfikę warsztatu jest to dzieło typowe dla tego malarza. Często nakładał gęstą farbę grubymi impastami, niekiedy wydrapywał elementy w wielowarstwowych powierzchniach obrazu, czerpiąc z tradycji koloryzmu i przesuwając jego granice. Kluczowym dla języka malarskiego, który na przestrzeni lat kształcił Sienicki, był impast, w którym artysta posługiwał się w sposób mistrzowski. To właśnie grubo kładziona farba sprawia wrażenie, że malowany obiekt wygląda jak fragment żywej materii. Zawężona gama barwna oraz reedukacja motywów służyły Sienickiemu do doskonalenia warsztatu. Jak opowiadał w wywiadzie z Elżbietą Dzikowską: „Warsztat jest niezwykle istotny. Kształcimy się, rozwijamy, obserwujemy siebie i swoje dokonania po to, żeby lepiej sterować swoimi umiejętnościami. Ale także, żeby lepiej sterować swoimi umiejętnościami. Ale także, żeby umiało się zrezygnować z wielu rzeczy, które mogą być tylko perfekcjonizmem, żeby to, co robimy, nie stało się wyłącznie umiejętnością pozbawioną przeżycia. Matisse mówiła: ‘Jeśli umiesz malować prawą ręką – weź pędzel do lewej’. W tym skrócie zawarł myśl o niebezpieczeństwie perfekcjonizmu. Malraux powiedział: ‘Wody perfekcjonizmu są jednocześnie głębokie i płytkie’. Najlepszy nawet warsztat nie zastąpi autentycznego wzruszenia. Natomiast bez umiejętności przekazu, bez precyzji, najbardziej wartościowe przeżycie jest niczym” (Jacek Sienicki w rozmowie z Elżbietą Dzikowską, Artyści mówią. Wywiady z mistrzami malarstwa, Izabelin–Warszawa 2011, s. 208). Malarstwo Jacka Sienickiego odnosi się do kondycji człowieka we współczesnym świecie. Jak opisywał źródła sztuki malarza Janusz Jaremowicz: „Sienicki maluje to, co postrzega i ogarnia intuicją w bliskim kręgu egzystencjalnym. Maluje fragmenty swego pokoju, widok przez okno, rośliny w doniczkach i garnkach, drzewka pod domem, postacie ludzkie zawsze jakoś spowinowacone z własną sylwetką – szczupłą, o pociągłej twarzy. W obrazach artysty pojawiają się jeszcze dwa motywy, osobliwe i w swojej powtarzalności charakterystyczne dla niego: połacie mięsa i czaszki zwierzęce. Te szczątki, o wymowie zarazem wieloznacznej i dosadnej, zdają się tutaj pełnić funkcję metaforyczną, reprezentując granicę egzystencji – i skończoność, i zależność. Cała ta ikonografia jest skrajnie uboga. Pomijając to, co z niej jest poza życiem, jak czaszki, wszystko tu – kształty roślinne i ludzkie – nosi piętno istnienia utrudzonego, poddanego erozji, trwającego na przekór odrzuceniu” (Janusz Jaremowicz, Malarza osobny [w:] Jacek Sienicki, [red.] Janusz Jaremowicz, Łowicz 1994, s. 19). Efekt szarości przy jednoczesnej zasobności chromatycznej to kolejna cecha stanowiąca przykład twórczego podejścia do zagadnienia koloryzmu, z którym malarz miał styczność choćby poprzez twórczość Artura Nachta-Samborskiego. Uważał go za swego mistrza i wzór do naśladowania. Bardzo również cenił Olgę Boznańską i Witolda Wojtkiewicza. Stale się z nimi porównywał i wręcz perwersyjnie cieszył się ze swej malarskiej „niedoskonałości”. Co ciekawe Artur Nacht-Samborski, który był jego największym mistrzem, przez niektórych był zwany – dość deprecjonująco – „malarzem fikusów”. Był to ulubiony kwiat doniczkowy, egzotyka na wyciągnięcie ręki. Sienicki nie cieszył się wielką sympatią w środowisku artystycznym. Uchodził za odludka. Mimo wszystko, w 1953 udało mu się wziąć ślub z Wandą Kasińską – koleżanką z ławy szkolnej, która jak on studiowała na Akademii Sztuk Pięknych i była jednocześnie studentką historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Rok później na świat przyszła córka państwa Sienickich – Joanna, która poszła w ślady ojca i została malarką. W 1995 miało miejsce ważne wydarzenie dla całej rodziny Sienickich, a mianowicie odbyła się wspólna wystawa Jacka z córką w Galerii Milano. Joanna po uzyskaniu dyplomu w pracowni Jana Tarasina skończyła studia w czasie wybuchu stanu wojennego i zaraz potem osiadła we Francji. Jej ojciec zaś w trakcie stanu wojennego uczestniczył w licznych manifestacjach kultury niezależnej, wystawiając swoje prace w kościołach. Wspólna wystawa była zatem podwójnie przyjemnym spotkaniem po latach rozłąki. Można powiedzieć, że było to spotkanie dwóch pokoleń Sienickich, ale też dwóch koncepcji życiowych oraz malarskich.

More Information
Artist Jacek Sienicki
Artist's Life (1928 - 2000)
Title "Flower"
Date 1998
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 50.5 x 40.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed and dated lower right: 'J. SIENICKI 98 | J. SIENICKI'
Other Notes signed, dated and inscribed on the reverse: 'Jacek | Sienicki | "Kwiat" | ol .pł. 1998'
Requires a permit to export outside of Poland No
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Jacek Sienicki

oil/canvas, 50,50 x 40,50 cm

"Flower"

Object ID 141386
PLN 45,000
Details
More Information
Artist Jacek Sienicki
Artist's Life (1928 - 2000)
Title "Flower"
Date 1998
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 50.5 x 40.5 cm
Category Name Painting & Drawing
Style figuracja
Signature signed and dated lower right: 'J. SIENICKI 98 | J. SIENICKI'
Other Notes signed, dated and inscribed on the reverse: 'Jacek | Sienicki | "Kwiat" | ol .pł. 1998'
Requires a permit to export outside of Poland No
Search engine powered by ElasticSuite