Edward Dwurnik

"Red Cross" from the sersies "Sportsmen (XV)"

oil/canvas, 210 x 144 cm

Object ID 156243

Już na pierwszy rzut oka w pracach Edwarda Dwurnika, który zapisał się w historii polskiej sztuki jako jeden z najważniejszych malarzy, dostrzec można wyraźne społeczne zacięcie. Jego twórczość, wnikliwie opisująca polską rzeczywistość, nie unikała zarówno jej przywar, jak i absurdów. Malując świat, który go otaczał, Dwurnik nie idealizował go, lecz oddawał w swoich płótnach obraz kraju takim, jakim go widział – często szarym, surowym, pełnym sprzeczności. Tworzył sztukę bezpośrednią, dotykającą codzienności, nie stroniąc przy tym od ironii i nostalgii. Dzieła malarza układają się w charakterystyczne cykle, takie jak Podróże autostopem, Robotnicy, Warszawa czy Sportowcy. W każdym z nich skupiał się na zwykłym obywatelu, podkreślając jego życie, codzienne troski i specyfikę otaczającego go świata. Jego sztuka była w pewnym sensie kroniką życia w PRL-u, swoistym malarskim dokumentem epoki. „Nie tworzę legendy – jestem obiektywnym, twardym realistą […] interesują mnie polscy przeciętni ludzie. Uważam, że nie są oni przeciętni, ponieważ to oni mnie wychowali. Znam ich sprawy, ubiór, zwyczaje.” Edward Dwurnik Jednym z cykli, w którym ta idea widoczna jest szczególnie mocno, są właśnie Sportowcy. Tytuł, wbrew intuicyjnemu skojarzeniu, nie odnosi się do atletów, lecz do popularnych w czasach PRL papierosów „Sport”. To dowcipna gra słów, która odzwierciedla ironiczne spojrzenie artysty na otaczającą go rzeczywistość – zabieg charakterystyczny nie tylko dla tego cyklu, ale dla całej jego twórczości. Postaci przedstawione w Sportowcach niekoniecznie palą papierosy – to raczej humorystyczne odniesienie do ich codzienności, rutyny i sposobu bycia. Każdy obraz z serii jest numerowany i opatrzony tytułem, który zostaje wpisany w kompozycję obrazu, wzmacniając jego znaczenie. W Czerwonym Krzyżu Dwurnik przedstawia – być może – pracowników kolei, przypadkowych obywateli, a może wręcz pomniki typowego mieszkańca PRL. Nie jest to jednak jedynie metaforyczna idea – figury te są dosłownie ukazane jako popiersia, co doskonale wpisuje się w szerszy zamysł artysty. Dwurnik buduje swoim malarstwem pomnik przeciętnego obywatela, nadając mu formę monumentalną, choć jednocześnie ironiczną i krytyczną. Kompozycja jest ciemna, pełna napięcia i budząca niepokój, ale jednocześnie niezwykle intrygująca. Tło, przedstawiające miasto, przywodzi na myśl ekspresjonistyczne przedstawienia z początku XX wieku – ten motyw powtarza się w wielu dziełach Dwurnika. Jego charakterystyczny styl, łączący brutalną szczerość z groteskową deformacją, ukształtował się już na wczesnym etapie jego twórczości i pozostał jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów jego malarstwa. Sportowcy to doskonały przykład tej konsekwencji – malarstwa, które nie tylko dokumentuje rzeczywistość, ale też ją komentuje, bawi się nią i poddaje artystycznej interpretacji.

More Information
Artist Edward Dwurnik
Artist's Life (1943 - 2018)
Title "Red Cross" from the sersies "Sportsmen (XV)"
Date 1984
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 210 x 144 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa ekspresja
Signature signed, dated lower right: '1984. | E. DWURNIK.' and described lower left.: 'CYKL: SPORTOWCY' and lower center: 'CZERWONY KRZYŻ'
Other Notes signed, dated, described and numbered on the reverse: '984 | 1984 | E. DWURNIK | NR: XV-193-984 | CZERWONY KRZYŻ | 210x144'
Van Abbe Museum sticker on the stretcher
Literature Dwurnik. Spis prac malarskich, ed. Pola Dwurnik, Zacheta National Art Gallery, Warsaw 2001, published as an addendum to the exhibition catalogue „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy", (8.09-7.10.2001), Series XVI „Sportowcy”, cat. no. 193, no. 984, n.p.
Sportowcy 1972-1992, ed. Pola Dwurnik, Warsaw 2011, cat. no 193, pp. 356-357 (ill.), 511 (list of works)
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited Edward Dwurnik. Schilderijen, tekeningen en beelden, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, 16.02-29.03.1985
Opinions work in the Dwurnik Foundation's online archive: https://edwarddwurnik.pl/index.php/Detail/objects/1681 [access: 24.02.2025]
 
Return policy
If you wish to return a product, please contact Service Department 3 days from the shipment arrival.
Check the details

Edward Dwurnik

oil/canvas, 210 x 144 cm

"Red Cross" from the sersies "Sportsmen (XV)"

Object ID 156243
PLN 200,000
Details
More Information
Artist Edward Dwurnik
Artist's Life (1943 - 2018)
Title "Red Cross" from the sersies "Sportsmen (XV)"
Date 1984
Medium oil
Material, base canvas
Kind malarstwo sztalugowe
Dimensions 210 x 144 cm
Category Name Painting & Drawing
Style nowa ekspresja
Signature signed, dated lower right: '1984. | E. DWURNIK.' and described lower left.: 'CYKL: SPORTOWCY' and lower center: 'CZERWONY KRZYŻ'
Other Notes signed, dated, described and numbered on the reverse: '984 | 1984 | E. DWURNIK | NR: XV-193-984 | CZERWONY KRZYŻ | 210x144'
Van Abbe Museum sticker on the stretcher
Literature Dwurnik. Spis prac malarskich, ed. Pola Dwurnik, Zacheta National Art Gallery, Warsaw 2001, published as an addendum to the exhibition catalogue „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy", (8.09-7.10.2001), Series XVI „Sportowcy”, cat. no. 193, no. 984, n.p.
Sportowcy 1972-1992, ed. Pola Dwurnik, Warsaw 2011, cat. no 193, pp. 356-357 (ill.), 511 (list of works)
Requires a permit to export outside of Poland No
Exhibited Edward Dwurnik. Schilderijen, tekeningen en beelden, Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, 16.02-29.03.1985
Opinions work in the Dwurnik Foundation's online archive: https://edwarddwurnik.pl/index.php/Detail/objects/1681 [access: 24.02.2025]
Search engine powered by ElasticSuite