Zbylut Grzywacz

"Akt kobiety siedzącej"

olej/płótno, 77 x 54,50 cm

ID obiektu 162449

Od renesansowych studiów anatomicznych po impresjonistyczną grę światła – akt przez wieki zajmował szczególne miejsce w sztuce i edukacji akademickiej. Stanowił nie tylko studium ludzkiego ciała, lecz także pretekst do poszukiwań estetycznych i symbolicznych. Przez ten pryzmat, poszukiwań formalnych można postrzegać akt w odniesieniu do twórczości Zbyluta Grzywacza: „W czasach Akademii moje główne zainteresowania dotyczyły formy, nie treści. Zanim zostałem malarzem fabuły i znaczeń, rysowałem głównie akty i martwe natury; typowa ikonografia akademicka, żadnych kompozycji z wyobraźni. Liczył się przede wszystkim warsztat, szukanie formy, sposobów rysunkowych (…)” ((Auto)portret artysty z czasów młodości. Ze Zbylutem Grzywaczem rozmawia Joanna Boniecka, [w:] Zbylut Grzywacz 1939-2004, kat. wyst., marzec-czerwiec 2009, Muzeum Narodowe w Krakowie, red. Joanna Boniecka i Jacek Waltoś, Kraków 2008, s. 20). Prezentowany akt to przykład wczesnej twórczości Grzywacza, która powstała w okresie studiów w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Azymut na tym etapie twórczości Zbyluta Grzywacza wyznaczały eksperymenty inspirowane doświadczeniami kubistów. Od Pabla Picassa i George’a Braque wywiódł lekcję konstruowania obrazu, a na malowidłach Poussina uczył się budowania kompozycji. Akty Grzywacza przedstawiają i przybierają różne postacie: fotorealistycznych rysunków ołówkiem, ekspresyjnych prac wykonanych tuszem, efemerycznych pasteli na papierze pakowym, a także monumentalnych olejnych kompozycji malarskich. Figuratywny język sztuki traktował jako sposób komunikacji pomiędzy autorem a odbiorcą, a zarazem sposób na „uziemienie” sztuki w rzeczywistym doświadczeniu. Tego rodzaju imperatyw twórczy przyświecał członkom krakowskiej grupy Wprost (1966-1986), której współtwórcą był Grzywacz. Jak podkreślał Tadeusz Nyczek: „Wprostowcy (...) zamanifestowali zainteresowanie właśnie dla życia, a nie życia sztuki, obeszli spory wewnątrzartystyczne, by zaznaczyć swoją obecność przede wszystkim wśród ludzi” (T. Nyczek, Paradoksy grupy Wprost, „Twórczość” 1979, nr 3, s. 94).

Więcej informacji
Autor Zbylut Grzywacz
Daty życia autora (1939 Kraków - 2004 Kraków)
Tytuł "Akt kobiety siedzącej"
Czas powstania 1958
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 77 x 54,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany i datowany na odwrociu: 'Zb 1958'
Literatura Zbylut Grzywacz 1939 - 2004, katalog, red. Joanna Boniecka, Jacek Waltoś, Kraków 2008, poz. kat. 5, s. 336 (kompletny katalog obrazów), (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Zbylut Grzywacz

olej/płótno, 77 x 54,50 cm

"Akt kobiety siedzącej"

ID obiektu 162449
13000 zł
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Zbylut Grzywacz
Daty życia autora (1939 Kraków - 2004 Kraków)
Tytuł "Akt kobiety siedzącej"
Czas powstania 1958
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 77 x 54,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl nowa ekspresja
Sygnatura sygnowany i datowany na odwrociu: 'Zb 1958'
Literatura Zbylut Grzywacz 1939 - 2004, katalog, red. Joanna Boniecka, Jacek Waltoś, Kraków 2008, poz. kat. 5, s. 336 (kompletny katalog obrazów), (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite