Wojciech Fangor

"N 48"

olej/płótno, 82 x 82 cm

ID obiektu 129392

Wojciech Fangor swoim życiorysem utożsamia niemalże zdanie „Polska sztuka za oceanem”. W 1961 wyjechał z Polski, by początkowo mieszkać w innych częściach Europy (Wiedeń, Paryż, Berlin, Londyn), a w latach 1966-98 osiąść w Stanach Zjednoczonych. Tworzone przez niego od 1958 koła, fale i formy ameboidalne przyniosły mu szczególny rozgłos i uznanie na całym świecie. Powstałe wówczas obrazy są uznawane także za zapowiadające sztukę skierowaną na relacje międzyludzkie i tematykę socjologiczną w cyklach obrazów „międzytwarzowych”, których przykładem jest prezentowane również w tym katalogu dzieło „Przestrzeń międzypiersiowa” oraz obrazów „telewizyjnych”. Jego najbardziej charakterystyczne i uznane dzieła, do których zalicza się praca „N 48”, tworzą spójną opowieść o sprzeczności, napięciach i kontrastach. Jak pisał o sobie sam malarz: „Od prawie stulecia artyści dążyli do spłaszczenia przestrzeni iluzyjnej i starali się ją utrzymać jak najbliżej powierzchni płótna. W latach dwudziestych niektórym prawie się udało stanąć na samej powierzchni i uczynić z obrazu przedmiot. Jaki jest mechanizm przestrzeni rozwijającej się w głąb obrazu, czyli negatywnej przestrzeni iluzyjnej – jest wszystkim wiadome. Natomiast uzyskanie przestrzeni iluzyjnej, zawieszonej między obrazem a widzem jest mniej oczywiste i wydaje się paradoksem, choć każda iluzja, łącznie z perspektywą, jest z natury rzeczy paradoksalna. Obrazy o pozytywnej przestrzeni iluzyjnej wydają się poruszać, kolory przenikają się lub pulsują. To jest spowodowane spontanicznymi reakcjami oka. Brak ostrości granic pomiędzy formami i kolorem powoduje zwężanie i rozszerzanie się źrenicy, a nawet mrużenie oczu. To z kolei zmniejsza lub zwiększa ilość światła. Różnice w sile światła powodują zmianę wielkości kształtów i pozorny ruch. Pozorny ruch z kolei powoduje asocjacje z ruchem paralaktycznym, który jest jednym z ważnych czynników postrzegania przestrzennego. Dodatkowo soczewka oka daremnie stara się zogniskować niewyraźne kontury, co powoduje pulsowanie kształtów. Te frustracje i zakłócenia naturalnej funkcji aparatu wizualno-optycznego tworzą iluzję przestrzeni rozciągającej się pomiędzy obrazem a widzem. Jest to nakładanie się przestrzeni iluzyjnej na rzeczywistą. Zjawiska te dają znakomite możliwości do manipulowania przestrzenią, a więc do tworzenia dzieł, które nazywają się dziś environments, a które w 1958 roku nazywaliśmy z Zamecznikiem – malarstwem przestrzennym. Obrazy oparte na pozytywnej przestrzeni iluzyjnej muszą być niedokontrastowane. Muszą być wręcz głodne kontrastów, wtedy kradną je z otoczenia i spełniają się razem z otoczeniem jako sztuka przestrzenna lub environment” (Wojciech Fangor, fragment manuskryptu „Fangor o sobie” napisanego w Santa Fe w 1989 roku do katalogu wystawy „Wojciech Fangor – 50 lat malarstwa” w Zachęcie, 1990). Prace Fangora po raz pierwszy zostały zaprezentowane nowojorskiej publiczności w 1961 podczas wystawy „15 Polish Painters” w The Solomon R. Guggenheim Museum. Cztery lata później artysta został zaproszony do kolejnej ważnej wystawy o znaczącym wpływie na obraz sztuki lat 60. – legendarnej „The Responsive Eye”, eksponowanej w The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, a następnie wędrującej do St. Louis, Seattle, Pasadeny i Baltimore. Wystawą, która stanowiła symboliczne ukoronowanie jego twórczości i potwierdzenie jej istotnej roli na międzynarodowej scenie artystycznej była indywidualna wystawa artysty w The Solomon R. Guggenheim Museum w 1970, podczas której zaprezentowano 34 jego płótna. Obrazy z okresu powstania „N 48”, datowanego na 1963, były w większości sprzedawane przez nowojorską Galerie Chalette, która na przełomie lat 50. i 60. odegrała istotną rolę w rozwoju sztuki op-artu, reprezentując najważniejszych przedstawicieli tego nurtu, na czele z Victorem Vasarelym. Wojciech Fangor współpracował z galerią prowadzoną przez Artura Lejwę i jego żonę Madeleine przez 5 lat. Miał tam coroczne wystawy. Przez siedemnaście lat, od początku swojego pobytu w Stanach do 1983 Wojciech Fangor wykładał na nowojorskim Farleigh Dickinson University. Miał również swoją pracownię w dzielnicy Soho przy ulicy Grand Street.

Więcej informacji
Autor Wojciech Fangor
Daty życia autora (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)
Tytuł "N 48"
Czas powstania 1963
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 82 x 82 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FANGOR | N 48 1963'
Literatura Fangor, kat. wyst., Städtisches Museum Leverkusen Schloss Morsbroich, Leverkusen 1964, nlb., poz. kat. 42
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany „Fangor”, Städtisches Museum Leverkusen Schloss Morsbroich, Leverkusen, 12.06-19.07.1964
Opinie praca umieszczona w katalogu raisonné pod redakcją Katarzyny Jankowskiej-Cieślik, poz. kat. P. 370
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Wojciech Fangor

olej/płótno, 82 x 82 cm

"N 48"

ID obiektu 129392
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Wojciech Fangor
Daty życia autora (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)
Tytuł "N 48"
Czas powstania 1963
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 82 x 82 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Sygnatura sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FANGOR | N 48 1963'
Literatura Fangor, kat. wyst., Städtisches Museum Leverkusen Schloss Morsbroich, Leverkusen 1964, nlb., poz. kat. 42
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany „Fangor”, Städtisches Museum Leverkusen Schloss Morsbroich, Leverkusen, 12.06-19.07.1964
Opinie praca umieszczona w katalogu raisonné pod redakcją Katarzyny Jankowskiej-Cieślik, poz. kat. P. 370
Search engine powered by ElasticSuite