Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Seweryn Bieszczad
Zbite lekarstwo
olej/płótno (dublowane), 35 x 30 cm
Jedna z wersji kompozycji tytułowanej zwyczajowo „Zbite lekarstwo” powstała jako pendant innego obrazu stworzonego przez artystę, a mianowicie „Czeladnika krakowskiego”. Obie kompozycje prezentują dwoje dzieci z Krakowa. „Czeladnik” przedstawia chłopca ubranego w rzemieślniczy fartuch, wspartego o kolumnę Sukiennic z kościołem św. Wojciecha w tle. Na „Zbitym lekarstwie” widzimy z kolei dziewczynkę, która, gdy wychodziła z apteki, upuściła na bruk dopiero co kupione medykamenty. Oba dzieła pochodzą z krakowskiego okresu twórczości Seweryna Bieszczada, ale genezy ich kompozycji i formuły stylistycznej należy szukać w Monachium. Po ukończeniu krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych malarz doskonalił swoje umiejętności za granicą: w Wiedniu, Monachium i w Dreźnie (jako stypendysta Akademii Wiedeńskiej). W trakcie tych podróży zetknął się z niemiecką i francuską koncepcją malarstwa rodzajowego, jak również ze sztuką znanego monachijczyka, Franciszka Streitta, w latach 70. i 80. znanego polskiej publiczności jako autor anegdotycznych przedstawień dzieci. Być może to od niego Polak zaczerpnął inspirację do „Zbitego lekarstwa”. Obraz, pochodzący z wczesnej fazy twórczości artysty, jest jednym z ostatnich podejmujących ujęty rodzajowo portret dziecięcy. W 1890 Bieszczad postanowił opuścić Kraków i – za namową przyjaciół – osiedlić się na stałe w Krośnie. Od tego czasu w jego pracach zaczął dominować pejzaż, a kosztowna technika olejna zaczęła ustępować akwareli. W Krosie działał nie tylko jako malarz, lecz także animator miejscowego życia artystycznego i nauczyciel rysunku. Zajmował się również konserwacją i „dokumentowaniem” miejscowego dziedzictwa architektonicznego. Juliusz Ross wkład twórcy do kultury regionu określił następująco: „Kim u schyłku XVIII wieku dla Warszawy był Canaletto, tym dla Krosna na początku obecnego stulecia był Bieszczad”.
Autor | Seweryn Bieszczad |
---|---|
Daty życia autora | (1852 Jasło - 1923 Krosno) |
Tytuł | Zbite lekarstwo |
Czas powstania | około 1890 |
Technika | olej |
Materiał | płótno (dublowane) |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 35 x 30 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Sygnatura | sygnowany p.d.: 'S. Bieszczad' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Seweryn Bieszczad
olej/płótno (dublowane), 35 x 30 cm
Zbite lekarstwo
Autor | Seweryn Bieszczad |
---|---|
Daty życia autora | (1852 Jasło - 1923 Krosno) |
Tytuł | Zbite lekarstwo |
Czas powstania | około 1890 |
Technika | olej |
Materiał | płótno (dublowane) |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 35 x 30 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | malarstwo XIX wieku |
Sygnatura | sygnowany p.d.: 'S. Bieszczad' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |