Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Rafał Malczewski
"Stacja kolejowa"
olej/płótno, 69 x 99 cm
Pod koniec lat dwudziestych Rafał Malczewski poświęcił wiele swoich obrazów motywom związanym z koleją: małym, prowincjonalnym stacjom, niepozornym budynkom, miejskim ślizgawkom wciśniętym między domy, parowozom i wagonikom sunącym przez melancholijne pejzaże. Malczewskiego nie fascynowały jednak maszyny jako triumf nowoczesności, lecz raczej ich obecność w pustce – statycznej, cichej, niemal nierzeczywistej. Ten nastrój znakomicie uchwycił Michał Choromański w jednym ze swoich tekstów: „Bardzo ponure, szare niebo, pada bez ustanku przez trzeci tydzień, żałośliwie i nudno połyskują szyny kolejowe, nad szaro-seledynowym torem zwisają chmury, i tylko dach budki zwrotniczego płonie rozdzierającą czerwienią (...). Pociąg posuwa się tak wolno i z takim beznadziejnym uporem, jak gdyby zamiast węgla palono w lokomotywie najprzedniejszą tęsknotą!... Znowu przystanek… Mała, biała stacyjka. Mokre mury, zroszone deszczem. Tuż pod oknami telegrafisty – wyblakły, wyżółkły ogródek. Koło sztachet w czterech rogach sterczą srebrne i zielone kule. I wtedy każdy wyczuwa: w tym ogródku tylko to jest niezwykłe, że nigdy nie stanie się z nim nic niezwykłego! I na nowo znasnuwa się wszystko dymem, i lokomotywa, dwie lokomotywy, trzy!... O, gdyby to było możliwe i wszystkie ukochane, najdroższe lokomotywy świata wyciągnęły pociąg w niebosiężną górę!” Sam Rafał Malczewski w wypowiedziach o swoim malarstwie tak tłumaczył źródła tej tematyki: „Linie kolejowe, nie magistrale, ale te jednotorowe, malutkie stacyjki, przystanki, małe miasteczka, drogi pokryte błotem i kałuże. Kolej to uraz psychiczny z lat dzieciństwa (...). Dzisiaj nie przepadam za nią tak bardzo, ani nie cenię jako środka lokomocji, urzędnikiem kolejowym zostać nie chcę – reklamy naszemu kolejnictwu nie przysparzam, a jednak ciągnie mnie coś w ten świat, do którego równocześnie czuję coś pokrewnego ze wstrętem.” Fascynacja koleją nie była niczym szczególnym w sztuce przełomu XIX i XX wieku. O ile jednak futuryści i ekspresjoniści skupiali się na ruchu, szybkości, dynamice i burzeniu sielskich pejzaży, o tyle Malczewski operował innym nastrojem. Jego obrazy kolei i małych stacyjek niosły ze sobą melancholię, ciszę i pustkę – atmosferę bliską realizmowi magicznemu. Choć Malczewski odwoływał się do osobistych przeżyć z dzieciństwa, trudno pominąć wpływ, jaki wywarła na jego twórczość publikacja niemieckiego pisarza Franza Rohra. Wydana w Berlinie i Wiedniu książka wprowadziła pojęcie „magicznego realizmu” jako następstwa ekspresjonizmu. Jej oddziaływanie w Europie Środkowej było znaczne – stała się impulsem dla wielu artystów kierujących się w stronę nowej przedmiotowości. Znał ją również Witkacy, który określenie „hiperrealista” przypisywał właśnie Malczewskiemu, co może świadczyć o wpływie tej publikacji na ówczesne dyskusje artystyczne. Kwintesencją magiczno-realistycznego etapu twórczości Malczewskiego jest m.in. obraz Stacja kolejowa, zanurzony w chłodnej, mrocznej pustce. W jego atmosferze pobrzmiewa echo wizji Giorgia de Chirico – zderzenie obojętności przestrzeni z obecnością człowieka i maszyny. Magiczne napięcie obecne w tych dziełach utrzymywało się w pejzażach Malczewskiego jeszcze przez dekadę – aż do końca lat trzydziestych. Obrazy powstałe podczas pobytu na Lazurowym Wybrzeżu również nasycone były tą samą melancholią.
| Autor | Rafał Malczewski |
|---|---|
| Daty życia autora | (1892 Kraków - 1965 Montreal) |
| Tytuł | "Stacja kolejowa" |
| Czas powstania | około 1927 |
| Technika | olej |
| Materiał | płótno |
| Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
| Wymiary | 69 x 99 cm |
| Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
| Styl | Ecole de Paris |
| Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Rafał Malczewski' |
| Opis szczegółowy | na odwrociu nalepka ze stemplem Miejskiego Konserwatora Zabytków przy Prezydium Rady Narodowej miasta Krakowa z datą 30 lipca 1965 roku potwierdzająca zgodę na wywóz obrazu za granicę; ponadto różne napisy numeryczne |
| Literatura | Nowe pokolenie i klasycy współczesności z kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, red. Krzysztof Stanisławski, Anna Kompanowska, Toruń 2024, s. 290 (il.) Zakopane.Wyrzeźbione. Namalowane, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2023, s. 192 (il.), nr kat. 158 Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2022, s.46 (il.) Dorota Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, t. 1, Wydawnictwo Bosz, Olszanica 2006, s. 160, il. barwna 257 |
| Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
| Wystawiany | August Zamoyski. Myśleć w kamieniu, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń, 21 czerwca - 1 września 2024 Zakopane. Wyrzeźbione. Namalowane, Villa La Fleur, Konstancin-Jeziorna, 5 października 2023 - 31 marca 2024 |
Rafał Malczewski
olej/płótno, 69 x 99 cm
"Stacja kolejowa"
| Autor | Rafał Malczewski |
|---|---|
| Daty życia autora | (1892 Kraków - 1965 Montreal) |
| Tytuł | "Stacja kolejowa" |
| Czas powstania | około 1927 |
| Technika | olej |
| Materiał | płótno |
| Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
| Wymiary | 69 x 99 cm |
| Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
| Styl | Ecole de Paris |
| Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Rafał Malczewski' |
| Opis szczegółowy | na odwrociu nalepka ze stemplem Miejskiego Konserwatora Zabytków przy Prezydium Rady Narodowej miasta Krakowa z datą 30 lipca 1965 roku potwierdzająca zgodę na wywóz obrazu za granicę; ponadto różne napisy numeryczne |
| Literatura | Nowe pokolenie i klasycy współczesności z kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, red. Krzysztof Stanisławski, Anna Kompanowska, Toruń 2024, s. 290 (il.) Zakopane.Wyrzeźbione. Namalowane, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2023, s. 192 (il.), nr kat. 158 Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka, katalog wystawy, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie, Sopot 2022, s.46 (il.) Dorota Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, t. 1, Wydawnictwo Bosz, Olszanica 2006, s. 160, il. barwna 257 |
| Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
| Wystawiany | August Zamoyski. Myśleć w kamieniu, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń, 21 czerwca - 1 września 2024 Zakopane. Wyrzeźbione. Namalowane, Villa La Fleur, Konstancin-Jeziorna, 5 października 2023 - 31 marca 2024 |