Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Maria Melania Mutermilch
Wieża Filipa Pięknego w Villeneuve-lès-Avignon
olej/sklejka, 61 x 49,60 cm
Krajobrazy przedstawiające malownicze zakątki doliny Rodanu pojawiają się w twórczości Meli Muter od lat 30. XX wieku, przede wszystkim jednak od początku lat 40. Po ewakuacji Paryża w 1940 roku Muter zamieszkała na południu Francji, początkowo w Villeneuve-lès-Avignon, a potem w samym Awinionie. Utrzymywała się głównie z oszczędności i pracy nauczycielskiej. W żeńskim College Saint-Marie artystka uczyła rysunku, wykładała literaturę i historię sztuki. Równocześnie nie zaprzestała pracy artystycznej. W latach wojennych powstały pejzaże z okolic Awinionu i sceny rodzajowe przedstawiające charakterystyczny dla œuvre Muter motyw macierzyństwa. W tym samym czasie Muter opracowała prawdopodobnie kilka nieopublikowanych do dzisiaj utworów literackich: „Kuchnię malarską” („La cousine de la peinture”) i powieść historyczną „Patriota”. Artystka do Paryża wróciła w 1945 roku. Zamieszkała wtedy na rue Boissonnade 40. Nie ucięła jednak kontaktów zawiązanych w Awinionie w czasie okupacji; malarka jeździła na południe jeszcze w okresie powojennym, spędzając tam głównie miesiące letnie. Władze Awinionu udostępniły jej nieodpłatnie małe mieszkanie położone na zboczach skarpy z ogrodami papieskimi. Już w okresie dwudziestolecia międzywojennego krytycy zwracali uwagę na jakość jej prac pejzażowych. W czasie swoich wyjść plenerowych Muter często powracała do tych samych motywów. W jej twórczości regularnie pojawiają się widoki przedstawiające widoki Awinionu, przede wszystkim krajobrazy uchwycone z wysokiej skarpy z perspektywą na Rodan. Portretowała nabrzeża, mury i wąskie uliczki starego miasta oraz kamienne mosty na rzece. Szczególnie często w jej twórczości powraca XIV-wieczny Fort Świętego Andrzeja w Villeneuve-lès-Avignon. Artystka portretowała ten zabytek wielokrotnie, wyobrażając go jako dominantę w prowansalskim, wzgórzystym pejzażu poprzecinanym kubicznymi strukturami domów oraz srebrnozielonymi sadami oliwkowymi. W prezentowanym dziele malarka ujęła jesienny krajobraz z szerokim widokiem na Rodan. Sylwety drzew przecinają szmaragdową połać rzeki, kierując wzrok widza ku XIII-wiecznej wieży obronnej oraz XIV-wiecznemu fortowi.
Autor | Maria Melania Mutermilch |
---|---|
Daty życia autora | (1876 Warszawa - 1967 Paryż) |
Tytuł | Wieża Filipa Pięknego w Villeneuve-lès-Avignon |
Czas powstania | lata 40. XX w. |
Technika | olej |
Materiał | sklejka |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 61 x 49,6 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Muter' |
Opis szczegółowy | na odwrociu szkic kompozycji olejnej |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Maria Melania Mutermilch
olej/sklejka, 61 x 49,60 cm
Wieża Filipa Pięknego w Villeneuve-lès-Avignon
Autor | Maria Melania Mutermilch |
---|---|
Daty życia autora | (1876 Warszawa - 1967 Paryż) |
Tytuł | Wieża Filipa Pięknego w Villeneuve-lès-Avignon |
Czas powstania | lata 40. XX w. |
Technika | olej |
Materiał | sklejka |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 61 x 49,6 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'Muter' |
Opis szczegółowy | na odwrociu szkic kompozycji olejnej |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |