Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Marek Sobczyk
"Człowiek wystawia psa na palące promienie słońca"
olej/płótno, cegły, 192 x 130 cm
„Poczucie tożsamości rozumiem jako świadomość ograniczoności własnego ciała. Ciało w tym przypadku jest obszarem, w którym znajduje się całość człowieka. Dzięki poczuciu tożsamości człowiek jest w stanie wchodzić w twórcze związki z otaczającym go światem”. Marek Sobczyk aukcji mówi: „Ryty i toposy dotyczące relacji człowieka i zwierzęcia sięgają czasów dawnych, na przykład paleolitu (Kapłan-Zwierzę na ścianie jaskini), na przykład mitów greckich (dobrze opisują to ‘Przemiany’ Owidiusza). Wielu bogów, wielu ludzi, wiele zwierząt, wiele roślin, gwiazd, stanów natury jak woda, powietrze i innych bohaterów mitów doznawało przemian, stając się raz człowiekiem, raz zwierzęciem, raz rośliną, a czasami hybrydą. Co robi człowiek wobec zwierzęcia, ile w tym pychy, dominacji, okrucieństwa, ile troski? Poświęciłem tym zagadnieniom kilka obrazów (‘Obraz o namiętności’, ‘Kobieta płonie’ (obraz w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, ‘Człowiek wystawia psa na palące promienie słońca’). Akurat w tym obrazie (‘Człowiek wystawia…’) mogło chodzić o pychę i okrucieństwo, i o diaboliczność człowieka. Powstała nawet pewna struktura przestrzenna z cegieł, która w pewnym sensie lepiej buduje ten efekt, o który mogło mi chodzić”. Propozycja artystyczna Sobczyka wykracza poza dwuwymiarowość malarskiego płótna. Autor zdecydował się na urealnienie przedstawionej sceny, zestawiając namalowane przez siebie cegły z realnymi cegłami dziurawkami, na których stoi obraz. Ten namacalny element rzeczywistości nie tylko wychodzi poza przestrzeń obrazu, lecz przede wszystkim akcentuje skojarzenia z burzonym murem czy demontowanym piecem. Namalowana przez Sobczyka scena, jak większość tematów, które artysta porusza w swojej twórczości, ma inspirację w realności. Tę charakterystyczną cechę malarstwa Sobczyka zauważał Marek Krajewski: „Codzienne doświadczenia, błahe z pozoru obserwacje otoczenia, notki prasowe, poprzez powtórne nadanie im nazwy, stają się osnową narracji, przestają milczeć lub mówić językiem, w którym zwykliśmy je rozumieć, zaczynają opowiadać historię, której nie zwykliśmy od nich słuchać. Umieszczenie ich w obrazie sprawia, że nie tylko zaczynamy rozważać każdy z nich z osobna, ale również bliżej przyglądamy się tym, które nas otaczają na co dzień” (Marek Krajewski, Co? Sztuka. Czym? Malarstwem, [w:] Marek Sobczyk. Dokładność i Doskonałość Obrazu, katalog wystawy, Bunkier Sztuki, Kraków 2001, s. 50). W swoich rozważaniach Marek Krajewski poruszał również odniesienia malarstwa artysty do rzeczywistości: „Obrazy Sobczyka nie mają ram. Nie muszą ich mieć, bo choć artysta często je przekształca, przemalowuje, nie kończy, to są kompletnymi strukturami, niczego w nich nie brakuje i nie ma obawy, że ktoś je weźmie za coś innego. Zbyt wyraźnie i ostentacyjnie są obrazami, aby było to możliwe. Rama jest im niepotrzebna również dlatego, że choć są niezaprzeczalnie czymś różnym od rzeczywistości, to jednocześnie dzięki niej istnieją i są z nią genetycznie powiązane, nie ma więc potrzeby ich od niej sztucznie oddzielać” (Marek Krajewski, Co? Sztuka. Czym? Malarstwem, [w:] Marek Sobczyk. Dokładność i Doskonałość Obrazu, katalog wystawy, Bunkier Sztuki, Kraków 2001, s. 54). Prezentowana w kolekcji praca „Człowiek wystawia psa na palące promienie słońca” z 1987 ma swój siostrzany obraz. Jest nim dzieło „Kobieta płonie” z 1986, w którym płonąca kobieta ratuje małe zwierzę. Obraz ten znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi.
Autor | Marek Sobczyk |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1955, Warszawa) |
Tytuł | "Człowiek wystawia psa na palące promienie słońca" |
Czas powstania | 1987 |
Technika | olej |
Materiał | płótno, cegły |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 192 x 130 cm (całość) |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Gruppa |
Sygnatura | sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'MAREK SOBCZYK | CZŁOWIEK | WYSTAWIA | PSA NA | PALĄCE | PROMIENIE | SŁOŃCA | 1987 | 180x130 | ol /pł | PODSTAWA Z CEGIEŁ (DZIURAWKA)' |
Literatura | Marek Sobczyk. Ein Psycholog erlebt das Konzentrazionslager, katalog wystawy, Pawilon SARP, Warszawa 1989, poz. kat. 17, nlb. Jan Michalski, Amyryllis. Przykra konieczność, „Magazyn Artystyczny”, nr 3, 1989, s. 29 (il.) Maria Wisnowska (Barbara Majewska), Widziane, zapamiętane..., „Szkice”, nr 9, 1989, s. 45 Gruppa 1982-1992, katalog wystawy, Galeria Zachęta, red. Maryla Sitkowska, Warszawa 1992, poz. kat. 157, s. 83-84 (wzmiankowany), s. 115 (spis) Marek Sobczyk. Uproszczenie sztuki. Prace z lat 1990-1995, katalog wystawy, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Maryla Sitkowska, Warszawa 1996, s. 33-34, 36 (wzmiankowany) Marek Sobczyk. Dokładność i Doskonałość Obrazu, katalog wystawy, Bunkier Sztuki, Kraków 2001, s. 32 (il.), poz. kat. 23 (spis) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Wystawiany | „Grupa „Gruppa” (Artysta w świątyni słów o sztuce)”, Galeria Na Ostrowie, Oddział Muzeum Archidiecezjalnego, Wrocław, 17.04-15.05.1988 Marek Sobczyk. „Proszę milczeć i niczego nie dotykać, nagrody leżą pod obrazami”, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 17-24.05.1988 Marek Sobczyk. „Ein Psycholog erlebt das Konzentrazionslager”, Pawilon SARP, Warszawa, 11-14.03.1989 Gruppa 1982-1992. Malarstwo, Galeria Zachęta, Warszawa, 15.12.1992-14.02.1993 Marek Sobczyk. Dokładność i Doskonałość Obrazu, Bunkier Sztuki, Kraków, 16.10-11.11.2001 „Pies w sztuce polskiej”, Galeria Arsenał, Białystok, 7-24.11.2003 „Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025 |
Marek Sobczyk
olej/płótno, cegły, 192 x 130 cm
"Człowiek wystawia psa na palące promienie słońca"
Autor | Marek Sobczyk |
---|---|
Daty życia autora | (ur. 1955, Warszawa) |
Tytuł | "Człowiek wystawia psa na palące promienie słońca" |
Czas powstania | 1987 |
Technika | olej |
Materiał | płótno, cegły |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 192 x 130 cm (całość) |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Gruppa |
Sygnatura | sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'MAREK SOBCZYK | CZŁOWIEK | WYSTAWIA | PSA NA | PALĄCE | PROMIENIE | SŁOŃCA | 1987 | 180x130 | ol /pł | PODSTAWA Z CEGIEŁ (DZIURAWKA)' |
Literatura | Marek Sobczyk. Ein Psycholog erlebt das Konzentrazionslager, katalog wystawy, Pawilon SARP, Warszawa 1989, poz. kat. 17, nlb. Jan Michalski, Amyryllis. Przykra konieczność, „Magazyn Artystyczny”, nr 3, 1989, s. 29 (il.) Maria Wisnowska (Barbara Majewska), Widziane, zapamiętane..., „Szkice”, nr 9, 1989, s. 45 Gruppa 1982-1992, katalog wystawy, Galeria Zachęta, red. Maryla Sitkowska, Warszawa 1992, poz. kat. 157, s. 83-84 (wzmiankowany), s. 115 (spis) Marek Sobczyk. Uproszczenie sztuki. Prace z lat 1990-1995, katalog wystawy, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, red. Maryla Sitkowska, Warszawa 1996, s. 33-34, 36 (wzmiankowany) Marek Sobczyk. Dokładność i Doskonałość Obrazu, katalog wystawy, Bunkier Sztuki, Kraków 2001, s. 32 (il.), poz. kat. 23 (spis) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Wystawiany | „Grupa „Gruppa” (Artysta w świątyni słów o sztuce)”, Galeria Na Ostrowie, Oddział Muzeum Archidiecezjalnego, Wrocław, 17.04-15.05.1988 Marek Sobczyk. „Proszę milczeć i niczego nie dotykać, nagrody leżą pod obrazami”, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 17-24.05.1988 Marek Sobczyk. „Ein Psycholog erlebt das Konzentrazionslager”, Pawilon SARP, Warszawa, 11-14.03.1989 Gruppa 1982-1992. Malarstwo, Galeria Zachęta, Warszawa, 15.12.1992-14.02.1993 Marek Sobczyk. Dokładność i Doskonałość Obrazu, Bunkier Sztuki, Kraków, 16.10-11.11.2001 „Pies w sztuce polskiej”, Galeria Arsenał, Białystok, 7-24.11.2003 „Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025 |