Łukasz Gierlak

Bez tytułu

akryl/płótno, 120 x 100 cm

ID obiektu 132538

„Ale czasem też, co starzejący się spostrzegał z tryumfem, z zawrotem głowy jak i z przerażeniem, odwracał ociągliwie i powoli albo też szybko i nagle, jakby chodziło o zaskoczenie, głowę przez lewe ramię ku miejscu swego wielbiciela. Nie napotykał jego oczu, gdyż haniebna obawa zmuszała zbłąkanego do trwożnego trzymania spojrzeń na wodzy. W głębi tarasu siedziały kobiety, które strzegły Tadzia, i doszło do tego, że zakochany musiał się bać, by nie wpaść w oczy i nie ściągnąć na siebie podejrzenia”. T. Mann, Śmierć w Wenecji, tłum. L. Staff, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1996, s. 72. „Śmierć w Wenecji” jest uważana za najważniejszą krótkie opowiadanie autorstwa Tomasza Manna. Nowela, wydana w 1912 uchodziła za bardzo nowatorską i odważną, a to dlatego, że porusza homoseksualny wątek platonicznej miłości pięćdziesięcioletniego mężczyzny do młodego chłopca. Początkowo opowieść można uznać za niepokojącą. Jednak po dogłębnym przeanalizowaniu jej treści można dojść do wniosku, że to niesamowita opowieść o kontraście młodości i starości. Bohater patrząc na młodzieńca wie, że już nigdy nie będzie tym, kim tamten jest. Uwodzicielskie spojrzenia to wszystko na co może sobie pozwolić główny bohater. Poprzez oko uwielbiana cielesność zachwyca; metafizyka oka pozostaje niezrealizowanym zbliżeniem, jedyną formą intymności, która przetrwa jako niespełnione pożądanie. Spojrzenie, możliwość patrzenia, oglądania ukochanego, wyidealizowanego wizerunku, daje jednocześnie gwarancję spełnienia jak i uświadamia ogrom niedosytu... Przywołany obraz uwielbienia wywołuje poczucie onieśmielenia związanego ze spojrzeniem dosięgającym obiekt westchnień. Gustaw Aschenbach uciekając od uporczywie nawracającego, bezpośredniego kontaktu wzrokowego, prowadzi kokieteryjną grę zakochanego – wpatruje się, a jednocześnie owo zapatrzenie ma pozostawać tajemnicą. Fascynacja młodym Tadziem, mogła wywołać oburzenie i skandal obyczajowy, staje się także pokarmem zarówno dla witalności, jak i zgryzoty. Opowieść Manna łączy w sobie klasyczną figurę dwóch freudowskich popędów – Erosa i Tanatosa. Zachowanie Gustawa von Aschenbacha, zawładnięte jest zmysłową fascynacją, która ostatecznie stała się jedną z przyczyn nagłej śmierci pisarza. Zapatrzony mężczyzna prowadził podwójną grę, miotał się pomiędzy pragnieniem i poczuciem wstydu. Oczy były zarówno źródłem cierpienia, jak i źródłem cierpienia. Idealne ciało młodzieńca, darzone tłumioną namiętnością, osadzoną w klatce kultury, wywoływało nerwowy popłoch, obawę przed skandalem, ale jednocześnie wyzwalało i odkrywało zapomnianą przyjemność. Choć dla wielu ludzi jest to istna tortura, żyjemy w społeczeństwie, w którym istnieją określone reguły moralne. I pewne związki nigdy nie będą zaakceptowane. Tak było w tym przypadku. Dojrzały 50.letni mężczyzna nie mógł nawet marzyć o relacji z 15letnim urodziwym chłopcem. Opinia publiczna nigdy by mu nie wybaczyła takiej relacji. W prezentowanym podczas aukcji obrazie. widzimy dobrze zbudowanego mężczyznę, który ma twarz zasłoniętą maską. Nie jest to jednak maska w stylu weneckim, lecz raczej lustro, w którym, jak w soczewce odbija się otoczenie mężczyzny. W odbiciu widzimy grupkę ludzi, która z zaciekawieniem przygląda się i jemu. Tak jesteśmy skonstruowani, my obserwujemy i jesteśmy obserwowani przez innych. Nawet gdy założymy rozmaite maski społeczne, będziemy udawali kogoś innego niż w rzeczywistości jesteśmy, baczni obserwatorzy, nas zdemaskują. W ich oczach będziemy wręcz nadzy. Tak jak jest to w przypadku obrazu Łuksza Gierlaka.

Więcej informacji
Autor Łukasz Gierlak
Daty życia autora (ur. 1985, Jawor)
Tytuł Bez tytułu
Czas powstania 2023
Technika akryl
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 120 x 100 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl figuracja
Sygnatura sygnowany i datowany l.d.: 'Ł. Gierlak '23'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Łukasz Gierlak

akryl/płótno, 120 x 100 cm

Bez tytułu

ID obiektu 132538
7200 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Łukasz Gierlak
Daty życia autora (ur. 1985, Jawor)
Tytuł Bez tytułu
Czas powstania 2023
Technika akryl
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 120 x 100 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl figuracja
Sygnatura sygnowany i datowany l.d.: 'Ł. Gierlak '23'
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Search engine powered by ElasticSuite