Jerzy Rosołowicz

"Neutrony VI"

olej/deska, 51 x 65,50 cm

ID obiektu 155971

„Widz oglądający obraz, obok ewentualnych wzruszeń natury estetycznej, którymi go ten obraz obdarzy, najpełniej i jednocześnie zjednoczy się z autorem, odnalazłszy i uznawszy w jego dziele rezultat świadomego działania neutralnego, przez co sam uczestniczyć w działaniu tym będzie, co łącznie z jego codzienną pracą stanowić będzie działanie pełne”. Jerzy Rosołowicz W latach 1964-66 powstał pierwszy cykl prac Rosołowicza, który był wynikiem jego ówczesnych rozważań teoretycznych, noszący tytuł „Neutrony”. Do tej serii należy także prezentowany obraz „Nautrony VI”. Reliefy geometryczne, które pozostały znamienne dla całej twórczości Rosołowicza, operują koncentrycznymi, pionowymi i poziomymi podziałami na kwadratowe lub prostokątne pola wydobywane linearnymi smugami kolorów o tonacjach przechodzących od bieli poprzez wszystkie stopnie szarości do czerni, bądź będących rozjaśnieniem i pociemnieniem jednego tonu barwnego. „Neutrony” swoją kompozycją o widocznych podziałach światłocieniowych wspomaganych fakturalnymi, wyznaczającymi rytmy od- lub dośrodkowe świadczą o działaniach artysty coraz bardziej koncentrujących się na poruszeniu i przeobrażeniu samych form plastycznych, z czasem tracących na swej aluzji do organiczności natury. Okres lat 60. był dla Jerzego Rosołowicza czasem formułowania zasadniczych kwestii i założeń artystycznych, które najpełniej wykładał we własnych tekstach teoretycznych: „Teoria funkcji formy” (1962), „O działaniu neutralnym” (1967), „Próba odpowiedzi na pytanie, co to jest świadome działanie neutralne” (1971). Przeświadczony o nieuchronnej katastrofie, w obliczu której stoi świat, dążył do stworzenia modelu pobudzającego „świadome działanie neutralne” oraz ułatwiający osiągnięcie dobra poprzez „neutralizowanie wartości ujemnych wartościami dodatnimi”. Idee te pozostają nieoczywistymi w odczytaniu ich przez pryzmat dzieł malarskich artysty. Jednakże można w nich dostrzec czytelne przełożenie „neutralnego działania” na geometryczne formy, które wywodził z ładu istniejącego w naturze (poszczególne elementy kompozycji przypominają budowę komórki widzianej pod mikroskopem lub krople rosy). W 1964 Rosołowicz podczas II Pleneru Koszalińskiego w Osiekach po raz pierwszy zetknął się z szerszym gronem znanych twórców i teoretyków sztuki, m.in. z Julianem Przybosiem, Arturem Sandauerem, a także Henrykiem Stażewskim i Władysławem Strzemińskim, których działania były szczególnym polem zainteresowań artysty. Owe poszukiwania odnalazły pełne odzwierciedlenie w ukształtowaniu kodu sztuki abstrakcyjnej opartego na fizjologii widzenia. Wraz z postrzeganiem abstrakcji jako środka poszukiwania porządku i struktury procesów przyrodniczych Rosołowicz sfinalizował ostatnie „Obrazy” z serii „Olimpijskiej” i tym samym rozpoczął dwa nowe cykle zatytułowane „Układy Alfa” oraz „Neutrony”. Przy użyciu masy plastycznej stworzył złożone kompozycje z form przypominających widziane pod mikroskopem komórki lub atomy. Realizację własnych założeń neutralizowania napięć społecznych i przeciwieństw podejmował w utopijnych wizjach łączących sztukę z innymi dziedzinami nauki, takimi jak: cybernetyka, urbanistyka, architektura, nauki ścisłe, psychologia i socjologia. Rosołowicz swoje obrazy powiązywał również z fenomenami natury, traktując je jako rezultat doskonałej, logicznej kreacji. Tym samym nadawał im funkcję absolutną, a także niezmienną i niezależną od człowieka. Jak zauważyła Sylwia Świstłocka-Karwot: „Relacje, jakie zachodzą między Rosołowiczem a naturą, można by porównać do stosunku wnikliwego, niezwykle pojętnego, ale i pokornego ucznia, poznającego zjawiska przyrody i prawidła nią rządzące, wobec mistrza. Prace tego autora nie wykorzystują natury w sposób instrumentalny, bo same się nią stają – jej elementem na tyle neutralnym, że nieingerującym w nią, a jednocześnie niepowtarzającym jej w sposób mimetyczny czy imitacyjny” (Sylwia Świsłocka-Karwot, Pięć twarzy Mony Lizy. Pięć wystaw, które odbyły się w Galerii Pod Moną Lizą we Wrocławiu, „Quart”, nr 1(47), 2018, s. 83).

Więcej informacji
Autor Jerzy Rosołowicz
Daty życia autora (1928 Winniki k. Lwowa - 1982 Wrocław)
Tytuł "Neutrony VI"
Czas powstania 1964-1965
Technika olej
Materiał deska
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 51 x 65,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Opis szczegółowy na odwrociu autorska nalepka z opisem pracy oraz papierowe nalepki z Galerii Współczesnej K.M.P. i K. "Ruch" w Warszawie oraz Biura Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
Literatura Jerzy Rosołowicz, katalog wystawy, Muzeum Śląskie, Wrocław 1965, poz. kat. 94, nlb.
Jerzy Rosołowicz. Malarstwo, Adolf Ryszka. Rzeźba, rysunek, katalog wystawy, Galeria Współczesna, Warszawa 1966, nlb.
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Jerzy Rosołowicz, Muzeum Śląskie, Katowice, grudzień 1965-styczeń 1966
Jerzy Rosołowicz. Malarstwo, Adolf Ryszka. Rzeźba, rysunek, Galeria Współczesna, Warszawa, 10.02-8.03.1966
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Jerzy Rosołowicz

olej/deska, 51 x 65,50 cm

"Neutrony VI"

ID obiektu 155971
75000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Jerzy Rosołowicz
Daty życia autora (1928 Winniki k. Lwowa - 1982 Wrocław)
Tytuł "Neutrony VI"
Czas powstania 1964-1965
Technika olej
Materiał deska
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 51 x 65,5 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl abstrakcja
Opis szczegółowy na odwrociu autorska nalepka z opisem pracy oraz papierowe nalepki z Galerii Współczesnej K.M.P. i K. "Ruch" w Warszawie oraz Biura Wystaw Artystycznych w Rzeszowie
Literatura Jerzy Rosołowicz, katalog wystawy, Muzeum Śląskie, Wrocław 1965, poz. kat. 94, nlb.
Jerzy Rosołowicz. Malarstwo, Adolf Ryszka. Rzeźba, rysunek, katalog wystawy, Galeria Współczesna, Warszawa 1966, nlb.
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Jerzy Rosołowicz, Muzeum Śląskie, Katowice, grudzień 1965-styczeń 1966
Jerzy Rosołowicz. Malarstwo, Adolf Ryszka. Rzeźba, rysunek, Galeria Współczesna, Warszawa, 10.02-8.03.1966
Search engine powered by ElasticSuite