Jean Lambert-Rucki

"Zwierzenie" ("Confidence")

brąz patynowany, 37 x 12,50 x 12,50 cm

ID obiektu 149970

„Dla Lamberta początek lat dwudziestych w Paryżu to nie tylko okres przynależności do awangardowej grupy kubistów wystawiających z Section d’Or czy też do grona artystów skupionych wokół Rosenberga. Niemalże w tym samym czasie związał się on z niezwykle prężnie rozwijającym się środowiskiem skupionym na działalności w zakresie sztuk dekoracyjnych” (Jean Lambert Rucki, katalog wystawy, [red.] Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2017, s. 50). Rucki, obracając się wówczas w kręgach artystycznej bohemy Paryża, zajmował się malarstwem sztalugowym, rzeźbą i tworzeniem barwnych mozaik. Pośród różnorodnych wpływów, jakim podlegała jego sztuka, należy wyróżnić wzmiankowany wyżej kubizm, ale i sztukę plemienną Afryki. Wszystko to składało się na jego niezmiernie osobliwe oeuvre, w którym poddawał on otaczającą go rzeczywistość radykalnym metamorfozom. Postać ludzka w redakcji twórcy ulegała silnej geometryzacji. Ludzie ukazywani niczym teatralne marionetki zdają się, szczególnie w jego kameralnych formach, brać udział w kukiełkowym teatrzyku. Uwidacznia się tu potraktowany wręcz dosłownie topos theatrum mundi, w którym realne struktury wydają się stawać pełnymi groteskowości zjawami. Sztywne postacie w czapkach i melonikach tworzone przez Ruckiego implikują w sobie też pewne aspekty spektaklu komediowego, choć, jak pisała Ferny Besson, autor „nie posługiwał się jednak karykaturą. Nigdy się nie naigrywał, lecz uwielbiał się śmiać”. Sztuka rzeźbiarza i jego formy zdają się zatem stanowić wyraz afirmacji życia i jego różnorodnych odcieni. W latach 20. artysta stworzył charakterystyczny dla siebie styl będący wypadkową kubizmu i art déco. W prezentowanej grupie rzeźbiarskiej artysta przedstawił dwie postaci z charakterystycznymi dla powojennej mody melonikami. W postaciach Ruckiego z tego czasu wyczuwalne jest echo ekspresji Charliego Chaplina – z jego pozami, minami czy strojami. Dodać należy, że Chaplin był niekwestionowaną gwiazdą kultury popularnej doby XX-lecia międzywojennego, rozpoznawalną wszędzie tam, gdzie wyświetlane były jego filmy. Prace rzeźbiarza z tego czasu ogniskują się wokół życia tłumu, par, grup postaci, a Rucki próbuje obrazować w nich skrywane uczucia i nastroje. Odtwarza radosne chwile spotkań między ludźmi. Rzeźbiarskie sylwetki w „Confidence” złączone są u nasady. Ich ciała w górnej partii są nieco od siebie oddalone, lecz zwrócone twarzami. Rucki obrazuje w pracy tajemnicę uwodzenia, dziwny pociąg człowieka do człowieka. Owo uczucie zamyka w lapidarnych, dekoracyjnych formach współgrających z nową, dekoracyjną estetyką années folles, szalonych lat zabawy po Wielkiej Wojnie.

Więcej informacji
Autor Jean Lambert-Rucki
Daty życia autora (1888 Kraków - 1967 Paryż)
Tytuł "Zwierzenie" ("Confidence")
Czas powstania 1923-1925
Materiał brąz patynowany
Rodzaj rzeźba kameralna
Wymiary 37 x 12,5 x 12,5 cm
Typ obiektu rzeźba
Styl art déco
Sygnatura sygnowany i numerowany u dołu: '7/8 J. Lambert- Rucki [monogram wiązany artysty] 2022' oraz znak odlewni: 'TEP'
Opis szczegółowy odlew współczesny
Literatura Artur Winiarski, Jean Lambert-Rucki, Warszawa 2017, s. nlb, nr.kat. 83 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Centenaire de la naissance de Jean Lambert-Rucki, Galerie Jacques De Vos, Paryż, październik-listopad 1988
Lambert-Rucki, Les Parisiens et les autres , Galerie J. De Vos maj-czerwiec 1993
Lambert-Rucki , De Vos & Giraud Gallery, Nowy Jork, listopad-grudzień 2006
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Jean Lambert-Rucki

brąz patynowany, 37 x 12,50 x 12,50 cm

"Zwierzenie" ("Confidence")

ID obiektu 149970
50000 PLN
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Jean Lambert-Rucki
Daty życia autora (1888 Kraków - 1967 Paryż)
Tytuł "Zwierzenie" ("Confidence")
Czas powstania 1923-1925
Materiał brąz patynowany
Rodzaj rzeźba kameralna
Wymiary 37 x 12,5 x 12,5 cm
Typ obiektu rzeźba
Styl art déco
Sygnatura sygnowany i numerowany u dołu: '7/8 J. Lambert- Rucki [monogram wiązany artysty] 2022' oraz znak odlewni: 'TEP'
Opis szczegółowy odlew współczesny
Literatura Artur Winiarski, Jean Lambert-Rucki, Warszawa 2017, s. nlb, nr.kat. 83 (il.)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Centenaire de la naissance de Jean Lambert-Rucki, Galerie Jacques De Vos, Paryż, październik-listopad 1988
Lambert-Rucki, Les Parisiens et les autres , Galerie J. De Vos maj-czerwiec 1993
Lambert-Rucki , De Vos & Giraud Gallery, Nowy Jork, listopad-grudzień 2006
Search engine powered by ElasticSuite