Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Jean Lambert-Rucki
"Zwierzenie" ("Confidence")
brąz patynowany, 37 x 12,50 x 12,50 cm
„Dla Lamberta początek lat dwudziestych w Paryżu to nie tylko okres przynależności do awangardowej grupy kubistów wystawiających z Section d’Or czy też do grona artystów skupionych wokół Rosenberga. Niemalże w tym samym czasie związał się on z niezwykle prężnie rozwijającym się środowiskiem skupionym na działalności w zakresie sztuk dekoracyjnych” (Jean Lambert Rucki, katalog wystawy, [red.] Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2017, s. 50). Rucki, obracając się wówczas w kręgach artystycznej bohemy Paryża, zajmował się malarstwem sztalugowym, rzeźbą i tworzeniem barwnych mozaik. Pośród różnorodnych wpływów, jakim podlegała jego sztuka, należy wyróżnić wzmiankowany wyżej kubizm, ale i sztukę plemienną Afryki. Wszystko to składało się na jego niezmiernie osobliwe oeuvre, w którym poddawał on otaczającą go rzeczywistość radykalnym metamorfozom. Postać ludzka w redakcji twórcy ulegała silnej geometryzacji. Ludzie ukazywani niczym teatralne marionetki zdają się, szczególnie w jego kameralnych formach, brać udział w kukiełkowym teatrzyku. Uwidacznia się tu potraktowany wręcz dosłownie topos theatrum mundi, w którym realne struktury wydają się stawać pełnymi groteskowości zjawami. Sztywne postacie w czapkach i melonikach tworzone przez Ruckiego implikują w sobie też pewne aspekty spektaklu komediowego, choć, jak pisała Ferny Besson, autor „nie posługiwał się jednak karykaturą. Nigdy się nie naigrywał, lecz uwielbiał się śmiać”. Sztuka rzeźbiarza i jego formy zdają się zatem stanowić wyraz afirmacji życia i jego różnorodnych odcieni. W latach 20. artysta stworzył charakterystyczny dla siebie styl będący wypadkową kubizmu i art déco. W prezentowanej grupie rzeźbiarskiej artysta przedstawił dwie postaci z charakterystycznymi dla powojennej mody melonikami. W postaciach Ruckiego z tego czasu wyczuwalne jest echo ekspresji Charliego Chaplina – z jego pozami, minami czy strojami. Dodać należy, że Chaplin był niekwestionowaną gwiazdą kultury popularnej doby XX-lecia międzywojennego, rozpoznawalną wszędzie tam, gdzie wyświetlane były jego filmy. Prace rzeźbiarza z tego czasu ogniskują się wokół życia tłumu, par, grup postaci, a Rucki próbuje obrazować w nich skrywane uczucia i nastroje. Odtwarza radosne chwile spotkań między ludźmi. Rzeźbiarskie sylwetki w „Confidence” złączone są u nasady. Ich ciała w górnej partii są nieco od siebie oddalone, lecz zwrócone twarzami. Rucki obrazuje w pracy tajemnicę uwodzenia, dziwny pociąg człowieka do człowieka. Owo uczucie zamyka w lapidarnych, dekoracyjnych formach współgrających z nową, dekoracyjną estetyką années folles, szalonych lat zabawy po Wielkiej Wojnie.
Autor | Jean Lambert-Rucki |
---|---|
Daty życia autora | (1888 Kraków - 1967 Paryż) |
Tytuł | "Zwierzenie" ("Confidence") |
Czas powstania | 1923-1925 |
Materiał | brąz patynowany |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 37 x 12,5 x 12,5 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | art déco |
Sygnatura | sygnowany i numerowany u dołu: '7/8 J. Lambert- Rucki [monogram wiązany artysty] 2022' oraz znak odlewni: 'TEP' |
Opis szczegółowy | odlew współczesny |
Literatura | Artur Winiarski, Jean Lambert-Rucki, Warszawa 2017, s. nlb, nr.kat. 83 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Centenaire de la naissance de Jean Lambert-Rucki, Galerie Jacques De Vos, Paryż, październik-listopad 1988 Lambert-Rucki, Les Parisiens et les autres , Galerie J. De Vos maj-czerwiec 1993 Lambert-Rucki , De Vos & Giraud Gallery, Nowy Jork, listopad-grudzień 2006 |
Jean Lambert-Rucki
brąz patynowany, 37 x 12,50 x 12,50 cm
"Zwierzenie" ("Confidence")
Autor | Jean Lambert-Rucki |
---|---|
Daty życia autora | (1888 Kraków - 1967 Paryż) |
Tytuł | "Zwierzenie" ("Confidence") |
Czas powstania | 1923-1925 |
Materiał | brąz patynowany |
Rodzaj | rzeźba kameralna |
Wymiary | 37 x 12,5 x 12,5 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | art déco |
Sygnatura | sygnowany i numerowany u dołu: '7/8 J. Lambert- Rucki [monogram wiązany artysty] 2022' oraz znak odlewni: 'TEP' |
Opis szczegółowy | odlew współczesny |
Literatura | Artur Winiarski, Jean Lambert-Rucki, Warszawa 2017, s. nlb, nr.kat. 83 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | Centenaire de la naissance de Jean Lambert-Rucki, Galerie Jacques De Vos, Paryż, październik-listopad 1988 Lambert-Rucki, Les Parisiens et les autres , Galerie J. De Vos maj-czerwiec 1993 Lambert-Rucki , De Vos & Giraud Gallery, Nowy Jork, listopad-grudzień 2006 |