Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Jan Berdyszak
Relief dwustronny
stal, chromonikiel, 89,10 x 106,90 x 88 cm
„Istnieją przedmioty obrazy i sytuacje przeznaczone. Są przeznaczone dla określonego celu, a jednak nasza mentalność przeznacza je jeszcze inaczej. Wyobraźnia, ale i przypadki, wymuszają nieoczekiwane odmienności. Są przedmioty, obrazy, sytuacje, chwile i szczątki zupełnie niezaprzeczone. Istnieją także BEZWŁAŚCIOWŚCI, których my nie nawykliśmy spostrzegać i zupełnie nie potrafimy ich doceniać. Spostrzeganie bezwłaściwości może i potrafi wywołać optymalne napięcie potencjalne. Bez właściwość posiada własne źródła samokreacji. A może ten rodzaj źródła samokreacji lepiej określa słowo „bezwład” wobec uwarunkowań dobrze nam rozpoznanych. Bezwładność samokreująca – o ile pozwolimy jej zaistnieć i potrafimy ją spostrzegać – nie tylko kreuje siebie, ale i kreuje naszą refleksję”. Jan Berdyszak, Notatki ze Szkicownika 175 (17.XII 2004-3. V 2005) Prezentowana „Relief dwustronny” Jan Berdyszaka stanowi jedno z pełniejszych świadectw poszukiwań, jakie artysta prowadził w obszarze ontologicznej definicji dzieła sztuki. Srebrna, metalowa rama, z której rozchodzą się promieniście kawałki blachy, niczym elementy pękniętej szyby zdają się atakować widza. Obok tej pracy trudno jest przejść obojętnie, ponieważ ingeruje w przestrzeń, w której się znajduje równie mocno, co zajmuje myśli osoby, która napotka ją na swojej drodze. Rama Berdyszaka może być odczytywana jako wyłom w rzeczywistości, portal, dzięki któremu możemy wejść na wyższe poziomy poznania, zarówno w wymiarze duchowym, jak i tym fizykalnym, haptycznym czy też proprioceptycznym. Struktura tej rzeźby zachęca do wejścia z nią w interakcję za pomocą różnych zmysłów, z tym że zmysł odbioru przestrzeni zdaje się tym, na który ta rzeźba miała za zadanie najsilniej oddziaływać. Z jednej strony wydawać by się mogło, że jest to po prostu metalowa rama, efekciarski, połyskujący obiekt dekoracyjny. Nic bardziej mylnego. Przy dłuższym obcowaniu z tym przedmiotem bardzo łatwo można zagubić się w gęstwinie interpretacji, które artysta stojący za stworzeniem tego obiektu zdaje się nam podsuwać. Na tym polega geniusz Jana Berdyszaka, który został zapamiętany jako artysta poszukujący i burzący ustalone konwencje, przede wszystkim te formalne, wynikające bezpośrednio z fizycznych właściwości dzieł sztuki. Twórczość Berdyszaka cechuje bardzo analityczne podejście do kwestii związanych z percepcją materialności dzieła sztuki. Drobiazgowa analiza artysty jest wsparta długofalową i wyjątkowo konsekwentną postawą wobec prowadzonych przez siebie studiów. Berdyszak jest autorem dwóch ważnych wizualno-teoretycznych rozważań, które podważyły tradycyjne pojmowanie dzieł sztuki jako materialnych bytów dwu- lub trójwymiarowych. Jedno dotyczyło obalenia mitu obrazu jako przedstawienia zamkniętego w kwadratowych lub prostokątnych ramach. Drugie – zmiany pojmowania natury obiektu malarskiego rozumianego jako przedmiot o fizycznych, przestrzennych właściwościach. Efektem tych rozważań była stopniowa dematerializacja dzieła sztuki i wykrystalizowanie się koncepcji przestrzeni mentalnej, rozumianej jako relacyjny związek pomiędzy dziełem sztuki i odbiorcą. Drogę od dwuwymiarowego dzieła do przestrzeni mentalnej Berdyszak rozpoczął w latach 1958-60, kiedy powstały jego pierwsze całkowicie abstrakcyjne gipsoryty przedstawiające koła i elipsy, takie jak na przykład prace z cyklu „Czarne formy”. Kluczowy moment przypadł na lata 1962-64, kiedy to Berdyszak stworzył cykl obrazów „Koła podwójne”, w których dokonał przełamania tradycyjnego malarskiego prostokąta, uwalniając kompozycję od odseparowującej jej przestrzeni ramy. Prace te nazwał często formatami integralnymi. „Koła podwójne” następnie ewoluowały w cykl znany jako „Kompozycja kół”, w której artysta zaczął rozdzielać jedno z kół i umieszczać jego fragmenty nad i pod drugim kołem. Jan Berdyszak bardzo intensywnie poszukiwał relacji między wnętrzem a zewnętrzem dzieła sztuki. Kluczowym zagadnieniem w tym obszarze była właśnie koncepcja przestrzeni. Artysta starał się oddać poczucie przestrzenności dzieł sztuki za pomocą wycinania różnego rodzaju otworów, nakładania na siebie płaszczyzn i stosowaniu kontrastowych kolorów. Zabiegi te miały ujawniać kolejne fizyczne cechy dzieła sztuki, takie jak gęstość, ciemność, przezroczystość i potencjalność
Autor | Jan Berdyszak |
---|---|
Daty życia autora | (1934 Zawory - 2014 Poznań) |
Tytuł | Relief dwustronny |
Czas powstania | 1971 |
Materiał | chromonikiel, stal |
Rodzaj | rzeźba monumentalna |
Wymiary | 89,1 x 106,9 x 88 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | abstrakcja geometryczna |
Literatura | Berdyszak Gierowski Kałucki Kamoji, Lublin-Ząbki 2010, poz. 19, s. 82-83 (il.), 187 (spis) Deszcz, upał, śnienie..., katalog wystawy, Galeria Sztuki BWA w Olsztynie, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Stara Kopalnia, Warszawa 2022, poz. kat. 31, s. 80-81 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | „Berdyszak Gierowski Kałucki Koji”, Galeria Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego, Lublin, 6-31.08.2010 „Berdyszak Gierowski Kałucki Koji. Kolekcja Waldemara Andzelma”, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź, 22.10.2011-29.01.2012 „Berdyszak Gierowski Kałucki Koji. Kolekcja Waldemara Andzelma”, Galeria Sztuki BWA, Olsztyn, 9.03-15.04.2012 „Andzelmiada”, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Stara Kopalnia, Wałbrzych, 25.03-26.08.2022 „deszcz, upał, śnienie...”, Galeria Sztuki BWA, Olsztyn, 16.09-13.11.2022 „Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025 |
Jan Berdyszak
stal, chromonikiel, 89,10 x 106,90 x 88 cm
Relief dwustronny
Autor | Jan Berdyszak |
---|---|
Daty życia autora | (1934 Zawory - 2014 Poznań) |
Tytuł | Relief dwustronny |
Czas powstania | 1971 |
Materiał | chromonikiel, stal |
Rodzaj | rzeźba monumentalna |
Wymiary | 89,1 x 106,9 x 88 cm |
Typ obiektu | rzeźba |
Styl | abstrakcja geometryczna |
Literatura | Berdyszak Gierowski Kałucki Kamoji, Lublin-Ząbki 2010, poz. 19, s. 82-83 (il.), 187 (spis) Deszcz, upał, śnienie..., katalog wystawy, Galeria Sztuki BWA w Olsztynie, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Stara Kopalnia, Warszawa 2022, poz. kat. 31, s. 80-81 (il.) |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Tak |
Wystawiany | „Berdyszak Gierowski Kałucki Koji”, Galeria Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego, Lublin, 6-31.08.2010 „Berdyszak Gierowski Kałucki Koji. Kolekcja Waldemara Andzelma”, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź, 22.10.2011-29.01.2012 „Berdyszak Gierowski Kałucki Koji. Kolekcja Waldemara Andzelma”, Galeria Sztuki BWA, Olsztyn, 9.03-15.04.2012 „Andzelmiada”, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Stara Kopalnia, Wałbrzych, 25.03-26.08.2022 „deszcz, upał, śnienie...”, Galeria Sztuki BWA, Olsztyn, 16.09-13.11.2022 „Sztuka równowagi: pomiędzy geometrią a zmiennością”, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice, 7.02-9.03.2025 |