Jacek Malczewski

"Polska w gościnie u szlachcica"

olej/płótno, 96 x 129 cm

ID obiektu 168994

Prezentowany obraz „Polska w gościnie u szlachcica” został niedawno ujawniony w prywatnej kolekcji w Warszawie, gdzie przechowywano go przez ostatnie dekady. Obecnie po raz pierwszy prezentowany jest publicznie. Ten urokliwy wizerunek wzbogaca galerię kobiecych alegorii Polski autorstwa najwybitniejszego malarza polskiego symbolizmu i pozostaje w ścisłym związku z kompozycjami z okresu I wojny światowej, kiedy to alegoryczne przedstawienia kobiet odgrywały szczególnie istotną rolę. Kobiece postaci zajmowały centralne miejsce w twórczości Jacka Malczewskiego, o czym przypomniała zorganizowana w 2019 roku w Muzeum im. Jacka Malczewskiego wystawa „Moja dusza. Oblicza kobiet w twórczości Jacka Malczewskiego”. Epoka, w której tworzył artysta, obfitowała w wizerunki femmes fatales, a ogólnie – w przedstawienia kobiet wykorzystywanych jako nośniki treści symbolicznych. W jego imaginacyjnej wizji początkowo dominowały bohaterki zaczerpnięte z poezji Juliusza Słowackiego, jak Eloe czy Ellenai, natomiast w klasycznym okresie twórczości – zainspirowanym kulturą antyczną – artysta wielokrotnie malował Chimery, Gorgony, Parki czy Meduzy. W tym repertuarze nie brakowało również Muz; wiele kobiet z jego obrazów określano tym mianem ze względu na ich symboliczne powiązanie z aktem twórczej inspiracji. W mitologii greckiej Muzy były boginiami poezji, muzyki, tańca i nauki, którym przewodził Apollo – bóg piękna i natchnienia. Wiele portretów kobiecych Malczewskiego przedstawia subiektywnie ujęte wizerunki osób mu bliskich: żony, sióstr czy przyjaciółek w tym Marii Balowej, której rysy często wykorzystywał. Malował również znane aktorki i arystokratki, ale także anonimowe kucharki, sprzątaczki czy sąsiadki. . Artysta portretował znane aktorki albo arystokratki, ale także nieznane dziś kucharki, sprzątaczki czy sąsiadki. „Ze wspomnień Janoszanki wynika – zauważyła Paulina Szymalak-Bugajska – że Malczewski bardzo często w wyborze modelki do portretu kierował się impulsem, instynktownie wybierał nawet obcą osobę, której twarz czy element garderoby go zafascynował. Wypatrywał na ludzkiej twarzy symptomów tragicznych przeżyć czy smutnych wspomnień – własna wyobraźnia podsuwała mu otoczenie dla modela, kostium, symboliczne atrybuty i scenografię” (Moja dusza…, dz. cyt., s. 21). Choć charakterystyczny dla Malczewskiego i znany szczególnie z wizerunków Thanatosów typ kobiecej fizyczności to silnie zbudowane ciało o cechach niekiedy wręcz męskich, to malarz przedstawiał też typy subtelne i emanujące eterycznym pięknem. W omawianym dziele Malczewski ukazał Polonię o rysach Marii Balowej – uosobienie Polski zniewolonej, upokorzonej i cierpiącej po upadku narodowych powstań. Tło tworzy ściana intensywnej zieleni, przypominająca oranżerię wypełnioną dekoracyjnymi roślinami. Wśród nich dostrzec można dojrzewające fuksje, charakterystyczne, zwisające, dzwonkowate kwiaty w odcieniach czerwieni i fioletu, typowe dla oranżerii XIX i początku XX wieku. Obecne są także żółte, dzwonkowate kwiaty przywodzące na myśl klonik pokojowy, popularną w tym okresie roślinę doniczkową. Artysta przedstawia Polskę pochyloną nad miską, do której spływają jej łzy, oraz siedzącego po jej prawicy mężczyznę w sarmackim kontuszu, obserwującego ją z lekkim uśmiechem. Obraz stanowi wybitny przykład symbolizmu charakterystycznego dla artysty. W kompozycji obecnych jest wiele elementów podkreślających patriotyczne przesłanie dzieła: kobieta nosi skromny strój, lecz na jej głowie spoczywa korona przyozdobiona kwiatami – najprawdopodobniej korona piastowska, podobna do tej widocznej na głowie Kazimierza Wielkiego w portrecie autorstwa Jana Matejki, zdobiona stylizowanymi liliami. Z ramion Polonii zsuwa się płaszcz – wojskowy szynel zesłańców syberyjskich, motyw często pojawiający się w twórczości Malczewskiego, m.in. w obrazie „Polonia I” (1918, Muzeum Narodowe w Kielcach).

Więcej informacji
Autor Jacek Malczewski
Daty życia autora (1854 Radom - 1929 Kraków)
Tytuł "Polska w gościnie u szlachcica"
Czas powstania 1920
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 96 x 129 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany i datowany l.d.: 'JMalczewski 1920'
Literatura Katalog wystawy jubileuszowej Jacka Malczewskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, Lwów 1926, nr kat. 27
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Wystawa jubileuszowa Jacka Malczewskiego, Towarzystwo Sztuk Pięknych we Lwowie, maj–czerwiec 1926
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Jacek Malczewski

olej/płótno, 96 x 129 cm

"Polska w gościnie u szlachcica"

ID obiektu 168994
Zapytaj o wycenę
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Jacek Malczewski
Daty życia autora (1854 Radom - 1929 Kraków)
Tytuł "Polska w gościnie u szlachcica"
Czas powstania 1920
Technika olej
Materiał płótno
Rodzaj malarstwo sztalugowe
Wymiary 96 x 129 cm
Typ obiektu malarstwo i rysunek
Styl modernizm
Sygnatura sygnowany i datowany l.d.: 'JMalczewski 1920'
Literatura Katalog wystawy jubileuszowej Jacka Malczewskiego, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, Lwów 1926, nr kat. 27
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Tak
Wystawiany Wystawa jubileuszowa Jacka Malczewskiego, Towarzystwo Sztuk Pięknych we Lwowie, maj–czerwiec 1926
Search engine powered by ElasticSuite