Newsletter
Jeśli chcesz otrzymywać aktualne informacje dotyczące oferty Desa Home - zapisz się do naszego newslettera.
Newsletter
Henryk Gotlib
Pejzaż z krowami
olej/płótno, 47,50 x 67,50 cm
Henryk Gotlib studia artystyczne odbył w latach 1908-1910 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Unierzyskiego oraz Wojciecha Weissa. Umiejętności warsztatowe doskonalił następnie w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule w latach 1910-1913 i monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych u Angelo Janka. Po powrocie do kraju jako młody, zdolny artysta wstąpił do awangardowego ugrupowania Formiści, z którym wystawiał w latach 1920-1922. W latach 30. często przebywał w Krakowie, gdzie związał się luźno ze środowiskiem awangardowej Grupy Krakowskiej i teatru Cricot. W kolejnych latach z kolei należał do ugrupowań o kolorystycznej orientacji, takich jak Awangarda, Grupa Dziesięciu, Nowa Generacja oraz finalnie Zwornik. W początkowej fazie twórczość artysty, najbliższa była mu orientacja bliska nurtowi francuskiego koloryzmu, głównie intymistycznej sztuce Pierre'a Bonnarda i intensywnym kolorystycznie płótnom Henri Matisse'a. Z biegiem lat zaczął podejmować twórcze eksperymenty, prowadzące go w kierunku akcentowania jakości barwy i faktury. Jako przeciwnik malarstwa plenerowego, przede wszystkim impresjonizmu, wykonywał swoje kompozycje w pracowni skupiając się na oddaniu przestrzeni wyobrażonej, a nie na naśladowaniu przestrzeni widzialnej. Formy natury określał najczęściej swobodnie, tłusto kładzioną plamą barwną, poddając jej uproszczeniu i ekspresyjnej deformacji. Kolor stał się nośnikiem emocji artysty. Istotę kompozycji obrazów w jego malarstwie stanowiło wzajemne oddziaływanie tonów barwnych, czasem mocnych, głębokich, jarzących się wewnętrznym światłem, rzadziej jaskrawych lub zmatowiałych i zgaszonych. W prezentowanej w ofercie aukcyjnej kompozycji, motywy uległy syntetyzacji i monumentalizacji. Gama barwna zawęziła się do tonów ciemnych, brązów, szarości i czerni. Surowa faktura odsłoniła dukt pędzla. Kompozycja o zgaszonej, stonowanej kolorystyce zdominowanej przez brązy ma silnie stężony wyraz, kreowany dynamiką duktu pędzla sumarycznie określającego formy.
Autor | Henryk Gotlib |
---|---|
Daty życia autora | (1890 Kraków - 1966 South Godstone (Anglia)) |
Tytuł | Pejzaż z krowami |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 47,5 x 67,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'GOTLIB' |
Opis szczegółowy | na korśnie papierowa nalepka brytyjskiej firmy ramiarskiej 'JAMES BOURLET & SONS' oraz nalepka z numerem '4033 D' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |
Henryk Gotlib
olej/płótno, 47,50 x 67,50 cm
Pejzaż z krowami
Autor | Henryk Gotlib |
---|---|
Daty życia autora | (1890 Kraków - 1966 South Godstone (Anglia)) |
Tytuł | Pejzaż z krowami |
Technika | olej |
Materiał | płótno |
Rodzaj | malarstwo sztalugowe |
Wymiary | 47,5 x 67,5 cm |
Typ obiektu | malarstwo i rysunek |
Styl | Ecole de Paris |
Sygnatura | sygnowany l.d.: 'GOTLIB' |
Opis szczegółowy | na korśnie papierowa nalepka brytyjskiej firmy ramiarskiej 'JAMES BOURLET & SONS' oraz nalepka z numerem '4033 D' |
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski | Nie |