Ewa Partum

"Katastrofa małżeńska"

odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 49 x 69 cm

ID obiektu 162135

„Problemy kobiet będą istniały, dopóki będą mężczyźni”. Ewa Partum Partum od początku swojej działalności posługiwała się językiem konceptualnym, łącząc poezję wizualną, performans i fotografię. Już w „Poem by Ewa” z 1971 odciski ust z czerwonej szminki stawały się symbolem obecności kobiety w przestrzeni znaczeń, która wcześniej jej nie obejmowała. W „Zmianie” z 1974 postarzona połowa twarzy artystki komentowała kulturową obsesję na punkcie młodości i atrakcyjności jako wartości przypisanych kobiecie. W „Samoidentyfikacji” (1980) nagie ciało artystki wmontowane w miejską scenerię Warszawy unaoczniało niewidzialność kobiet w przestrzeni publicznej, mimo ich fizycznej obecności. Fotografia „Katastrofa małżeńska”, wykonana dzień po jednej z małżeńskich awantur, nie dokumentuje jedynie skutków fizycznej przemocy. To obraz, który demaskuje strukturę relacji zdominowanej przez przemoc symboliczną, systemową i intymną jednocześnie. Pokazując własne pobite ciało, Ewa Partum świadomie przekracza granicę między prywatnym doświadczeniem a politycznym gestem – włączając traumę w ramy sztuki krytycznej i feministycznej. W „Katastrofie małżeńskiej” autobiografia nie jest ani celem, ani punktem dojścia – jest punktem wyjścia. Przemoc domowa, której artystka doświadczyła, nie zostaje tu potraktowana jako temat „prywatny”. Wręcz przeciwnie – fotografia ta stanowi logiczne rozwinięcie wcześniejszych działań artystki, takich jak „Kobiety, małżeństwo jest przeciwko wam!” czy „Prywatny performans”. Wszystkie te prace wspólnie tworzą spójną narrację krytyczną, wymierzoną w konserwatywny model kobiecości i małżeństwa, rozumianego nie jako partnerstwo, lecz instytucjonalna forma opresji. Związek Partum z mężem był równie burzliwy co jej relacja z instytucjami sztuki. Obie te sfery – osobista i publiczna – kształtowały się w ramach porządku, w którym kobiecość była nieustannie poddawana kontroli, a jej wartość sprowadzana do cielesności, dostępności i funkcji reprezentacyjnej. W pracy tej artystka odwraca role: ciało, które było przedmiotem przemocy, staje się narzędziem krytyki, a doświadczenie – materiałem analizy. Nieprzypadkowo wiele z jej wystąpień odbywało się nago – ciało było dla niej zarówno polem konfliktu, jak i głosem sprzeciwu. W „Katastrofie małżeńskiej” ta nagość zostaje zastąpiona przez widoczne ślady przemocy – są one równie komunikatywne, a może nawet bardziej, bo nie podlegają interpretacyjnej estetyzacji. Fotografia ta nie wymaga komentarza – choć go otrzymuje, jako kolejny element konsekwentnie budowanej opowieści o tym, że prywatne naprawdę jest polityczne.

Więcej informacji
Autor Ewa Partum
Daty życia autora (ur. 1945, Grodzisk Mazowiecki)
Tytuł "Katastrofa małżeńska"
Czas powstania 1987
Technika odbitka żelatynowo-srebrowa
Materiał papier fotograficzny
Rodzaj odbitki analogowe
Wymiary 49 x 69 cm (w świetle oprawy)
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany i datowany p.d.: 'Ewa Partum 1987'
Opis szczegółowy ed. 2/5 + 1 AP

Inny egzemplarz w kolekcji: "Uwikłane w płeć" Joanny i Krzysztofa Madelskich.
Literatura por.:
Uwikłane w płeć. Kolekcja Joanny i Krzysztofa Madelskich, red. Joanna i Krzysztof Madelscy, Poznań 2012, s. 122-123, 221 (il.)
Ewa Partum, red. Aneta Szyłak i in., Gdańsk 2012-2013, s. 300-301 (il.)
Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki, katalog wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, red. Maria Morzuch, Łódź 2015, s. 162 (il.)
Dagmara Rode, O możliwość samorealizacji. Ewa Partum; w: Kobiety niepokorne. Reformatorki, buntowniczki, rewolucjonistki, red. Izabela Desperak, Inga Kuźma, Łódź 2015, s. 223
Aleksy Wójtowicz, Jak zrujnować sobie życie za pomocą jabłka. „Take My Eyes” w lokalu_30, „Szum”, 1.04.2022 (il.), online: https://magazynszum.pl/jak-zrujnowac-sobie-zycie-za-pomoca-jablka-take-my-eyes-w-lokalu_30/ (dostęp: 18.08.2025)
Karolina Majewska-Güde, Cień Wschodu - Cień Zachodu. Praktyka artystyczna Ewy Partum w kontekście i wobec inicjatyw feministycznych w Berlinie Zachdonim, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 31, 2024, s. 49 (il.), 47, 55 (wzmiankowany)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany por.:
„Uwikłane w płeć. Wystawa fotografii z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich”, Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, Łódź 11.05-28.06.2012
Ewa Partum, „Nic nie zatrzyma idei sztuki”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 21.11.2014-15.02.2015
 
Polityka zwrotów
Aby zwrócić obiekt skontaktuj się z Biurem Obsługi w ciągu 3 dni od otrzymania przesyłki
Sprawdź szczegóły

Ewa Partum

odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 49 x 69 cm

"Katastrofa małżeńska"

ID obiektu 162135
38000 zł
Szczegóły
Więcej informacji
Autor Ewa Partum
Daty życia autora (ur. 1945, Grodzisk Mazowiecki)
Tytuł "Katastrofa małżeńska"
Czas powstania 1987
Technika odbitka żelatynowo-srebrowa
Materiał papier fotograficzny
Rodzaj odbitki analogowe
Wymiary 49 x 69 cm (w świetle oprawy)
Typ obiektu fotografia
Styl awangarda
Sygnatura sygnowany i datowany p.d.: 'Ewa Partum 1987'
Opis szczegółowy ed. 2/5 + 1 AP

Inny egzemplarz w kolekcji: "Uwikłane w płeć" Joanny i Krzysztofa Madelskich.
Literatura por.:
Uwikłane w płeć. Kolekcja Joanny i Krzysztofa Madelskich, red. Joanna i Krzysztof Madelscy, Poznań 2012, s. 122-123, 221 (il.)
Ewa Partum, red. Aneta Szyłak i in., Gdańsk 2012-2013, s. 300-301 (il.)
Ewa Partum. Nic nie zatrzyma idei sztuki, katalog wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, red. Maria Morzuch, Łódź 2015, s. 162 (il.)
Dagmara Rode, O możliwość samorealizacji. Ewa Partum; w: Kobiety niepokorne. Reformatorki, buntowniczki, rewolucjonistki, red. Izabela Desperak, Inga Kuźma, Łódź 2015, s. 223
Aleksy Wójtowicz, Jak zrujnować sobie życie za pomocą jabłka. „Take My Eyes” w lokalu_30, „Szum”, 1.04.2022 (il.), online: https://magazynszum.pl/jak-zrujnowac-sobie-zycie-za-pomoca-jablka-take-my-eyes-w-lokalu_30/ (dostęp: 18.08.2025)
Karolina Majewska-Güde, Cień Wschodu - Cień Zachodu. Praktyka artystyczna Ewy Partum w kontekście i wobec inicjatyw feministycznych w Berlinie Zachdonim, „Sztuka i Dokumentacja”, nr 31, 2024, s. 49 (il.), 47, 55 (wzmiankowany)
Wymaga zezwolenia na wywóz za granicę Polski Nie
Wystawiany por.:
„Uwikłane w płeć. Wystawa fotografii z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich”, Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, Łódź 11.05-28.06.2012
Ewa Partum, „Nic nie zatrzyma idei sztuki”, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 21.11.2014-15.02.2015
Search engine powered by ElasticSuite